Forumsvar skapade

Sida 217 av 329
  • ola-h

Medlem
    8 juni, 2006 vid 08:36 som svar på: AHD Seal concept (fish eater)

Railkanten har funnits rätt länge, bland annat shapra Richard Green många sådana custombrädor och Graham Ezzy har det på några av sina brädor (som dock ofta är rätt extrama assymetriska skapelser). Jag hade inte heller sett denna AHD innan och ett intressant sammanträffande är att jag igår pratade bräddesign med Levi Siver i en dryg timma och han nämnde just att han funderade på att prova denna sorts rail på sina vågbrädor.

Nu tror jag dock personligen att detta inte är en avgörande del av designen. Min gissning är att detta kanske blir populärt ett tag med sedan försvånner och ersätta av mer klasiska lösningar, men att kanske den mindra railen man åstakommer med detta bibehålls. Jag ser denna step-rail som ett sätt at lägga till volym men bibehålla ett platt deck. Att det nu dyker upp på dessa extremt korta brädro är intte förvånande eftersom ett problem när man kapar längd är just att man kapar rätt mycket volym också. Man kan ju inte kompensera med hur mycket bredd som helst.

Annars verkar ju AHD-sälen har rätt mågna likheter med original Starboard Fish, dock i en kortare förpankning. Fishen gillas fortfarande av många, men anledningen till att man gick ifrån den shapen var att den ansågs för begränsad till just enbart bra vågor i superlätt vind. EVOn kom då man ville ha en mer allround bräda. Så, ur det perspektivet ser AHD:n rätt intressant ut – som en extremt specialbräda för just den seglingen som videon visar (liksom en longboard ala Exocet Kona är en annan lösing på samma problem).

Faktum är att när jag segler en bräda som EVO 83 som är dryga 230 lång, så tycker jag den känns rätt lång nu för tiden. Detta ger den rätt mycket stabilitet och gör den lite mer lik en klassisk bräda och det är väl därför den är så omtycket av många. Skulle jag få beställen ett par custombrädor så skulle jag dock gå lite andra vägar. Den av mina brädor som egentligen är schysstast för småvågor är min minsta, EVO 62 (218*54, 34 tail). Den behöver dock lite vind. Blås upp den till 58-59cm breddd och bibehåll tjockleken så får vi en riktigt utpräglad lättvindare. Den bräda som (relativt storleken) har bäst driv i lite större snabbare vågor är min största, EVO 83 (234*58, 40 tail). Smala ned den till 53cm bredd så får vi en riktigt ”high speed evo”.

I praktiken byggs dock itne brädorna just för mina behov utan för att vara allround för både olika seglare och olika förhållanden. Detta är i slutändan något som jag tycker är rätt bra och det är anledningen till att jag kan segla vilka förhållanden som helst (Hookipa till apelviken) med en EVO 70.

Det är dock väldigt bra att det fortfarande experimenteras och speciellt kul att lättvindsseglingen prioriteras.

• ola-h

Medlem
    6 juni, 2006 vid 15:05 som svar på: Real World waves – unreal world performance
    dr Masse wrote:
    Nämen Ola, detta är ju inte sant. Vi måste ha stått typ tio meter ifrån varandra när han gjorde den där manövern… Jag körde just där med RRD WaveCult 84, senare med HCW XS (vilken bräda!!) och ett helrött Xflex 4.7. Det var tryck i det på kvällen…

Vad åkte du på för grejor? Såg en evo-seglare, minsann… 🙂

Saknar Guincho redan nu, ah! Hoppas PWA-tävlingen blir bra!

Jag kom med flyget på kvällen och hann inte segla utan sprang bara ned med kameran. Nu är det tyvärr dåligt med vind och faktiskt viss fara att det inte blir seglat under tävlingsdagarna.

• ola-h

Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:21 som svar på: Vet ngn en bra sida där man kan köpa bilder!

Jag kan också rekomendera Crimson. Speciallt om du har bra koll på bildredigering själv (du får t ex inte glömma att bifoga bildens profill etc).

• ola-h

Medlem
    1 juni, 2006 vid 07:36 som svar på: Mera 2007
    MacTS wrote:
    Oscar wrote:
    Tydligen RRDs egna segel.

Har jättesvårt att bestämma mig om jag tycker dom är skitfula eller skitsnygga, behöver nog se ett i verkligheten.

Är det dinosaurier som Roberto tryckt i seglen? Eller bläckfiskar? Min son skulle troligen tycka de var coola. På Maui blev vi tvugna att byta hans micro SO, mot den nya spiderweb-designen (micro-Spyclone).

• ola-h

Medlem
    31 maj, 2006 vid 18:15 som svar på: Resedagbok marocko… Nu uppdaterad!
    Ola_P wrote:
    Ja, efter lite om och men så blev riktigt bra, om än lite dyrt…. 🙂

Åsa ger och Åsa tar.

Ha det riktigt bra i Marocko och ladda hårt.

• ola-h

Medlem
    31 maj, 2006 vid 08:39 som svar på: Vet ngn en bra sida där man kan köpa bilder!

Två andra seriösa fotografer som jag nu kommer att tänka på är Darrel Wong (http://www.darrellwong.com/html/wsurf.html) och Jono Knight (http://www.jonoknight.com/). De och Erik Aeder som Mats tipsade om är givetvis i en helt annan liga än mina taffliga fotoförsök. Antagligen andra priser också, dock.

• ola-h

Medlem
    30 maj, 2006 vid 21:52 som svar på: Vet ngn en bra sida där man kan köpa bilder!

Om det skall vara svenskt kan du kolla på http://www.alohaphoto.nu eller http://www.surf.exponering.se. Jag har en del bilder som är rätt OK själv också, se t ex http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=1857&size=big&cat=500&ppuser=14
    Om något ditåt kan vara intressant kan ni höra av er till ola.helenius@ncm.gu.se

• ola-h

Medlem
    30 maj, 2006 vid 12:23 som svar på: Nästa steg…

Jag är ju själv verkligen inte någon freestajlare, så tips om det skall jag bespara dig. Hopp är inte heller min starka sida, men här vet jag så mycket att det är lite olika attityder som går hem beroende på hopp. Donkey kick/table top är ju lite som vågriding, dvs det är lätt att göra något halvdant men svårt att gå vidare. Här nog en bra ide att lösa diverse tricktips och försöka komma ur det rörelsemönster man har och in i ett som ger radikalare tweak. Jag gör själv en OK tabletop åt ena hållet men har egentligen inte utvecklat den på 10 år, så kanske skall jag inte ge några råd alls. Men som sagt, antagligen gäller det att göra någon radikal förändring så man kan komma ur sitt gamla mönster.

Ett hopp som bakåt är enkelt att ladda på men svårt att sätta. Eter några inledande bail-out-försök far att få känsla för hoppet trro jag här det handlar om att mentalt ställa in sig på att satsa för att landa en, inte bara satsa på ett försök. Tillsammans med lite trick som går att läsa om kan då vägen till en fullbordad bakåt (som är sjukt skönt) vara rätt kort. Det handlar mycket om hur man tittar.

När det gäller vågridning handlar det extremt mycket om timing och det får man ju bara genom att segla mycket. Bortsett från det så har det viktigaste för mig varit att ha en vision om hur jag vill segla. Vad exakt är det jag vill utveckla i min vågridning. Till en början handlade det ju om att överhuvudtaget få till en bottensvängsliknande sak, komma tillbaka till vågen och lyckas svänga tillbaka ned utan att backvinda. När jag väl hade koll på detta började jag förska träffa läppen/skummet i cutbacken allt hårdare. Nästa steg blev att jag försökte gå allt mer vertikalt upp för vågen i bottensvängen och därigenom liksom komma in under läppen. På en våg av hyfsad size kan man då (i kombination med en bra läppträff) liksom göra själva toppsvängen _i_ den utflygande läppen. Det känns som man svänger i vågen, men samtidigt följer man med läppen ut och upptäcker medelst en lätt duns att man faktiskt varit halvvägs i luften. Detta är fortfarande det bästa jag vet och jag minns än idag första gången jag fick till en sådan sväng (Portugal 97, tror jag).

Senare försökte jag lite mer medvetet öka farten i min vågridning, jobba på mer variation och att kunna låte vågen avgöra vilken sprts toppsväng det skall bli, samt att bättre få ihop en hel våg vilket i praktiken betyder att man inte bara kan låta den lokala sektionan avgöra hur man svänger utan även måste kolla vart nästa sväng bör placeras.

På senare år har jag, förutom att fortsätta jobba på allt det som jag redan nämnt, experimenterat lite med olika detaljer i vågridningen som mycket har att göra med hur man anpassar svängen till olika typer av våg och vindförhållanden.

Så, i vågridningen tror jag alltså att det är bra att fundera på vad man vill göra. Sedan handlar det om att visualisera detta, kanske läsa och tita på bra film samt givetvis att rida vågor så mycket som möjligt.

• ola-h

Medlem
    30 maj, 2006 vid 08:56 som svar på: Prenumeration på Halo?

Jag har i och för sig ingen erfarenhet av Båtwebb+, men för västkusten måste jag säga att Theyr/Halo alltid varit mycket tillförlitlig. Det jag också gillat är att den ger en bra helhetsbild och visar hur vädret liksom rör sig över landet.

Jag har dock ingen erfarenhet av betaltjänsten.

• ola-h

Medlem
    29 maj, 2006 vid 20:51 som svar på: Åsa, 23 maj
    gurra1978 wrote:
    Det ser verkligen fint ut. Kul att ni fick så bra förhållanden. Jag skulle vilja se bilder som är mer utzoomade så man ser hur de bästa seten ser ut. Har du det?

Jag har kollat genom lite gamla bilder och hittar tyvärr inget sådant, i alla fall inget riktigt bra.

Nedanstående kan ge en liten indikation på hur det ser ut när ”inre” funkar, men det är ingen bamsingar (tyvärr är bild1 på fel ledd – annars hade den visat förhållandena rätt bra).

Det är dock inte vågornas storlek som gör Åsa bra, snarare att det är en med Sverigemått mätt snabb våg när väl storleken är sådan att hela vågen bli sammanhängande. ”Yttre” är motsatt. Det är en ganska långsam våg, men med två sektioner som har rätt bra pulver i läppen. Fördelen med yttre är att det blir hyfsad vinklen redan vid SV (ca 230 grader) och att den pointen plockar upp även ganska små svall rätt bra.

• ola-h

Medlem
    29 maj, 2006 vid 09:29 som svar på: Någon som vågar beställa???

Jag tror jag tar en Boat3 och en waist magnetic trimmer också, i så fall.

• ola-h

Medlem
    27 maj, 2006 vid 07:55 som svar på: Åsa, 23 maj
    donpedro wrote:
    Va har ni använt för kamera? Riktigt fina bilder måste jag säga verkar vara rätt fet zoom på den me.

En EOS 1Dmk2, 300mm+1,4x konverter. Med brännviddsförlängningen 1.3 på kameran blir motsvarar det ca 550mm i vanlig småbild (24*36neg). Sedan är en del av bilderna beskurna lite också. Man seglar dock rätt nära land och därmed nära stenarna. I de här förhållandena slutar många repor med spolningar in till knädjupt bland stenarna, men intressant nog brukar grejorna klara sig förhållandevis bra (sånär som på lite fenskav och denna gång Ola P:s rippade segel).

gurra1978 wrote:
    Det ser verkligen fint ut. Kul att ni fick så bra förhållanden. Jag skulle vilja se bilder som är mer utzoomade så man ser hur de bästa seten ser ut. Har du det?

Jag skall kolla, men jag tror mest det var rätt tighta bilder. Ev har jag något gammalt som mer visar helheten. Det man kan säga om vågorna på ”inre” i Åsa är att de dels är snabba vilket är ovanligt för Sverige. Man kan verkligen hålla farten och vid minst en av sektionerna gäller det att göra fullfartscutback om man skall hinna med resten av vågen. Dessutom bryter de av helt, vilket gör att det blir väldigt rent när de stora seten kommer. Inga tillbakastudsvågor att möta, bara lite ripplor i faces av 3.5-vinden. Nackdelen är dock att det oftas vid väst eller nästan väst kan bli lite glest mellan de fina setten och svårt att hitta de bästa vågorna ger en linje hela vägen.

Ric wrote:
    hur mycket vind hade ni?
    Som Ola skriver var det 3.5-4.0. Det var långt ifrån tokdrag i 3.5 dock, snarare hade 4.0 funkat bra även för mig, men när det är så mycket vind blir ju allt lite hysteriskt och det är svårare att avgöra om man är rätt riggad eller ej. Jag körde 4.5 tidigare på dagen, med det blev efterhand rejält stort.
  • ola-h

Medlem
    25 maj, 2006 vid 07:03 som svar på: Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till vikt

Jag är väl diskvalificerad från att svara eftersom jag har flera vågisar. Skulle jag ha enbart en och fick välja mått helt själv skulle det nog bli ca 68-70 liter, 54 bred, EVO-shape. Någon sådan finns dock ej utan min allroundbräda i verkligheten är en EVO 70 som istället är 55 bred. Den kan jag dock köra från 3.5 till 5.9 och i vilka vågor som helst från sega knähöga Apelviksvågor till Hookipa i masthögt utan att bli allt för handikappad.

För en hyfsat van vågseglare är brädor med volym samma som seglarens vikt ofta det bästa om man skallha en bräda. Generellt kan man välja en stubbie något mindre och en klassisk något större. Jag håller med om att bredden också är relevant, men väger man ”normalt” (65-85 kilo) så är det i princip bara att plocka sin favvomodell i given volym så blir bredden rätt automatiskt. Tillverkarna designar ju dessa brädor för att vara allround och anpassar bredden därefter, kan man säga.

• ola-h

Medlem
    22 maj, 2006 vid 21:07 som svar på: Var på västkusten imorgon(tisdag)?
    Kate wrote:
    Ola!
    Ska du till Åsa imorgon?
    Vilken tid? Jag komma åka söderut vid 4-5 tiden…
    /kate

Antagligen var det väl Ola P du syftade på, men Ola som Ola kanske???

Jag seglar Åsa imorgon. Är där senast 15 men siktar egentligen in mig på vridet framåt kvällen. Jag tänkte tillbringa timmarna från 15 och framåt med att skrämma bort vågsurfare från yttre så det är rent när det väl börjar gå av.

Med lite tur kan inre funka fint också, men om DMI:s nuvarande prognos slår in kommer det bli löjligt mycket stenätning. Bäst att ta med många reservfenor…

• ola-h

Medlem
    21 maj, 2006 vid 20:53 som svar på: TÄVLING! Vad får jag segla på lördag?
    Oscar wrote:
    Boards var ju inte direkt lyriska över Aeron…men de skrev att om några år när konceptet utvecklats så kanske det kan bli en hit…

Jag har inte läst Boards test, men gissningsvis beror nog testresultatet ovanligt mycket på vad de förväntat sig. Jag vet ingen annan bräda som folk tycker så olika om som Aeron. En del ser den som en fullkomlig frälsning för lättvindsvågsegling i Mauiförhållanden för medelviktare, andra som en vågbräda för riktiga tungviktare och ytterligare andra som en crossover eller manöverbräda främst för plattvatten och stora segel. Jag törs nog säga att den kan göra alla dessa grejjor bra, men givetvis är den samtidigt en kompromiss.

Om man t ex förväntar sig att den skall plana lika enkelt och vara lätttseglad och snabb som en Carve eller annan freeridebräda är man helt fel ute. Aeron är mer krävande om man skall komma igång tidigt och i princip får man ta fram samma teknik man använder på¨vågisar. Med lite sådana trick upplever jag att den planar extremt tidigt, med segel upp till kanske 6.5. Med större segel har jag känslan av att det krävs lite mer segeldrag eftersom sådana segel helt enkelt är lite mer svårhanterliga i sig (mao snärtig pumpning är svårare).

På samma sätt bli man nog besviken om man tror att Aeron skall svänga lika enkelt som en Evo eller Kombat i full speed. Aeron är rejält mycket bredare. I låg fart svänger den superenkelt, men går man in i en högfartssväng behövs lite teknik och driv för att den skall gå bra. Brädan strävar liksom lite mot att gå upp på bakfoten i svängen och trycker man till då kan den tappa fart. Om man däremot går in rätt hårt med lite framfotstryck (ala en bottensväng) får man ett helt annat driv på den.

Så, även om Aeron gör många saker bra och enkelt ”out of the box” så tror jag det brävs lite insegling för att utnyttja alla dess olika potentialer. När man väl fått upp känslan för den (alternativt om man själv har lite känsla för brädtrim från början) har den dock ett enormt spektrum av olika sorters segling som den funkar till, tycker jag.

Sida 217 av 329
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA