Forumsvar skapade

Sida 180 av 329
  • ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:25 som svar på: Har jag fel bräda?

Om du skall ha den som vågfena så tycker jag att du skall köpa Natural 26:an. De är minst lika bra i dessa stora storlekar och blir automatiskt lite ”freerajdigare” eftersom det liksom är den övre raka delen som ”växer” när Natural-fenorna blir större.

Jag har ett gäng Crossover och de är OK, men mer som för backsideridning, för B&J, freestyle, freeride etc (beroende på storlek). Det som är skönt med Crossoverfenan är att de helt enkelt gör det de gör väldigt bra, dvs de ger sällan spinout och är allmänt lättkörda. De ger rätt bra driv för sin storlek.

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 12:57 som svar på: iS50?

OK, tack för råden. Får se om Novice kommer in också. Har inte han både en iS50 och en sonic 85?

@tobhed 384571 wrote:

Inför 2008 kommer det annars en del saker, men jag antar att du har koll på detta redan… (PM:a om du vill diskutera)

@MacTS 384564 wrote:

Om jag inte är helt underrättad så kommer väl ditt favvo-märke med en ca 70 liters ISonic snart…det vore kanske nåt?

Jo det kommer lite nytt, det är lite därför jag frågar. Svårt att välja helt enkelt eftersom jag har dålig erfarenhet på den här fronten.

@tobhed 384571 wrote:

Annars undrar jag lite om de nya HOT seglena med cambers – what’s the story? 😉

Det var nyheter däremot. Får kolla upp det…

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 09:22 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Dito dr Masse. Speciellt det där om att vara direkt dålig på freestyle.

Det jag kan lägga till är att min freestylebräda definitivt är den mest lättplanande bräda jag har haft. Med lättplanande menar jag då att den går igång väldigt enkelt och inte kräver någon speciell teknik. Både t ex Aero 117 (freestylevågrocker, 72cm bred), min Kombat 87 och min moderna och iofs grymt lättseglade slalombräda (iS101, 65.4 bred) kräver mer ”trixande” för att plana riktigt tidigt än min freestylebräda (Flare 99, 64.5 bred). Den är helt enkelt samtidigt både förlåtande, responsiv och väldigt lättdriven och det gör att den både glider iväg fint ”av sig själv” och svarar bra på de planingstricks jag kan.

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 08:33 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Frågan är vilken typ av segling du vill syssla med.

I förrgår hade jag tänkte köra slalombräda (iS101) och 6,6 speed men kom ner så hade vinden gett sig lite. Iofs hade jag kunna kört slalom och 7.5 freeride, men även om det kan vara rätt kul att ”glida omkring” med den kombinationen så blir liksom inte slalomsegling riktigt spännande om man inte har rejält med drag. Så jag tog 7.0 (Hot superfreak) och Freestyle (99l)istället. Den kombon planar nog minst lika tidigt som iS01 och 7.5, men tillåter betydligt mer varierad segling. Det går ju både att bränna fram och tillbaka i hyfsad hastighet (körde 26 knop som snabbast, slalomkombon hade kanske gått ett par tre knop snabbare) och dessutom tricka runt lite.

Hur som helst, det var precis en sådan där dag när de som körde runt 100l och segel runt 6 kvadrat inte riktigt hade fart hela tiden medan 7.0 och freestylebrädan i princip höll bra planing i allt utom de värsta vindsvackorna och ändå var helt kontrollerat i byarna. 7.5 och slalombräda hade fungerat ungefär lika bra (men kräver lite mer teknik för att plana tidigt, skulle jag säga).

Poängen är att det finns många val att göra o man vill plan a lite tidigare, och vilket val som är rätt beror på vilken slags segling man är ute efter.

PS: 7.0 Superfreak är ett helt sjukt bra segel för de som vill ha något större med bibehållen småsegelskänsla. Det är VERKLIGEN i en helt annan liga än freeridesegel i motsvarande storlek och Superfreaket känns i princip som en bra 6.3 när det gäller manövrar. Det är kanske inte det snabbaste seglet och inte det med mest drag heller, men det är otroligt lättpumpat och med en lättdriven bräda så komer man igång riktigt tidigt i alla fall. Ett av de mest lyckade segel jag kört, faktiskt. DS

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2007 vid 06:46 som svar på: Har jag fel bräda?

@Bill 384393 wrote:

Vet inte om jag förstod riktigt vad du skrev där :blush:
    Att det blir senare planing är jag med på, men har du någon uppfattning om hur stor skillnaden blir när jag har anpassat min teknik?

Oj, tappade några ord. Jag menar att du inte kommer förlora så mycket i tidig planing med den mindre brädan relativt vad du har nu.

@Bill 384393 wrote:

Kom ju på det här igår med att brädan nog är lite stor, idag har jag suttit och kollat efter nya brädor :smirk:.
    Jag är en återfalls surfare så min erfarenhetsbank på nya brädor är väldigt liten.
    Hittade dock väldigt mycket goda omdömmen om RRD WaveCult-06.
    Om man skulle gå i den riktningen, ska jag ta 76 eller 84.
    Båda är ju i 80 liters spannet…

Svårt att säga för mig eftersom jag inte kört just de brädorna. Det är små detaljer i shapen som avgör. Om du inte kör så mycket vågor skulle jag nog också kolla lite mer på RRD FSW hellre än Wave cult. Men som sagt, någon med bättre koll på RRD kanske kan hjälpa till här. Jag har för mig att SURF testade 77:an (2007) och att den enligt deras mätningar låg på hela 86 liter. OM något liknande gäller 76:an så är det nog den storleken som bli bäst.

@Bill 384393 wrote:

Har funderat på typ MFC wave ftp eller drake, räcker 20cm med tanke på att jag måste kunna höjda lite också?

Lars K har helt rätt. När det gäller Drake Natural så är 20 för litet. Jag skulle precis som Lars rekomendera 22-23. 23:an kommer ”ansluta” bättre till den fenan du har och den är förtfarande OK med 4.0, för B&J och liknande.

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:22 som svar på: GPSar med mac-dator

@The_Novice 384344 wrote:

För att ladda direkt från GPSAR så behövs det lite pyssel (se tex här) men det verka inte felfritt och har inte funkat på min Mac. Jag kan välja GPS och adaptern men får inte över några data. 😮

Precis så var det för mig med. Därför laddar jag ned via LoadMyTracks nu och det funkar felfritt.

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:20 som svar på: Har jag fel bräda?

Som du själv säger: en kompletterande vågis på runt 70 liter är det enklast svaret, men du har ju själv en del bra argument på varför det inte är det bästa svaret för dig, trots allt (och man träffar förvånansvärt ofta folk som seglar på fel prylar för att de lämnat de för dagen rätta prylarna hemma i garaget).

Om du bestämt dig för en ettbrädaslösning så är det mest naturliga antagligen att kika på en mindre FSW, typ den minsta Fanatic Freewaves (78?). Även om även den brädan är lite i största laget för överriggad 4.2 så kommer den vara betydligt enklare att hantera än din 88:a. I andra ändan kommer du nog inte förlora så mycket i tidig planing med 5.7. Det blir lite sjunkigare och mer teknikkrävande för att komma igång tidigt, men med lite övning så bör det alltså funka utmärkt.

Det enda andra alternativet är en snabb trad-vågis i 80-litersklassen (Fanativ Newwave, Starboard Pure Acid etc), men jag tror i praktiken att en FSW på strax under 80 liter trots allt är en bättre kompromiss om man inte kör så mycket riktiga vågor.

Jag har själv beställt en Kombat 79, för övrigt (väger 68) och tror den kommer att bli en superkul bräda för blandad segling.

edit: hade tappat ett nyckelord.

• ola-h

Medlem
    19 maj, 2007 vid 15:26 som svar på: GPSar med mac-dator

GPSar funkar med min Mac (powerbookG4), men jag plockar ned data från gps:en med ett program som heter LoadMyTracks.app. Beroende på vilken GPSmottagare du har kan det behövas en USB-adapter också och jag har en som heter Keyspan.

• ola-h

Medlem
    17 maj, 2007 vid 10:58 som svar på: Konstgjorda rev – en update

Det är väl så att om något konstrueras där sten blir över (typ GBG hamn) så måste numer stenen som bli över användas ”konstruktivt”. Så det gäller som sagt att hitta lämpligt projekt and få sten från. Och det där med avsaknad av grundsvall och 25 gradigt vatten gör iofs att det blir svårt att ro hem en kommersiell surfpark, men att bara lyckas få till en stenrev någonstans på västkusten som ger bra sidvind vid från ssv till sv (när inget annat egentligen funkar) skulle vara en stor uppgradering. Jag tror vi kan modellera det hala efter yttre Åsa som plockar upp vågor extremt bra och ger bra OK sidvind för frontsideridning redan från sv till v. Vi gör kopia vriden lite mer söderut bara och så lägger vi till ett hopprev bredvid.

OBS vi får inte glömma att ha lämpliga mängder sten även precis där man seglar så det inte blir _för_ lättillgängligt. Fentillverkarna måste jag ha något att göra, liksom brädreparatörerna. Även här kanske Åsa kan funka som förlaga…

• ola-h

Medlem
    13 maj, 2007 vid 22:38 som svar på: En bild från från Åsa Stenudden

@Oregistrerad 383034 wrote:

Ola, killen ovan menar nog dagsfärska bilder på surf, inte sisådär 1år gamla…

Vi får väl hoppas på lite segling under måndagen då, så att bildbanken eventuellt får en chans att förnyas lite. Fast nu ser det tyvärr ut som de bästa förhållandena kommer vara sisådär klockan 03 på tisdagen. Men, men, hoppets låga brinner än.

• ola-h

Medlem
    13 maj, 2007 vid 21:13 som svar på: En bild från från Åsa Stenudden

Kommer framåt seneftermiddagen. Hoppas på förhållanden i stil med:

picture-2.jpg

• ola-h

Medlem
    11 maj, 2007 vid 07:27 som svar på: gå ner i brädstorlek 10 l

Jag har inte seglat brädorna i fråga, men min gissning är att det inte blir någon markant skillnad. Om det dock handlar om verklig finjustering för att optimera din brädgarderob för de förhållanden du kör så kanske de ändå kan vara idé att byta. Jag tror personligen inte du tappar så mycket i lättvindsegenskaper, men det beror både på din teknik och på hur stora segel du kör.

• ola-h

Medlem
    9 maj, 2007 vid 15:35 som svar på: freestyle fena i hårdvind

Jag tror Drakes (Starboard original) Crossoverfena är densamma som G-sport T1. Helt säkert är att den är designad av Curtis och ser likadan ut. Dock är jag osäker på om dn finns i mindre än 22cm, men det är en rätt smal fena (jämför med en del andra freestylefenor) så 22:an kan kanske funka OK.

• ola-h

Medlem
    9 maj, 2007 vid 09:22 som svar på: Bringdal till Naish!!

Smart av Naish att ta tillvara på all den kunskap och erfarenhet som Anders har. Jag tror också han passar bättre i Naishteamet.

• ola-h

Medlem
    7 maj, 2007 vid 15:19 som svar på: Vågor norr om göteborg….

Pang, säger det. Min värsta träff var ett av mina första Åsa-år. Träffade stenen med railen ca 40cm bakom brädans för och skrapade sedan hela railen för att slutligen dra på med en av thrusterfenorna ca 2cm under botten. Förutom att fenan blev rejält demolerad (trots G10) så sprack hela fenboxen (tack vare G10?). Pang, sa det.

Sida 180 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA