Forumsvar skapade

Sida 151 av 329
  • ola-h

Medlem
    19 december, 2007 vid 22:06 som svar på: Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

Mindre sår (själv har jag fått en fena in genom kinden med lite stygn som resultat). Vid segling där det är vassa rev är skärsår som sedan bli infekterade ett ständigt gissel. Näsblod, spräckta ögonbryn och dylikt förekommer då och då, det kanske kan räknas till denna kategori.

Fötter (jag har aldrig skadat mig rejält, men en hel del mindre vrickningar har man ju fått stått ut med)

Knän? Vet inte jag. Jag har riktigt dåliga knän efter oaktsam skidåkning (flera operationer). Visst får jag ont i knäna när jag seglar, men jag har aldrig skadat mig ordentligt i just knäna. Vet inte så många andra som gjort det heller.

Revben som flera säger ovan tror jag är rätt vanligt.

Annars tror jag olika typer av överansträngingsproblem är väldigt vanliga. När det seglas i Sverige seglas det i regel väldigt intensivt. En otränad kroppsdel ger sig då tillkänna. Kan sitta i princip var som helst i kroppen, men rygg, axlar, armar och handleder är extra utsatta.

• ola-h

Medlem
    18 december, 2007 vid 12:12 som svar på: Film från Maui Nov. 2007

@Lars_K 434485 wrote:

Ser lite stökigt ut på Kuau dock, men det är bara kameran som ljuger lite kanske…?

Nej då, det är bara lite stökigt när det är smått. Från masthögt och uppåt blir det cleant…

I själva verket är de också kameran som ljuger lite. Det är rätt långt mellan stranden och brytet och däremellan är det rätt guppigt. Kameraperspekivet trycker ihop bilden och får de att se ut som stöket går ihop med vågen.

• ola-h

Medlem
    17 december, 2007 vid 15:56 som svar på: Film från Maui Nov. 2007

Grym våg av Stefan (tror jag) strax före mitten på del 2. Man ser tydligt att Kuau blir bättre när det blir större.

• ola-h

Medlem
    17 december, 2007 vid 12:35 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?

Jag förstår inte vad problemet med matematiken är… (eller vad det har med originalfrågan att göra).

• ola-h

Medlem
    17 december, 2007 vid 11:53 som svar på: Film från Maui Nov. 2007

Skön film med rejält med segling. Grymt hårt rippat också.

• ola-h

Medlem
    15 december, 2007 vid 13:50 som svar på: Bästa gluggen för surf!?

Lite klent med 600mm. Bättre att vänta på nyheter: http://www.pictureline.com/products/15146/Canon_EF_800mm_f5.6L_IS_USM/

eller kanske leta upp en (av ca 100 tillverkade) ännu längre objektiv:
    http://www.canon.co.uk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Fixed_Focal_Length/EF_1200mm_f56L_USM/index.asp. Kanske kan James Jannard som startade Oakley övertygas att sälja en av sina två exemplar…

• ola-h

Medlem
    15 december, 2007 vid 12:09 som svar på: Varför har du/ni inte flyttat till surfbart vatten?

Svårt det där. Jag har ju tom flyttat från Göteborg till Örebro, vilket är lite fel håll för en vågseglare. Jobb kan jag ju inte skylla på eftersom jag fortfarande jobbar i just Göteborg (+Karlstad). Nej, det är familjen och släkten som avgjort. De är i Örebro och när min fru också fick jobb här så blev det så att vi flyttade. Givetvis ställer det till det för vågseglingen (slalom, frestyle mmm funkar ju här med, har en sjö 10 minuter bort, så blåsiga dagar kan jag segla på lunchen när jag jobbar hemma).

Men ”totalt sett” ä det ju många saker som spelar in i livet. Vi prioriterade släkten, kan man säga. Att barnen skall kunna träffa far- och morföräldrarna mycket (vilket i sig också tillsammans med ett fritt jobb gör det lätt att resa på prognoser). Jag hade givetvis kunna fått fler vågseglingsdagar om jag bott på kusten, men normalt sett träffar jag rätt många bra dagar ändå. Ur miljösynpunkt är det dock inte idealiskt eftersom det säkert blir 1500 mil bilkörning extra per år.

Men det gäller ju att vara extremt hängiven och beslutsam om det skall funka. Ofta lägger jag barnen och sätter mig i bilen vid 10 på kvällen. Åker 4 timmar till Åsa eller annat ställe, seglar hela dagen och sedan 4 timmar hem. Det är lite tungt när man man vaknar efter nedfärd och natt i bussen och det är helt platt. Givetvis är jag ofta nere fler dar och kombinerar det med jobb också. Å så lite reser utomlands på det…

Så, inte idealiskt men det stora hela en fungerande lösning.

• ola-h

Medlem
    12 december, 2007 vid 00:21 som svar på: Vilken liten freestyle?

Jag hade en Starboard Flare 94 (2006) för ett par år sedan. Modellen blev sedan Flare 88 och antagligen är 94:a lite mndre än angivet. Hur som helst var den mycket ”mjuk” genom chop och förhållandevis smal i tailen. Anledningen till att jag tar upp den är att jag vill minnas att jag såg den på köp&sälj för ett tag sedan. Sök!

• ola-h

Medlem
    11 december, 2007 vid 21:29 som svar på: Videoklipp från Maui oktober 07

Alltid något speciellt att se andra svenskar segla vågor på Maui. Skön film.

• ola-h

Medlem
    9 december, 2007 vid 11:54 som svar på: Affichnamn för Starboard??

Fast KP kör ju inte heller Severne.

• ola-h

Medlem
    8 december, 2007 vid 22:01 som svar på: Affichnamn för Starboard??

@Knatte 433189 wrote:

Va alla snackar Formula och Antone ?? Han har ju vunnit tävlingar inom freestyle/Wave i PWA väl?? Är ju bland de bästa i Super-X och fullständigt dominerar i slalom 42 och är bland de snabbast av alla i Speed!
    Han är ju utan tvekan den mest allsidiga vindsurfaren i världen nu.
    Då känns det konstig att alla pratar om Formula 🙂 :tongue:

AA seglar fortfarande wave och kan ta sig vidare något enstaka heat då och då. Och han har ycket riktigt varit värsldsmästare i freestyle men det var på dinosaurernas tid med freestyletideräkning mätt.

Så, hans storhet ligger numer helt klart i slalom, speed, formula och annan snabbsegling. Men i de grenarna är han ju minst sagt vass.

• ola-h

Medlem
    8 december, 2007 vid 19:26 som svar på: Bra Vindsurfing film?

Den givna julklappen är Ocean Flow/Drive. En kaffebordsbok med grymt läckra bilder samt en DVD med radikal vågsegling.

Margareta som fotat är för övrigt från Sverige, uppväxt i Fjugesta och med familj i Örebro (där jag bor).

http://www.oceanflows.com/

€45 postat och klart.

• ola-h

Medlem
    7 december, 2007 vid 20:54 som svar på: Affichnamn för Starboard??

Vet inte. Men man kan ju tänka sig att AA kommer synas mer nästa gång. Det handlar också om vlka som var med när det var photoshoot. De flesta bilderna till katalogen tas vid ett fåtal tillfällen i mars-april då alla skall segla brädr med 08-grafik. Kanske är det så enkelt att AA inte var på plats (han kanske tränade istället).

Fast Starboard har också en hstoria av at bygga sina seglares varumärken, liksom. De som hänger med och också bidrar till utvecklingen får så at säga mycket plats också. Det är därför Scott (fortfarande) är så central. Han är antagligen den vågseglare som är mest inblandad i brädutvecklingen för ett stort märke. När det gäller slalom et jag egentligen inte hur mycket toppseglarna är inblandade i själva utvecklingen. Däremot är de självklart med och testar slutkandidaterna.

• ola-h

Medlem
    7 december, 2007 vid 14:36 som svar på: Choco Fins

@Jester 433028 wrote:

CNC-svarvade

Helt klart en prestation att svarva en fena.

• ola-h

Medlem
    7 december, 2007 vid 13:13 som svar på: Värmebälte?

@Svenne 432798 wrote:

Det är en saltlösning i påsen och ”the magic button” är en kristall som knäcks när man trycker på den, och när man gör det börjar den lilla sprickan oxidera och det avges värme.

Aha. Salt. Vi som seglar saltvatten har alltså problemet löst. I med de magiska knapparna direkt i vattnet, Och så trycker vi på dem ett tag och får hela viken uppvärmd till 27 grader….

Och allt eftersom åren går blir det allt fler förbrukade knappar i vattnet, men av dem bygger v sedan bara ett konstgjort rev.

Sida 151 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA