Forumsvar skapade

Sida 124 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    22 april, 2008 vid 22:12 som svar på: Böjd mastförlängare, slänga eller bända?

@surfslusken 460134 wrote:

Min snaaze har blivit aningen krökt åt höger, troligtvis pga ett enformigt ryckande med höger handen. Bocken ligger ganska mitt på, dvs ca 14cm från roten.
    Nu undrar jag om man kan böja tillbaka den me ett kraftigt knyck eller om jag ska försöka taja enbart med vänsterhanden, i säg några månader, eller iaf tills den står rakt och präktigt igen? Eller ska ja kapa den strax nedanför bocken o därmed få en lite mer normal och hanterbar längd på den? Kommer de isf att påverka min fram tills nu kraftfulla, virila erektion?

Linda den ett par varv runt vänsterbenet och knip fast ”änden” i knävecket ett tag så kommer den nog snart vara rak igen.

Jag har i alla fall läst i facklitteraturen att det funkar. Eftersom jag är vänsterhänt har jag inte haft det här problemet och har därför inte behövt prova.

• rasmus_w

Medlem
    22 april, 2008 vid 21:31 som svar på: Familjebräda/storsegelbräda – många val!

Sist jag var ute i 7-10 m/s (nåja, jag vet inte om byarna nådde över 8 m/s) så seglade jag en 86 liters freewave med 5.7. En sådan är MYCKET roligare än en 70 cm bred freeride, vare sig den är 350 eller 250 cm lång. Om vinden hade hållit sig över 8 m/s så hade jag planat hela tiden.

EN 85 LITERS FREEWAVE ÄR DEN PERFEKTA BRÄDAN FÖR ALLA! ALLA BORDE HA EN SÅN OCH BARA EN SÅN!

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 21:13 som svar på: Jag ska köpa vindsurfing paket (bräda, segel m.m)

Ett litet tillägg om vattenstarten. Det är inte bara ett sätt att starta, man lär sig massor om hur brädan uppför sig när man lärt sig vattenstarta. Plötsligt blir det busenkelt att komma i stroppar som sitter långt ut på kanten och långt bak t.ex.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 08:32 som svar på: Äldre freewaves kontra lite nyare

Masse: är du säker? Jag tyckte precis jag läste nåt på fanaticforumet om att Fanatic upptäckte att brädorna hade ca fem liter mindre än de hade trott när de stoppade in brädornas mått i nya CAD-systemet. 85:an skulle alltså legat runt 80, 95:an runt 90 etc. Kanske värt att fråga Fanatic vem av oss som har rätt. Men jag håller med om att 04-goyorna var grymt snygga, och att 95:an antagligen funkar bäst.

Däremot är jag lite skeptisk till att ha en bräda på 95 liter som största bräda, men det är en annan sak. Å andra sidan vore ett större hopp i volym ingen höjdare så då skulle styret behöva fler brädor än han verkar vilja ha. Jag har fyra brädor…

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 08:10 som svar på: Lite nybörjarfrågor ang. utrustning

Nu var iofs åren kring -93 de första då det skulle dras riktigt mycket i nedhalet, Art Blade från den tiden var väl ökända, men med en modern förlängare gissar jag att det inte alls skulle kännas lika tungt.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 01:21 som svar på: Tre teknikfrågor!

Brukar det inte påstås att man kan minska draget i seglet genom att överskota? Det är ju det laydown-gipparna bygger på.

Det finns faktiskt en teoretisk motivering till att man vill stänga till gapet: Det skapar en ”ändplatteffekt”, eller vad det nu kan heta på Svenska och ökar på så vis seglets effektivitet. Däremot är det i allmänhet, som de flesta har skrivit , helt galet att segla omkring och medvetet försöka täppa till, det leder bara till obalans.

Sen Knodden, så tycker jag att ditt resonemang om att trimma om till rätt stor del bygger på båtsegling, där det är enkelt att när som helst trimma om genom att dra i nån lina. När jag vindsurfar vill jag inte gärna ändra annat än uthalet, och helst inte heller det. Jag vill ha ett segel som trimmar om sig självt efter förhållandena. Det gör nästan alla vindsurfingsegel men väldigt få båtsegel.

En sak till när det gäller ”tokdra”: Det skapar twist och i många fall vill man ha massor av den varan. Extremfallet är på djup slör i relativt svag vind, då kan det hända att man seglar fortare än vinden, så då måste seglet skotas som på kryss, med bommen ungefär över brädans mittlinje. Uppe vid masttoppen blåser det däremot mer, så däruppe är den skenbara vinden snarare slör eller halvvind och tack vare att man har massor av twist så blir seglet rätt skotat där med.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 00:30 som svar på: Äldre freewaves kontra lite nyare

Nu har jag bara läst om äldre freewaves i tidningar och bara seglat min egen 86:a, men den tidens brädor var i allmänhet smalare i förhållande till volymen så risken finns att skillnaden i planing mellan en Freewave 95 från -04 och en ny 86:a visar sig vara ganska marginell, så det kan vara värt att gå på nåt lite större.

För rent plattvattenlekande så tror jag att nån av Hawkarna (typ 110:an) skulle kunna vara grym.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 00:06 som svar på: Vilken joint är den bästa?

Jag har haft streamline sen 1990 och bytt joint en gång. Visserligen gjorde jag uppehåll ca 1997-2003 men det är rätt bra gjort av jointen ändå.

• rasmus_w

Medlem
    21 april, 2008 vid 00:04 som svar på: Lite nybörjarfrågor ang. utrustning

Jag tror att nedhalstrissorna gick att flytta på det där viset på en del jättegamla Neil Pryde-förlängare (tänk 1990) även om nästan ingen gjorde det. Det ska finnas en pinne och en ring till.

Till sist: släng den där förlängaren. Du gör dig en otjänst om du försöker rigga ett modernt segel med en så gammal förlängare. Trissorna är pyttesmå så det blir astungt att dra nedhalet och risken är hyfsad att grejorna inte håller och du lyckas dra det.

Nu såg iofs inte seglet så himla modernt ut heller men men…

• rasmus_w

Medlem
    20 april, 2008 vid 23:52 som svar på: Studier: Energi i halmstad

Är du säker på att du vill plugga just nu och att du vill plugga just I? Jag har varit i din situation och för min del handlade det om att jag innerst inne inte ville plugga just då.

• rasmus_w

Medlem
    19 april, 2008 vid 02:39 som svar på: Surf & solbrillor?

@JohanC 459199 wrote:

’nuff said?

JOhanC

?

En samling länkar som säger att priset inte gör nån större skillnad? har jag påstått nåt annat? Glaset i mina fönsterrutor ger såvitt jag kan märka, ett utmärkt uv-skydd.

• rasmus_w

Medlem
    18 april, 2008 vid 09:07 som svar på: Imponeringsfaktor med surf?

Det senaste var väl att nån gjorde en undersökning bland professionella idrottare där de fick uppge om de haft sex dagen innan eller inte, och sen jämförde man med deras prestationer. Slutsatsen var att de idrottare som haft sex kvällen innan presterade bättre än de som inte haft.

Bralla ollon? Pung? På min tid sa vi att det blåser skjortan!

(och det var nog första gången i mitt liv som jag använde uttrycket ”på min tid”. Gubbvarning!)

Och det är ju en jättefördel om tjejen man råkar dejta/vara ihop med är en riktigt bra vindsurfare. Man delar och har förståelse för varandras största intresse, och så får vindsurfande tjejer så maffiga ryggtavlor. 🙂

Att man sällan låter just vindsurfingintresset avgöra är ju en annan sak. Det är ju inte överdrivet gott om vindsurfande tjejer även om en viss förändring verkar vara på väg.

• rasmus_w

Medlem
    18 april, 2008 vid 08:23 som svar på: Surf & solbrillor?

@JohanC 458871 wrote:

Sorry spray, det är fel… Vad skit du än stoppar framför jacken stoppar UV.. Test efter test efter test visar att just den egenskapen inte skiljer sig mellan t.ex HM och Chanel. Sedan finns det andra egenskaper som skiljer vad gäller brytning och reptålighet men förbluffande ofta är även dyra designerbågar rätt pissiga ur brytningssynpunkt.

Ok för att priset inte behöver göra så stor skillnad men material gör. Vanligt glas är, lite lagom paradoxalt, nästan totalt ogenomskinligt för de flesta våglängder utanför det synliga området, faktiskt ett av de svartaste material man känner till, och därför ger alla glasögon i vanligt glas ett bra UV-skydd (fast sen vill man kanske minska insläppet av synligt ljus också), men så fort vi börjar prata om plaster av olika slag så varierar genomskinligheten i UV och i vissa fall sitter UV-skyddet helt eller delvis i någon beläggning på ytan och då kan ju skyddet variera, och kan eventuellt försämras om glasen blir slitna.

• rasmus_w

Medlem
    15 april, 2008 vid 12:23 som svar på: Mastplacering

@Gustav1980 457856 wrote:

I ett läge då brädan NÄSTAN kommer över planingströskeln fungera det alltid för mig om jag skjuter mastfoten längst fram i skenan.

Måste väl finnas fler här som känner igen sig i det?

Det låter lite som att du seglar ”baktungt” och trycker ner häcken så nosen pekar rakt upp. Den effekten kan man motverka genom att flytta fram masten, men också genom att hänga mer i bommen.

• rasmus_w

Medlem
    15 april, 2008 vid 12:08 som svar på: Imponeringsfaktor med surf?

@Tim.Eriksson 458355 wrote:

Konstigt… Det gäller för diskplockare, bartenders, beach boys också, Alla som säsongar får ligga sjukt mycket ! Så tror inte det var pga surfet…

Det här kan vi göra om till en diskussion om könsroller om vi vill. En tjej har rätt mycket att förlora på att folk får veta att hon knullar runt, alltså passar de på när de är på semester och liknande när de känner sig säkra på att ingen de känner kommer få veta det.

Killar har ju som bekant inget att förlora på den typen av rykten.

Sida 124 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA