Forumsvar skapade

Sida 10 av 19
  • pgvirtual

    Medlem
    12 september, 2010 vid 17:41 som svar på: Bic core 160 vs JP Funster 160

    Med 100 kilo på vågen är en 160 liters centerbordsbräda i minsta laget. Men det finns ju också en Funster 180 som kanske skulle vara bättre lämpad…

    Å andra sidan är väl Funster en relik från en generation när man (med Starboard i täten) ansåg att allt skulle vara kort och brett. Senare har de flesta brädtillverkare (inklusive Starboard) kommit fram till att ”litet längre och litet smalare” är bättre att utvecklas på från nybörjare till ”hobby-surfare”.

  • pgvirtual

    Medlem
    11 september, 2010 vid 06:55 som svar på: Bic core 160 vs JP Funster 160

    Mja, en 160 liters nybörjarbräda för en 100 kilos jätte. Den är nog ganska liten… Lämplig storlek för att lära sig planande vindsurfing i lite hårdare vindar, men inte särskilt roligt i lättare vindar (som oftast blåser när man kan komma loss från familj och småbarn). Och du behöver mycket tid på vattnet!

    Det skulle vara bättre med en bräda som har åtminstone 180 liter volym, gärna minst 3 meter i längd och centerbord (för lätta vindar under 7 m/s). Titta på Fanatic Viper, Kone One, AHD Zen, Bic 293 etc.

  • pgvirtual

    Medlem
    10 september, 2010 vid 13:26 som svar på: Bic core 160 vs JP Funster 160

    Var bor du, var tänker du surfa?
    Hur mycket tid kan du realistiskt lägga ner per vecka?
    Har du möjliget att komma loss närhelst det blåser, eller kommer du att fara ut när du har tid från andra åtaganden (jobb, familj)?

  • pgvirtual

    Medlem
    7 september, 2010 vid 21:40 som svar på: Nothsails mast till Simmer segel?

    Varje fabrik med litet självaktning kan tillverka master med olika böjkurva. Samma fabrik betyder inte samma mast… Kom ihåg att Cobra fabriken tillverkar nästan alla brädor, men ingen påstår att en vågbräda från Fanatic skulle vara identisk med en nybörjarbräda från Starboard.

    North’s master har traditionellt haft en böjkurva på ungefär 13 %, det speciella med dem är att de varit mycket styva längst ner (vilket har lett till rotationsproblem på fotlattan i vissa kombinaioner). Och Simmer har ockå haft 12-14% (SDM masterna har haft 12-13 och RDM ungefär 14), så sannolikheten att det funkar är rätt stor.

  • pgvirtual

    Medlem
    4 september, 2010 vid 04:40 som svar på: Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

    Så dina Naish RDM master från 2005 är mjukare i toppen än nya Naish-master, men styvare i toppen än nya Simmer-master? Kanske du borde prova masten på ett Gaastra segel, men då är masten antagligen för mjuk i toppen…

  • pgvirtual

    Medlem
    3 september, 2010 vid 13:27 som svar på: Mastkompatibilitet mellan årsmodeller (Naish)?

    Men gamla Naish RDM mäster torde passa perfekt till nya Simmer segel! Kan det bli bättre?

  • pgvirtual

    Medlem
    1 september, 2010 vid 07:34 som svar på: Brädinlägg..

    Winmiller,

    Du skrev ”Har nu surfat freeride plank ett bra tag på 133 liter. Känner att jag vill lägga till en mindre planka kanske runt 110-120 lit.”

    Tänker du behålla din 133 liters planka, eller planerar du att sälja bort den?

    Ifall du behåller (som i ”lägga till”) den så skulle en 133 liters och en 120 (till och med en 110) liters bräda vara alltför lika visavi användningsområde. De fungerar i ungefär samma vindar, med ungefär samma segel, och känslan är det inte stor skillnad på.

    Om du skall ha två brädor så skall din komplementerande bräda nog inte ha så mycket mera än 100-105 liter i volym!

    Å andra sidan, ifall du gör dig av med din gamla planka och byter ut den mot en litet mindre så är ju situationen en helt annan! Då är frågan vilka segel du har, eller planerar att skaffa.

  • pgvirtual

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 06:19 som svar på: Sälja/ha kvar förstabrädan??

    Det är ju inte alltid det finns vågor. Du kunde ju alltid komplementera din RRD med en GPS (tex. GT-31) och ge innehåll i din plattvattensurf genom att trimma ditt personbästa i fart. Det behövs bara lite chop så står håret på ända och du dreglar adrenalin…

    Om inte det heller ger några kickar så kan du ju alltid sälja brädan och behålla GPS:en!

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 20:02 som svar på: Vilket segel till brädan ?

    64 kg och 6.4, precis som andra i den här tråden tycker jag att det borde räcka rätt bra. Och brädan torde också vara tillräckligt stor.

    Det är inte utrustningen, men kanske segeltrimmet, och sannolikt din egen teknik. Läs in dig på http://www.guycribb.com/ och i synnerhet technique -> Magazine articles. Fokusera på ”Core skills” och ”stance”.

    Ett mycket vanligt fel om man inte kommer i planing är att bli stående med framfoten nära mastfoten, flytta den tidigt just framför framstroppen och luta dig emot seglets kraft.

    Det är inte produktivt att skylla på seglet…

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 08:41 som svar på: Hjälp med riggning, fel mast?

    Bry dig inte om de precisa måtten på mast och bom. Rigga visuellt, så som också andra har rekommenderat.

    Dra nedhalet så att lattan ovanför bommen är nästan i framkant av masten, kanske 1/4 av mastens diameter från framkanten. Då torde det bli mindre löst i akterliket. Och så drar du uthalet ungefär 1 cm från neutral.

    Månne det inte ser rätt bra ut då…

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 08:21 som svar på: Camberlöst vs camber

    Ifall man läser tyska så kan man ju ta en titt på det här testet från 2009 där Surf-Magazin testade 5 st. 2-cam och hade Severne NCX 7.5 md som jämförelse: http://www.surf-magazin.de/test-center/freeridesegel/severne-ncx-75-vergleichssegel/

    Kort sagt: aningen senare planing, snabbare i sidovind och på slör, men hanteringen är milsvitt bättre.

    I år (2010) testade (http://www.surf-magazin.de/test-center/freeridesegel/freeride-und-freeracesegel-2010/) Samma tidning 8m2 segel med och utan cambers och skrev då:
    ”Das camberlose Vandal Stitch war für Wochen unser Referenzsegel beim Test der Cambertücher in Langebaan, und sorgte schon früh für die Überraschung im Test. Denn bereits bevor die camberlosen Segel gegeneinander getestet waren, war klar, dass auch in dieser Größe Camber für Leistung und Einsatzbereich nicht zwingend nötig sind. Camberlose Segel können weitgehend mithalten, die Leistungsunterschiede sind recht gering, die Vorteile beim Aufbau, und vor allem in Manövern sehr groß. In Punktsumme liegen die besten Cambersegel mit den stärksten No-Cams gleichauf. Wir würden einer knappen Mehrheit der Surfer mit diesen Testerkenntnissen sogar in der Größe um acht Quadratmeter eher ein camberloses Segel empfehlen als eines mit den Profilzangen.”

    Jag tror att många av dem som tycker cambers är något man måste ha i själva verket kör Race segel, eller 3-cam freerace. Då är man villig att ge upp en hel del i hanterbarhet för att tjäna in en del på prestanda, i synnerhet nät man är överriggad.

    P.S. min egen begränsade jämförelse mellan Retro 9m2 och SCS 8m2 tycker jag stöder Surfs testresultat…

  • pgvirtual

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 05:40 som svar på: Camberlöst vs camber

    Segel med cambers planar generellt sätt aningen tidigare, om du inte pumpar. Eftersom segel utan cambers är flexiblare så svarar de ofta bättre på pumpning.
    Segel med cambers är aningen stabilare i riktigt hård vind, men skillnaden är oftast rätt marginell (om du inte jämför med ett full race segel).
    Segel utan cambers är MYCKET enklare att hantera i gippar, slag, manövrer, osv.

    Själv har jag en Sailworks Retro 9 m2 (utan cambers) som är mycket enklare och lättare att hantera än mitt Simmer SCS 8 m2 (med 3 cambers). Och Retron är snabb…

    När tyska Surf testade camberlösa och 2-camber segel tidigare i sommar så rekommenderade de att i 7.5 m2 klassen borde de flesta köra camberfritt.

  • pgvirtual

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 21:00 som svar på: uthalstrimset till bommen?

    Jag har ”de stora plastgrejerna” på min långa bom för 9 m2, och Sailworks lösning på min bom för 4.7-6.9. Båda funkar, men på ett vågkit skulle jag inte ens komma på iden att installera stora plastklunsar där man vrickar fingrarna av sig, och som dessutom påverkar var man kan sätta händerna. Enkelsidig Sailworks är grejen!

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 15:04 som svar på: Beslutsångest!

    Det beror väl på vad man vill ha av sin bräda.

    Cross 118 är en svängig sak som inte är designad för att slå några fartrekord:
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-overview.html

    Och Vantage är antagligen betydligt mera orienterad för att bränna på rakorna.

  • pgvirtual

    Medlem
    24 augusti, 2010 vid 14:13 som svar på: tips på 5.0-5.5 segel !

    Om man BARA seglar när det blåser mer än 5.7, och mycket i riktiga vågor, så kan man väl kosta på sig lyxen att ha tätt mellan storlekarna. Men det är svårt att välja…

    För oss andra mera dödliga SKALL det vara betydligt större hopp mellan storlekarna, både för pengarnas skull och för att få det att rymmas i bilen.

    Rimliga förslag:
    * 8.5 , 7.0 , 5.7 , 5.0 , 4.5 , 4.0: segel med rimliga hopp mellan storlekarna. Större hopp mellan stora segel, mindre mellan små
    * 9.0 , 7.0 , 6.2 , 5.3 , 4.7 , 4.2: passar kanske bättre för en tyngre seglare som behöver en 6.2 för att komma ut på en lite mindre bräda i rimlig vind.
    * 7.0 , 5.7 , 4.7 , 4.2: för den sparsamme, som är av medelvikt. En segelgarderob som kan fungera alldeles tillfredställande.

Sida 10 av 19
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA