ola-h
Forumsvar skapade
-
Kolla i speedforumet. De lever än.
@NIKKE 519388 wrote:
Någon som vet om ab+ fortfarande lever eller har de konkat?
-
Aah, den är fin, 86:an. Fenan som ingår till den är en Drak Natural 25, dvs en stor vågfena. Om man just kör den relativt stor i förhållande till seglet så är den rätt bra som freeride och är väldigt förlåtande för chop och hög fart. För plattvattenskörning skulle jag säga att den funkar minst ned till 5.0. I praktiken behöver du knapast någon mindre fena.
Med 5.9 är 25:an riktigt bra i vågor eller annan manöversegling, men kan kanske börja blir lite svajig om man inte har koll på tekniken för tidig planing med liten fena. Inte bästa höjdtagningen om det är tveksamt drag heller. Så kanske behövs en större fena i alla fall.Men frågan är om du skall köra även 6.6:an på 86:an?
Jag har en sprillans ny freeride flow 30cm som du iofs kan få billigt, det är helt klart det största jag skulle sätta på 86:an och då får du en fena som ger skön freeridekänsla med 5.9 och 5.3 och kan göra brädan brukbar med 6.6 också om det kniper.
-
Japp, ett grymt bra prissatt (prisrasat?) paket. Två brädor ger trots allt oslagbart register. 85+74 blir grymt bra.
-
Mycket bra pris. Om du är på jakt efter våg/freestylesegel är det bara att slå till.
-
ola-h
Medlem2 december, 2008 vid 14:43 som svar på: Köra med små segel och fenor på stora slalom brädorHar bara kört den än gång på grund av den sjukt bra vågsäsongen. Visserligen rejält underriggad och mestadels sjunkande till midjan, men det kändes väldigt ”lättdriven” så fort det var drag i seglet. Men helt klar BETYDLIGT extremare än 76:an.
-
ola-h
Medlem2 december, 2008 vid 14:21 som svar på: Köra med små segel och fenor på stora slalom brädorHaha, ja mer prylar är ju aldrig fel…
Det finns ju alltid lillebror iS76 att bjuda på. Special price for you…fast kanske lite mer än en tusing.
-
ola-h
Medlem2 december, 2008 vid 13:27 som svar på: Köra med små segel och fenor på stora slalom brädorJag provade ned till 5.5 på iS101:an med lite olika fenor. Min känsla var att den inte blev snabbare med för liten fena. Den behöver helt enkelt en hel del fendriv för att ”släppa”, känns det som. Även rent kontrollmässigt tyckte jag en lite större fena var bättre. Brädan går helt enkelt bäst när man kör den rätt mycket ”på fenan”, verkar det som.
Jag skulle börja med 34:an och sedan byta ned mig om det blir allt för brytigt.
-
@Bicless 518855 wrote:
Jag tyckte själv som surfkund det var bättre att i samma butik kunna köpa flera modeller ifrån olika varumärken istället för många modeller från ett varumärke.
BiclessJa, förutsatt att man är ”mainstrem” och är på jakt efter just den bäst säljande modellen (typ en fsw eller freeride).
-
@Bicless 518818 wrote:
Optimala vore om man kunde ha alla märken i butikerna.
Jag tror nog snarare det är butikerna som inte vill sälja annat än det de själva har något slags importintresse i.
Och om man skall vara krass är det inte mycket bättre i t ex skidbranchen. Visst finns det bra ”riktiga” butiker som tar in det mesta men säkert 90% av alla skidor som säljs i Sverige går via de stora kedjorna och det köper inte in en enda pinal som de inte får rätt deal på från importörerna. Dessa måste alltså prisa in sig för att få tillgång till den marknad som kedjorna står för. Och sortimentet hos de stora kedjorna är ju också högsta begränsat. Visst finns ofta de flesta stora märken representerade, men bara med några enstaka modeller per märke.
Men som sagt, windsurfingmarknaden är nog för liten för att en butik skall kunna tillhandahålla alla märken. Och i praktiken kanske det är roligare med butiker som håller de flesta modeller från en litet antal märken i lager istället för ett fåtal storsäljare från ett stort antal märken.
O’hana i Halmstad är väl annars ett exempel på en butik som köper från flera olika importörer, eller?
-
@gurra1978 518710 wrote:
Inför nästa rulle har Ola H(imself) lovat att chocka Sverige. Jag minns väl dina ord igår kväll, gör du? 🙂
Lite suddigt, men ja. Frågan är vem som kommer chockas mest, Sverige eller jag själv…
-
Superkul film. Och på Stekhet afton igår var det spänning i luften när filmen visades och rejält med spontana applåder och tjoanden när det laddades. Det spelar ingen roll om det var nära eller ej att manövrarna satt – det viktiga var ju just att det laddades och det syntes tydligt.
-
Ja ser man på, där var ju en liten våg. Fast segelpåhuvudetbärningen ger nog mer poäng än vågsvängen, eller hur. Speciellt när jag står sådär snyggt med tårna inåt….
-
Häftigt. Nu är söndagarna räddade ett tag framöver!
-
@DanneMan 518318 wrote:
Nu ligger strax ett litet klipp från apel 17/11 uppe med.. så nu ska jag snart börja importera materialet Ola..
ouuuuh va fiint
-
@Goose 518160 wrote:
Självklart är numera 08 ICON värdelösa nu när 09or finns….och lika värdelösa kommer 09or att vara när 10orna släpps nästa sommar…..
Blir så trött på allt detta snack om den totala revolutionen mellan årsmodeller. Jag har själv hört att man inte märker någon skillnad på vattnet mellan ICON 08 och 09! Kör själv ICON 08 och stortrivs med seglet.
Han man betalat dyra pengar för uppgraderingen så finns det starka psykologiska incitament för att känna skillnad…
Annars är det ofta rätt liten skillnad. Dock sker en viss utveckling. Väntar man t ex tre år mellan bytena brukar man känna en rätt tydlig förbättring.
Annars tycker jag Arnouts beskrivning är väl specificerad och att den känns saklig. Sedan är det ju en annan fråga om man tycker det är en stor eller liten skillnad. Byter man ofta och är van att _leta: efter skillnader så hiar man dem.
Eller så kan man göra som Hot och tona ned det hela lite. Citat från 2009 katalogen:
”The feel of the 2009 sails is almost the same as 2008 but with slightly more low end power. […] The differences are very subtle and most sailors would not know the difference…”