Forumsvar skapade

Sida 118 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    29 juni, 2008 vid 12:18 som svar på: Ramla säkert på grunt vatten

Köra foten rakt neråt är nånting jag bara gör frivilligt i riktigt låg fart. Jag är alltid försiktig när jag kliver av brädan t.ex. Nu har det visserligen hänt att jag hoppat av med fötterna nedåt i vissa lägen, typ på Haga park när jag sätter fenan i en sandbank på väg ut ur en gipp, men generellt så försöker jag alltid att falla så raklång som möjligt. Absolut inte låta rumpan sticka ut. Ju mer av kroppen som träffar vattnet på samma gång desto mer bromsas man upp av vattenytan. Ofta slår jag inte ens i botten fast det är fendjupt. Har man lite fart, studsar man till och med på vattnet om man fallet på det viset.

• rasmus_w

Medlem
    28 juni, 2008 vid 16:53 som svar på: Nån som har en surfbuss till salu?

Och nu har jag en. 🙂 Tack alla som kommit med erbjudanden.

En T4 från -92 blev det.

• rasmus_w

Medlem
    28 juni, 2008 vid 16:51 som svar på: Sugen på första vågbrädan

Det finns en gammal tumregel som säger att kroppsvikten i liter är lagom för en allroundvågis, och att om man vill ha ytterligare en vågis för riktigt blåsiga/stora dagar så ska den ha tio liter mindre volym än allroundvågisen.

Nu ska man väl ha klart för sig att ”gammal” kan vara ett nyckelord, när man planar och ”nästan-planar” så är shapen viktigare och att tumregeln funkar handlar nog mer om att många shapers anpassar sina shaper så att en 70-liters bräda ofta kommer vara lagom stor för en seglare på 70 kilo osv.

Sen finns det så klart lägen när volymen kommer bita en i rumpan om man är extrem åt nåt håll. Säg att du har en bräda som är 75 cm bred och har 60 liters volym. Om man struntar i att den brädan antagligen är för tunn för att vara hållbar så kommer den visserligen plana lika lätt som en typisk 140 liters freeride men väger du 80 kilo så kommer du förr eller senare behöva simma hem.

På samma vis kommer en hårdvindsinriktad shape med väldigt mycket volym ställa till det. Hu man än vänder och vrider på det så betyder stor volym på något vis att mycket av brädan befinner sig långt från dess tyngdpunkt och det påverkar hur brädan uppför sig i chop.

• rasmus_w

Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:17 som svar på: Kör north nu byta till "softare"?

@Lars_K 477950 wrote:

Haha, mjukt eller styvt segel har inget att göra med om man seglar aggressivt eller inte. Det handlar mest om känsla, kraft och kontroll. Har du en rigg du känner full kontroll över och som känns rätt för dej kan du segla så aggressivt som du vill. Oavsett om seglet är styvt eller mjukt.

Kom nu inte och förstör mitt flummande. Vad jag menar är att det seglet liksom talar till mig. Det mjuka seglet säger åt mig att luta mig bakåt och slappna av, det styva säger liksom ”Kom igen då! Ta iii! Visa vad du kan!”.

🙂

• rasmus_w

Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:43 som svar på: Kör north nu byta till "softare"?

Jag har för mig att representanter från North i intervjuer sagt att de tidigare förlitade sig väldigt mycket på Micah Buzianis testutlåtanden, vilket gjort att de producerat våg- och freeridesegel som passat perfekt för 110 kilos muskelberg. Som vanligt verkar det som att vanligaste sättet att upptäcka den typen av problem verkar vara att få med Nik Baker i teamet.

Vad gäller känslan så tycker jag att både hårda och mjuka segel har sina fördelar. Framförallt påverkar det liksom ”sinnesstämningen” när man seglar. Avspänd, tillbakalutad segling vs tuff, aggressiv segling, liksom.

• rasmus_w

Medlem
    24 juni, 2008 vid 14:26 som svar på: Segellinjehjälp

Brädan spelar också roll. En 135-liters freeride är tjockare och flyter högre i vattnet än en bräda på 100 liter, så du måste så att säga lyfta riggen högre och har själv längre väg upp på en stor bräda. Extremfallet är riktigt små brädor, som man kan pressa ner i vattnet när man startar och sen ”gunga framåt”, då kan man i stort sett ta sig upp på brädan och ändå ligga kvar i vattnet, då blir vattenstart busenkelt.

Fast tolka inte det här som att jag tycker du ska köpa en 65-liters vågis för att träna vattenstart. Så små brädor är visserligen grymt lätthanterade i vissa avseenden men på det stora hela är de ”experts only”.

• rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2008 vid 22:27 som svar på: Rigg hjälp Gammal!! Mistral

Ja twin cam är äldre. Om det hette twin cam wave/slalom så är det 90 eller 91. Jag har kvar np-broschyrerna från bägge åren så om jag orkade så skulle jag kunna kolla. Annars är NP:s klassiska filmer ett bra tips för att årsbestämma de där seglen.

• rasmus_w

Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:20 som svar på: Blåst på pengar

Att vara förstående är bra men betalar sällan ens räkningar.

• rasmus_w

Medlem
    19 juni, 2008 vid 14:04 som svar på: Blåst på pengar

Jag tillägger det någon sa till mig i en liknande situation: I Italien besöker man personligen uppdragsgivaren och frågar varför de inte har betalat.

• rasmus_w

Medlem
    19 juni, 2008 vid 09:08 som svar på: Hybrid Race brädor?

@Kinabalu 476111 wrote:

Just ömtåligheten är något jag funderat på och blev glad att höra att dom tål lite däng. Dom väger ju trots allt 15-16kg (inga Formula-äggskal här inte!).

<ÖVERDRIFT>
    Ja men fem av de kilona är ju centerbordstrumma och centerbord plus hydraulisk hissanordning till sistnämnda.

• rasmus_w

Medlem
    19 juni, 2008 vid 00:56 som svar på: Men vad faan! (hjälp!)

@Jester 476036 wrote:

Jag tror nog att mr White drar minst lika mycket nedhåll som övriga.. Ev. har han nog en storlek större än dom flesta…

Det är Guy Cribb som påstått att mr White drar tämligen lite nedhal på sina segel.

• rasmus_w

Medlem
    18 juni, 2008 vid 14:07 som svar på: Men vad faan! (hjälp!)

Code Red funkar väl för Dave White under samma förutsättningar som alla andra segel, dvs han får lagom mycket twist i seglet om han knappt drar nåt nedhal alls. Drar han nedhal som vi andra får han dåligt drag. Eller vad det nu brukar påstås. ”The man is a mountain on legs”.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2008 vid 08:26 som svar på: Bilder FITUNA 080615 Del 1

@dr Masse 475630 wrote:

Är det bara jag som tycker mig se en tendens i denna tråd till att vi vindsurfare börjar få en, ähum, lite högre genomsnittsålder?

Synd att jag missat så mycket Fituna på sistone…

Jag tror att vindsurfare framförallt tränar lite för lite för att klara av sitt surfande. Jag tvivlar starkt på att Robby Naish, Phil McGain eller Björn Dunckerbeck har speciellt mycket krångel med sina kroppar trots att de inte är några ungdomar längre.

Det går ju bra att inte träna nåt när man är 20, man har haft skolgympa och hållit sig på en miniminivå men efter det är det inte överdrivet sällsynt att kondition, styrka och sånt befinner sig i fritt fall.

VIndsurfare är ju som bekant dessutom ofta rätt ”assymetriska” i sina kroppar och det minskar ju inte heller skaderisken.

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2008 vid 23:35 som svar på: Äldre slalombräda runt 110-120 liter?

Haha, den sortens tailwalk upplevde jag med en gång för länge sen. Helt plötsligt bara lyfte brädan och steg till kanske nån halvmeters höjd. Fast efter det så det annorlunde ut. Brädan liksom ”åkte ifrån mig” (jag tror jag hade råkat kroka ur eller nåt) lite uppåt och själv blev jag liksom hängandes där i tomma luften, lite som seriefigurer som springer utför ett stup och bara ramlar när de råkar titta ner. Sen blev det lite simmande för att komma ikapp brädan. Bic Electric Rock och North Delta 4.5, fan vilken skön kombo det var!

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2008 vid 22:58 som svar på: Bilder FITUNA 080615 Del 1

@feg 475569 wrote:

Jag har vid behandling av min periodvis problemtyngda rygg blivit avrådd från chiropraktorer/knotknackare. Det som sas var att ”knäcka” kotorna på plats med våld skapar oönskad broskbildning med ökande problem som följd.

Kan hålla med där. Är klart skeptisk. När man har röngat kirokraktorpatienter medan kiropraktorn ”knäcker” så har man inte sett några tecken på att han faktiskt flyttar på några kotor. Därmed kan man rätt lätt anta att de inte vet vad de egentligen gör, och det är ju lite läskigt.

Sida 118 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA