ola-h
Forumsvar skapade
-
@jonatan 381280 wrote:
Det är charmigt med sten!
Japp. Och utan stenarna skulle Åsa snabbt ”gro igen”. Fast det är klart, en eller två av stenarna mitt i brytet är kanske lite väl spännande när man drar droppar in i bottensvängen utan att ha koll på var man själv är.
Jag håller med Ola P om att norra sidan av yttersta Åsa-udden är mer värd att lägga tid på i så fall.
-
Spar pengarna och åk till Maui och hitta sedan ”surfkläder” för en spottstyver på Savers. Bästa köpet hittils var nog ett par shorts till Sigge för $2 som dessutom visade sig innahålla $3 i fickan.
-
@Oregistrerad 381182 wrote:
Hej Ola,
Orginalfrågeställaren här…
Egentligen tänkte jag fråga generellt då jag är en typiskt freerideåkare, men råkade posta i fel forum.Jag förtsår att det skiljer en del mellan dom olika disiplinerna, t.ex. är jag väldigt sällan intresserad av att få spin out, utan lider istället av det.
Därför är jag intresserad av vad som påverkas negativt av en för stor fena.
Då kan man säga säga att det finns i alla fall tre sätt att märka en för stor fena.
1. Brädan blir instabil och vill fenplana.
2. Du tappar toppfart (kan vara svårt att känna)
3. Brädan får ett mer ”låst” läge i vattnet och blir svårthanterlig och studsig i gippar mm.Spinout kan vara ett resultat av för lite fena, men oftast är det nog tekniken som spökar. Då är det lite en fråga om filosofi hur man går vidare. Aningen kämpar man på och får så småningom ordning på tekniken. Eller så väljer man en överstor fena för att kompensera och slippa spinout direkt, men får på köpet en mer svårhanterlig och bökig bräda som är svårt att utvecklas på.
-
Till originalfrågeställaren: menar du för freestyle, våg eller i största allmänhet?
-
@getwet 380897 wrote:
Snabbaste svensk är dock fortfarande Anders Bringan!
Precis, och är det inte så att han konsekvent ligger och nosar på 40 knop på öppet hav i Maui Speed Challenge (eller vad det heter). Jag gissar mao att han inte bara är snabbaste svensk genom tiderna utan att han fortfarande är klart snabbast.
@Oscar 380892 wrote:
Mina problem är jämn vind runt 14-15 m/s och platt vatten….ofta seglar jag vågor när det är så fin vind. 🙂 Har därför bara lyckats maxa 33.6 knop (2 sec). Ska även skaffa justerbart uthal för att kunna fintrimma seglet.
Jo, det där med att vågseglingen lockar känner jag igen. Jag skaffade slalomprylar i augusti eller nå’t och har väl lyckats köra dem 5-6 ggr. På 2s har jag iofs kommit över 30 knop, men det var varken kontrollerat eller vältrimmat. Men det är lite därför jag undrar hur svårt det är att komma vidare. Jag kan inse att det krävs rätt mycket mer för att köra 5 solida 10s-repor – främst mer av förhållandena, kanske?
-
Någon som tror att det kommer räcka med 35 knop för att ligga på 10-i-topp när denna säsongen är slut?
Som det ser ut nu tycker jag (iofs närmast totalt oerfaren) att standarden inte verkar tokhög. 31 knop för topp 20 och 33 för topp 10. Eller är 33 knop helt enkelt snabbare än man tror? Hur många är det som, mer eller mindre seriöst, försöker segla snabbt med GPS? Missförstå mig rätt – jag skulle själv vara grymt glad för en 30+-notering – men jag har aldrig vare sig haft ambitioner att segla snabbt eller ansett mig vara direkt duktig på det.
Ni snabba, vad är det som gör det svårt?
-
Hmm, jag har dålig koll på vindstyrkor, men tycker jag kommer igång rätt tidigt med min iS101 och t ex min 7.5 Hot Speed Demon – långt under 10m/s i alla fall och när man väl planar går det i princip direkt över 25 knop. Väger som du. Gissningsvis drar det seglet igång lika tidigt som ett cambrat raceslalomsegel på drygt en halv kvadrat större, men har sämre fart och register uppåt i vindspektrumet.
-
OK Andersbq. Du är ansvarig för att arrangera en mailinglista när du tror detta rev kommer gå av nästa gång. Skall det vrida från väst till syd eller omvänt?
Mawione: Ditt uppslag får mig att fundera på det omvända. Man designar först den ultimata bottenforman, sedan skaffar man en JÄTTESTOR cncfräs som fräser ut det hela, t ex i Bohus Malmöns klippor.
-
@adde 380700 wrote:
TÖRS man offra en seglingsdag för att leta ställen??
Troligen inte. Dessutom är det väl med dessa (eventuella) ställen att de funkar bäst på något slags vrid vilket gör det ännu lite svårare att hitta de ställen som ha max potential.
Men en dag med sunkig spikrak sydväst, som väl egentligen inte ger toppenbra förhållanden på något av ställena på södra västkusten, kanske man skulle kunna offra. Det är ju också vid den vindriktningen det finns mest att vinna. Bäst vore kanske att hitta ett ställe som funkar redan vid relativt lite vind, som inre Åsa typ, fast utan sten mitt i brotten.
-
@Ola_P 380691 wrote:
Det BÖR ju finnas en del bra ute i kustbandet, problemet är att det är svårt att komma åt.
Var det där riktigt bra vågstället på norra Västkusten finns är en klassisk fråga. För det måste väl finnas något sådant spot? Det behövs ju bara 50 meter rev/grund/sten med rätt förutsättningar och rent statisktiskt borde det väl någonstans ha formats ett sådana förutsättningar.
Om man skall hitta sådana ställen är det nog svårt att gå på ”sägner” från lokalbeforkning, seglare, båtåkare eller ens vindsurfare som inte seglar vågor seriöst. Jag tror t ex få av dessa skulle betrakta yttre Åsa som seglingsbart vid en visuell inspektion. Det ser ju mer eller mindre ut som att vågorna bryter direkt upp på land.
Så, för att hitta stället får vi nog hyra en helikopter och flyga över kusten en blåsig dag. Ställen med potential kommer synas rätt bra. Vad kostar en flygdag med heli?
-
Måste instämma med Vinta_Kestrel. Jag har svårt med för stora och styva midjeselar. Jag köpte en supermjuk Gaastra midnjesela på 80-talet som jag inte lyckades byta förrän 2002. Allt jag provade kändes för stelt, liksom. När jag bytta 2002 var det till en begagnad DaKine från ett hyrverk på Maui. Inte ”skum” utan vanlig med tyg och stoppning. Den har hängt med tills nyligen och eftersom den var grymt sliten var jag på jakt efter ny och provade det mesta jag kom över. Igen var dock allt för stelt. Sedan testade jag Hots midjesele och det var som att komma hem. Så, efter 20 år med gamla slitna selar har jag alltså köpt en ny ny hängsele igen.
-
Hösten är som våren fast omvänt; det kan man nog säga. Jag har bara varit där på hösten en gång, men det var min bästa Mauitrip. Iofs var det lite sketchy med vind (men det är det alltid för mig) men när det gick av så var fördelen att det var avsevärt mindre folk, speciellt andra halvan av november. Tom på Hookipa kunde man välja vågor och slapp dela med 5 andra. Jag var där november och första halvan av december. Mot slutet började det bli ”julstämning” vilket rent statistiskt betyder mindre chans för seglingsbara vindar. Vill man ha det mer vindsäkert är det (igen, rent statistiskt) säkrare att sikta på oktober än på november. Båda månaderna har dock potential för bra mix av vågor och vind.
Om jag kunde välja fritt (och inte behövde ta hänsyn till jobb mm) skulle jag helst dra på hösten igen.
-
@rookie 379977 wrote:
Hur håller man ett 5.0 i ~25m/s vind och dessutom seglandes i 130 graders vinkel? Jag har försökt 5.3 i 16m/s och då gick jag tajt mot vinden.
Jag är långt ifrån någonspeednisse, men jag kan delge en historia från första gången jag seglade mitt Hot Superspeed 6,6. Egentligen var det på tok för blåsigt för både det segel och brädan (en iS101) och hade prylarna inte varit nya så hade jag kört 4.5 och vågbräda. Men, men grejjorna skulle testas. Det som hända var precis som du skrev att när jag väl kom på brädan (fick vattenstarta med fötterna i stropparna) så vågade jag endast gå supertight mot vinden. Jag seglade några minuter utåt och lyckades sedan göra någon slags gippliknande manöver. Då insåg jag att jag ju inte skulle kunna ta mig in igen. Det var liksom nybörjarsyndromet fast i speedtappning. Istället för att som nybörjare förlora höj som de inte kan ta igen hade jag tagit höjd som jag inte kunde (vågade) förlora.
Efter att ha bitit ihop ett tag lyckades jag dock pressa ned brädan på en djup slör och hålla i tills jag var inne (med några läskiga fenplaningar på vägen). Dock är poängen att när man väl fått upp ite fart och ligger på en djup slör så känns inte seglet lika stort som på halvvind.
-
Även med fenbyte är dock min gissning att 9.2 blir stort på en bräda i den storleksklassen. Jag har kört upp till 7.5 på min iS101 och det är visserligen perfekt balanserat, men om man inte är har hyperkoll på tekniken så tror jag helt enkelt att det blir för svårt att manövrera upp en så liten bräda i planing med ett segel på 9.2, även om den kanske skulle vara fullt seglingsbar när man väl planar.
-
Håller med Manno. Man kan inte bortse från seglarens teknik. Hur de andra faktorerna slår beror väldigt mycket på seglaren. För en seglare kanske mer fena lönar sig medans för en annan är lönar sig mer volym mer.
Men….om vi förutsätter att du har bra fenor: Från 67 kilo, 100 liter crossover och 6.4 kvadrat är nog den naturliga förändringen för tidigare planing mer segelyta. En riktigt lätthanterlig 7.0 är gissningsvis enklaste vägen till tidigare planing. Men det förutsätter att du är ”stark” nog att manövrera det seglet.