ola-h
Forumsvar skapade
-
För det första så säller jag mig till dem som menar att (förutom _möjligen_ på absoluta nybörjarstadiet) är det mycket bättre att gå i med framfoten först.
När det sedan gäller bakfoten på en bräda med stropen långt ut så är det helt enkelt lite trickigt. Som vanligt när det gäller den här typen av ”fotmanövrar” är det oftast effektivare att göra det hela väldigt snabbt. Givetvis kan det vara svårt i början, men det är ändå något att sikta på. För att öva balansen kan det vara en bra ide att ta ut och sätti i foten ltie då och då när man är ute och kör med bra balans. Så länge man inte kör tokfort bör man kunna göra detta med bibehållen balans.
Ett annat tips är att flytta i bakfoten i princip samtidigt som man liksom pumpar till med riggen (faller av något och sedan drar till). Det här kan komme naturligt efter en jipp t ex. Det är egentligen ingen helt naturlig rörelse, eftersom kroppen för in överbrädan samtidigt som man måste fytta foten utåt, men fördelen är liksom att man först ”svänger” lite ner i vind just innan man kanske råkar belasta vindkanten mer. Det ger lite större marginaler
-
Ingen tvekan om att S3:an är mycket bra, men det är ändå rätt svårt att jämföra. Om bilderna är JPG rätt ur kameran så är troligen S3:an rätt mycket mer uppskärpt vilket det också ser ut som på bilderna. Det är troligen också mer kontrast och färgmättnad, vilket även det ger ett ”snärtigare” intryck. De senast postade 20D-bilderna på Yannick är inte så smickrande pga det hårda motljuset. Jag skulle i alla fall kolla fokuskalibreringen på 20D-kitet om det var jag som hade kameran. Det är inte ovanligt med taskig kalibrering och det är en rätt enkel grej att åtgärda för en Canonverkstad.
-
Splifboy wrote:Av intresse, hur tar du dig till Guincho? Flyg? bil?
/mvh
Kristofer
Flyg+hyrbil på plats. Skall bara vara där över helgen (to-må) med anledning av ett bröllop som lämpligt nog går av stapeln i Estoril med festen på Muchaxo.Annars är det dock oförskämt enkelt at ta sig dit. Direktflyg sthlm-lisboa, seden bara 30minuter med bilen ut. Flygbiljetten hittar man för typ 2500:-. Det går dock några extra euro för brädtransport.
Fan, man skulle ha ett kit (EVO 70+4.0 och 5.0 superfreak, typ) ligga på plats och åka på prognos. Det skulle säkert bli mer segling för pengarna än att kuska runt i Sverige.
Manno: Jag har iofs en Aero, men det känns lite som att ta i att ta med den. Om prognosen ser fortsatt lätt ut kanske jag tar EVO 80.
-
manno wrote:Tycker att Hot är ett av få märken som sticker ut lite rent grafiskt […]
Håller med. Annars tycker jag att det som gör Hot mest unikt är att de gör så många olika vågsegel som verkligen bygger på helt olika designprinciper. Det är liksom inte bara lite justeringar av samma grunddesign. Exempelvis är SO, Smack, Superfreak och Diva/Dawg verkligen olika segel som dock alla är supersköna.
-
manno wrote:Ola H. wrote:manno wrote:Dessutom måste vågperioden upp lite i Guincho för att det ska bli bra MOHAHHA (jag vill också åka doh!)
OK, du menar som nuvarande prognos för fredagen (2.3m, 12s perioder). Det verkar som ett riktigt svall är på G och det kan bli klassiskt, om vinden spelar med.
Nej då är det vindstilla, tyvärr
Ja, de har dragit ned vindprognosen lite…. Kan bli lite jobbigt med 5m/s och 2m shorebreak. I Guincho är det ju liksom inte bara att glida ut med strömmen genom kanalen och tajma setten som på Hookipa. Utan planing är man oftast rökt i Guincho.
Hmm, vi får se hur prognoserna utvecklar sig. Kanske får det bli en stor bräda som åker med.
-
Fina resultat med S3:an. 20D-bilderna verkar dock inte vara fokuserade. Det ser ut som fokus ligger närmare kameran än motivet. Man ser t ex att seglare på väg ut är skarpare än han på vågen. Ev behöver kamera och/eller objektiv kalibreras.
En intressant detalj är att S3:ans mindre sensor ger ett avsevärt bättre skärpedjup, trots att bilderna är tagna med större bländare. På första bilden ser ju i princip allt skarpt ut på S3-bilden medan fokus verkar ligga precis i bilden nederkant (närmaste punkten – om ens det) på 20D-bilden och sedan är resten oskarpt. Detta ställer givetvis avsevärt större krav på AF med systemkameran.
Jag håller med om att det är grym synkning. Det vore intressant att göra testen med en systemkamera som sätter skärpan.
-
Koa wrote:Sen kanske det kommer någon form av Limited edition HD…beror på efterfrågan…
Efter att ha presenterat teasern i HD lär ju efterfrågan vara HÖG. Jag är i alla fall sugen på ett HD-ex.
-
Det går inte att jämföra en systemkamera med en kompakt. Inte ens de misnta systemkemerorna kan konkurera när det gäller ”portabilitet” med en S3IS. S3:an ger ehlt enkelt extremt mycket brännvidd reletivt storleka och den funkar ju OK till allt, inklusive att ta vindsurfingbilder för webben.
Dock, en systemkamera, tom de enklaste som Canon 350D, är helt överlägsna när det gäller bildkvalitet. Det gäller även förra generationer 300D och 10D (som går att hitta billigt begagnat). Även med tämligen enkla objektiv blir bildfilerna bättre och det gäller på låga ISO med. På höga ISO är det en annan värld, speciellt med 350D och nyare.
Jag har själv både kompakter och systemare och uppskatter dem för deras respektive förtjänster. Om man vill ha riktigt bra vindsurfingbilder är det bäst att köpa en systemkamera och lämpligt objektiv. Man kan få bra paket för under 5 papp begagnat och lägger man upp mot 10 går det att hitta grejor som kan ge dig bilder i världsklass. För lite mer ”kombianvändning” är en bra kompaktkamera fantastiskt bra och som sagt blir vindsurfingbilderna helt klart användbara de med.
-
manno wrote:Dessutom måste vågperioden upp lite i Guincho för att det ska bli bra MOHAHHA (jag vill också åka doh!)
OK, du menar som nuvarande prognos för fredagen (2.3m, 12s perioder). Det verkar som ett riktigt svall är på G och det kan bli klassiskt, om vinden spelar med.
Dr. Masse: Nej det var inte för att retas, men Guincho kan nog slå de flesta Sverigespotsen med nuvarande prognos. Kan bli masthögt, till och med. Svårt att välja prylar att plocka in bland de fåtal kilo man får ta med. Skulle gärna ta med nya EVO 62:an om det blir vind. Skulle också gärna ha 80:an om det blir grymma vågor och mycket knappt med vind. Dock får det nog bli EVO 70:an som vanligt och 5.3-4.5-4.0.
-
JoMenSåAtt wrote:Enligt mitt tycke så är det rent grafikmässigt SO och Diva som är snygga, och sen så kan Superfreak vara riktigt ball i vissa färgkombinationer.
Men SO har ju sett lika dant ut (i stort sett) i rätt många år nu. Hur förändras det seglet i shapen? Blir det förändringar mellan år till år?
SO, har ändrats en del från år till år. Personligen tycker jag 04-05 var ett rätt stort steg. 06 kom sedan dacron-varianten som ändrade känslan något också. 07 har jag inte kört än. Jag skulle dock gissa att även om skillnaderna från år till år har upplevts som hyfsat små så skulle det kännas ”gammalt” om man provade ett SO 2002. Det är ju liksom så som ”evolution” funkar.
80 kilo på Diva? Tja, kanske. Jag skulle inte tro att det är bottendragt som är problemet eftersom det kan kompenseras med lite mer yta. Snarare kan det bli problem med att seglen helt enkelt är designade för att köras mindre, dvs ha perfekt dynamik och funka optimalt i mindre vind än de flesta andra segel. Det är absolut inte så att ett Diva är direkt dåligt på att ta mycket vind, men när man ”laddar upp det” REJÄLT så blir känslan lite vek. Om man dock är en 80-kilosseglare med lite mer ”finess” kan troligen ett Diva funka mycket bra. Det är t ex ett grymt bra val som största vågridningssegel i en linje om man vill ha något superlätt och extremt pumpbart och snärtigt i känslan.
-
Fan, tyvärr är jag i Guincho på torsdag….men där visar ju progonsen 2,8m swell och 12-13m sidvind, så det kanske blir bra det med…
-
(Fortfarande lite tidsnöd…)
Jag kan säg artt jag hade superkul på Kombat87 med stropparna utåt och freeridefenan (fenan från 06). För mig med mest vågerfarenhet är det en helt ny känsla att så på kanten och bränna och det går ju att hålla otroligt mycket mer segelyta och fortfarande ladda på max speed. Höjdtagningen blir ju ett par snäpp bättre också, framförallt är det en annan känsla även här. Brädan svänger fortfarande OK med freeridefenan, men långt, långt ifrån på samma helt naturliga och problemfria sätt som men vågfenan. Rent allmänt tycker jag att brädan känns välbalanserad även med freeridefenan när man väl planar, men det känns lite mindre naturlig med den fenan när man just skall upp i planing.
Som sagt har jag inte provat den nya crossoverfenan än, men min gissning är att den fortfarande matchar brädan bra med stropparna på kanten, men ger hela paketet en lite mer svängorienterad inriktning. Det är väl det som brädan egentligen är till för (vill man BARA bränna är det väl lika bra att köpa en iSonic). Jag tror i princip alla andra Freewaves också levereras med någon slags crossoverliknande fena, så gissningsvis (igen) är det nog en bra matchning till brädan i stort.
Med vågfenan (23, 24, 25 och 26cm Drake Natural vågfena har jag testat med segel från 5.3 till 6.3) är brädan annars klockren i vågor med ett driv som liknar Acid-vågisarna. Den är kul även på plattvatten i det trimmet (dvs vågfena – stroppar inåt). Så, för riktig vågridning bör man nog komplettera crossoverfenan med en (mindre) vågfena, men för att testa lite i vågor hoppas jag crossoverfenan kommer funka bra. Det är i alla fall det som är tanken. Hopp och trix lär hur som helst gå minst lika bra med crossoverfenan- Samma fena levereras för övrigt även till freestylebrädan Flare (fast då ett par storlekar mindre).
Så, på ett sätt är det tråkigt att inte få två fenor, men faktum är att Kombat har fått lite kritik far att den vågfenan var för liten för många och freeridefenen för stor. Tanken är att den medlevererade nya fenan skall matcha brädan perfekt till det som de flesta använder den till, så får man sedan komplettera om man vill optimera den fullt ut för något annat.
Jag kan återkommer med mer erfarenheter när jag testat crossoverfenorna. Jag hoppas få dem i mitten av september.
(sedär, där gick några minuter…)
-
Tobhed är rätt ute, Masse med. Det är mycket som bytts ut och det är inte helt klart varför det segar som det gör. En del förespråkar en till ny server, men då blir det igen rätt mycket jobb med omflyttningar.
Ni får hålla ut lite, det sägs att lösningar är på G. Jag är själv inte inblandad i själva webb-fixningen, tack och lov.
-
Jag kan för ovanligthetens skull inte ge någon längre utläggning eftersom jag är i lite tidsnöd, men jag kan säga att Kombat 07 har ligger helt fantastiskt i sväng (då menar jag så man hajjar till, inte bara att den svänger bra). Detta beror på den nya bottenformen och ev hjälper tunnare rails till lite också. 06 svänger inte dåligt heller, men det är ändå inte riktigt samma sak. Däremot är mycket av brädornas andra egenskaper inte så olika.
Tyvärr har jag inte provat den nya fenan (har dem på order från 22-30cm, men de är restade). Min tidiga Kombat kom med de gamla fenorna.
Kan utveckla det där med fenvalet senare (och har faktiskt en 06-freeridefena över om det nu är just där skon klämmer).
-
Rasmus_W wrote:En fråga till om boards-testet: När förhållandena var såna att Trad-69:an funkade fullt ut, föredrog tydligen de flesta den.
Är det här generaliserbart till andra småvågisar?
Det är säkerligen generaliserbart till andra småvågisar, men inte nödvändigtvis till andra seglare eller andra Stubbies.
Mer exakt: Det finns kanske inget som är så skönt som att köra en riktigt lite klassiskt smal vågbräda. Å andra sidan är det inte så många som väljer en så liten bräda som sin allroundvågis eftersom den helt enkelt är för begränsad i sitt användningsområde för de flesta. Det är inte så att det är omöjligt, jag seglade själv 63-liters vågis som ”huvudbräda” i ett par år, men det överlag lite ”ineffektivt”. Man kan säga att på skalan stubbie-trad så är en superliten trad den extrema änden på skalan. Lite större trad och allround-inriktade stubbies ligger i mitten och mer extramt småvågsinriktade stubbies ligger i andra änden.