Forumsvar skapade

Sida 127 av 290
  • rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    15 mars, 2008 vid 00:54 som svar på: Dela med av Era bästa trimtips

Jag placerar bakre fästet på ungefär 1/3 av avståndet mellan mast och uthalsöljett på mina mindre segel. Undantag urgamla segel. På stora segel har jag tamparna aningen längre fram. Främre fästet sitter nån decimeter längre fram.

Jag har märkt att rätt många har tamparna uppåt två decimeter klängre fram än jag på samma segel och det leder till en rätt annorlunda seglingsstil. När jag ser dem segla ser det ut som de bara skotar in halvvägs och när jag provar deras grejor känns allt fel, jag grejar knappt att skota in, tailen sjunker och det går sakta i största allmänhet.

Vitsen med att sätta linorna långt bak är att seglet blir perfekt balanserat när man har riktigt mycket drag i seglet, och det är då man behöver selen som mest. Sen blir det lite tungt för framhanden när man har halvdant drag men det går ofta att hantera.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    13 mars, 2008 vid 21:37 som svar på: EFTERLYSER tjejer som kan delta i tråden om oseriösa bilder

Visst men man måste inte sticka huvet i sanden bara för att man inte vill diskutera politik. Det är just precis här som sexismen då och då sticker fram huvet och då känns det lämpligt att diskutera det just här.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    13 mars, 2008 vid 15:30 som svar på: EFTERLYSER tjejer som kan delta i tråden om oseriösa bilder

Jag tror damerna somnar efter tio inlägg. Dessutom känns det som det finns rätt lite att tillägga efter att Jeppe och slusken skrivit sina inlägg, även om jag inte håller med hela vägen.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    13 mars, 2008 vid 01:01 som svar på: Dela med av Era bästa trimtips

För våg är det nog höger även om jag inte alls gillar att segla så. Jag pressar rätt hårt med bakfoten och med stropparna sådär öppna så känns det som foten ska åka rakt igenom.

För freeride är det en smaksak.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    13 mars, 2008 vid 00:48 som svar på: FSW – Fanatic/Tabou

Här är mina erfarenheter av två seglingar på min nya FW86.

För det första så känns den oerhört klockren till 5.7. Planar lätt, sticker iväg som en raket och är busenkel att hålla fart i. Lite spinoutkänslig, det blir säkert bättre med 5.0. Att inte pressa med bakfoten som om det vore en smal 90-talsslalom kan säkert hjälpa, liksom att öka farten lite till.

Den gippar nästan av sig själv. Lägg ner seglet så svänger brädan, och jag kom genom flera gippar med bra fart trots att jag vinglade rejält i utgången.

På minussidan kan sägas att den är liten nog för att några kilo kroppsvikt hit eller dit ska påverka egenskaperna. Jag provseglade en i somras, min dåvarande matchvikt var straxt under 70 kilo. Nu väger jag 75 och skillnaden när man guppar runt utan planing är rejäl, det kändes betydligt mer avspänt när jag var 5 kilo lättare.

Fenan tjuter. Fast det kan ju vara min fena, alla freewavefenor tjuter nog inte.

Varken plus eller minus: Det har sina svårigheter att gå från en väldigt gammal bräda till en ny. Jag är van vid att alltid stå långt bakom masten, att ens ha foten i närheten av mastfoten på min gamla vågis är att be om att nosen ska dyka, ofta räcker det med att skota in lite för hårt i vattenstarten för att nosen ska hamna 2-3 dm under vattnet. Freewaven har mastfoten nästan precis mitt på brädan, det går utmärkt att stå med en fot framför masten och naturligtvis betyer det att jag ofta står på tok för långt bak och sänker tailen. Bara att lära om…

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:24 som svar på: En väldigt bra trimguide

”Allt du har” beror på en hel del saker. Vad du har för segel, hur stark du är, hur bra din förlängare är och vad du har för tamp, och kanske nåt mer. De flesta segel jag har använt ska dras väldigt hårt i nedhalet på de förlängare jag använder.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2008 vid 01:26 som svar på: Fanatic Shark, bra i mälaren?

Shark är en jättebra bräda men det är ingen freestyle- eller vågbräda.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2008 vid 00:34 som svar på: Fanatic Shark, bra i mälaren?

Om vinden räcker till planing så är den säkert bra. Jag provseglade en i somras och den är rejält snabb. Enda plumpen i protokollet är att den vill ha mycket bakfotstryck för att komma runt i gipparna med fart.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2008 vid 00:13 som svar på: Dollarn igen

@getwet 450398 wrote:

Jobbigt för alla fattiga i världen, läste att 50% av världens befolkning lever på mindre än en dollar om dagen. Om dollarn då bara sjunker hela tiden…..

Nåja. Som jag fattat det så är endollarsnivån ytterst nominell och påverkas rätt lite av den faktiska dollarkursen. En dollar om dagen betyder helt enkelt att hela din inkomst går åt till att äta dig mätt. Vilket såklart är jobbigt, inga pengar till kläder, bostad eller nåt annat. Men det behöver varken bli bättre eller sämre för att dollarn sjunker. Däremot blir vi svenskar rikare.

Och det är verkligen inte så att halva världens befolkning svälter. Ungefär 10-20 procent lever under fattigdomsnivån. Det finns fler överviktiga än det finns svältande i världen.
    http://www.gapminder.org/video/gap-cast/gapcast-4—globalization.html har bättre siffror än jag.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    6 mars, 2008 vid 09:43 som svar på: Kvalitet, image, prestanda, vem har vad?

@poppo 449879 wrote:

Windsurfer Original. Storsäljare med bra prestanda för sin tid.

Astro Rock, ur-Screamer och Sunset slalom är också bra kandidater till t-fordtiteln. Alla tre brädorna såldes i hur många exemplar som helst nån gång i forntiden, precis som ”model T”,

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:10 som svar på: Twistade hängselelinor och olyckor

Jag har hamnat under seglet med tvistade linor i december, och då har det ett litet formulasegel med 2.53 i bomlängd. Så farligt är det verkligen inte! Klarar man inte att kroka ur så har i alla fall jag två kroppsdelar som kallas händer och som är rätt bra på att svepa undan linorna. Största problemet är att det kan vara en hyfsad simtur innan kan är fri från seglet. Jag har för mig att jag brukar försöka simma mot akterliket för att slippa riskera att dunka skallen i masten. Lite längre att simma men slå huvet i masten är obehagligt om än för det mesta ofarligt.

Om man nu inte har en superskör mast som knäcks av smällen då, fast det lär inte heller hända.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    5 mars, 2008 vid 08:43 som svar på: ahd pro 295 ano 1997

Ja? Den är utvecklad av NP-seglare, och de använde den huvudsakligen ihop med VX2 7.8.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    4 mars, 2008 vid 23:49 som svar på: ahd pro 295 ano 1997

@SWE 496 448942 wrote:

Nja det stämmer inte riktigt Rasmus. Jag hade en sån och körde med Simmer.
    Körde som störst på den med Simmer 8,3 och 44 fena.
    Jona och en del andra i Svenska Cupen körde North på den brädan.

Den var helt klart mest orienterad på Course, men den funkade bra när arrangörerna körde slalom i ”lättvind”.
    Klart att de som hade en lättvindsslalom typ någon 285:a elller 280:a körde på det.
    Man klarade sig rätt bra på 3 brädor då, 270, 295 och en 311, det var min garderob när det gällde brädor då.

På vad sätt motsäger det du skrev min text? Som jag vill minnas så körde de flesta av AHD:s WC-seglare på NP, och på den tiden kunde de ju byta bräda när de bytte segel. Min 286:a är på samma sätt gjord för hårdvindscourse med 7.0 och Anders Bringdal ombord, och han körde Simmer. Det hindrar inte mig från att köra både 7.8 och 6.6 med den, fast optimal segelstorlek är nog just runt 7.0.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    3 mars, 2008 vid 00:57 som svar på: ahd pro 295 ano 1997

Om jag minns snacket rätt så hade AHD:s 295:a en huvuduppgift: Att funka ihop med NP:s 7.8:a.

• rasmus_w

rasmus_w

Medlem
    3 mars, 2008 vid 00:25 som svar på: Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

@NLC 448492 wrote:

Åsså finns det CMOS åxo 😉

Förresten, underrätta gärna en okunnig, men cmos är väl en typ av transistorer (eller en teknik, komplementär MOS)? Jag trodde/gisade att en CMOS i kameror betydde en ccd gjord i CMOS.

Sida 127 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA