rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Fiberspar? Hade inte Gaastra börjat med sina Ignition-master när nitro4 släpptes? Barry Spanier har ju rätt bestämda åsikter om vilken böjkurva han vill ha på masterna så det kan mycket väl bli galet.
Att dra nedhalet till stora formulasegel är ofta tungt jo. Många mastförlängare håller inte, i vissa fall ger till och med nedhalsvevarna upp. Mycket friktion mellan lång mast och mastfickan.
-
Simmer har ett barnsegel som heter Grom, Maui sails har ett som heter Rebel. I alla fall Grom ser ut som ett vuxensegel, fast i barnstorlek. Hur Rebel ser ut vet jag inte. Det är snart enklare att räkna upp de tillverkare som inte har barnsegel och -riggar än tvärtom.
-
@Spray 386338 wrote:
Försäljaren tyckte att jag ”missar en hel del i lättvindsegenskaper” om jag tar en 130litare istället för 145.
Vad anser ni? Insjösegling, blåser sällan över 10m/s här.
Ta 145:an. Jag skulle tro att det är en bräda du kommer kunna ha väldigt länge. Den är lättare att lära sig på och när du blir duktig kommer du kunna lassa på större segel. Bägge kommer i alla fall kännas stora när det brallar i rejält men en duktig seglare (t.ex. jag 😉 ) kan utan problem segla vilken som helst av brädorna i 10 m/s, en 160-litare är nog helt okej det med. Jag har seglat min 148-litare med 9,7 kvadrats segel i 10 m/s och det är väldigt ansträngande och rätt läskigt men fullt möjligt. Farten på djupa slörar blir grym. 🙂
Jag skulle satsa på nåt som funkar bra i lättvind och sen komplettera med en bräda på kanske 90-100 liter efterhand, helt enkelt för att det blir roligare i hårdvind.
Passa dig bara för vindväntandet! Många har tröttnat för att de blir så förälskade i sin lilla 70-litersbräda som kräver 15-20 m/s för att gå igång att de stannar iland när inte 70-litaren funkar och på så vis blir det 2-3 seglingsdagar per år och när vinden väl kommer är de så ringrostiga att de knappt kan segla alls. Man ska se till att ha en bräda som är så stor att man kan segla ofta, då kommer man vara mycket bättre rustad när fetingstormen kommer och man kan damma av lilla vågisen.
-
Min åsikt: Bort med den eller lägg dit en banner så man ser den! Att plötsligt få upp en ny flik bara för att jag råkat klicka en millimeter fel gör mig inte det minsta positivt inställd till robsport.
-
@Supasonic 386195 wrote:
Jag har också kört där när jag av tillfällig sinnesförvirring bodde i Stockholm ett tag. Tyvärr… det är skit. Suck, Stockholm är helt värdelöst för vindsurfing. Kunde man inte spränga bort skärgården och mälaröarna så att det blev lite yta och fina wejvs.
Nej nej. Rätt taktik för att fixa bättre surf i Stockholm är att återskapa Närkesundet. Det är inte skärgården som är problemet, det är Sverige. Spräng bort hela mellansverige så blir det schysst surf häruppe.
-
Plötsligt känns en FSW som en tristare bräda än jag tänkt mig. Jag går också i FSW-tankar men jag hade tänkt mig att man kunde variera sig. Vågsegel, liten vågfena och stropparna i mitten när det finns vågor och sen en rak slalomfena, cambrad freeride (freerace är kanske att ta i), stropparna på kanten och sen panga på med bakfoten för allt vad tygen håller när det mest är chopp. Funkar inte det alltså?
-
Jo det vill jag minnas från GC. Flera gånger hoppade flygfiskar upp och flög ungefär i axelhöjd och gled fram bredvid mig i några sekunder.
Annars kan man göra som Heyerdahl och gänget gjorde på Kon-tiki: Hålla fram stekpannan när de kommer flygande och så steka firren bums.
-
Jojo. Inte lär det gå att segla en go som en kossa inte. Inte säker på hur viktig bredden är i sammanhanget, de nya ”hybriderna” är rätt breda de med, men däremot är Go ganska rund och dess centerbord (har för mig vissa modeller har) pallar nog inte för att vräka upp brädan på kant på ”kossavis”.
-
Tänkte fel. Det är lovartskanten som är ganska lätt att trycka ner.
Det klassiska sättet att få upp brädan på högkant är annars att ha en fot på centerbordshantaget, sticka in den andra under lovartskanten och lyfta med den. Mastfotstryck till max gäller. Har jag för mig, jag har tyvärr aldrig provat själv.
I hård vind går ju gamla klassiska kossor upp på högkant av centerbordets lateraltryck, allt man behöver göra är att sätta fötterna i krysstropparna och flyga fram.
-
@Carl R 385870 wrote:
Hur kan man få upp en starboard go på högkant?
Förmodligen med de klassiska högkantsteknikerna som freestylarna i början av 80-talet använde sig av.
Att bara pressa ner läkanten rejält är inte att ta upp den på högkant men räcker ofta långt.
Efter att ha gett ett 80-kilos muskelberg till tjej lite surflektioner kan jag konstatera att det är fullt möjligt att sänka såväl ändar som kanter på moderna nybörjarbrädor.
-
@feg 385869 wrote:
Att simma upp riggen genom att lyfta toppen och vidare har jag aldrig fattat. Det är ju svinjobbigt. Meningen med att vattenstarta är ju att vinden ska göra jobbet och att man själv ska åka snålskjuts! 🙂
Det kan ha sina fördelar om mastfickan är väldigt full med vatten, men för det mesta håller jag med om det du säger.
-
Nu har jag inte seglat en modern slalombräda men har å andra sidan alltid placerat stropparna så långt bak och så nära kanten som möjligt på alla mina brädor, oavsett typ, och så svårt tycker jag inte att det är att kliva i stropparna. På min gamla RRD-racer har jag alltid brädans kant under hålfoten när jag seglar och det är inga störe problem att komma i stropparna.
-
@KingHippo 385764 wrote:
Carl B: Kul att höra från någon som testat brädan! Det låter ju inte så bra om den är slö, jag hade fått för mig att Starboard Go var ändå en rätt snabb bräda iom att den saknar centerbord och att bredden skulle få den att plana tidigt.
Så himla slö är den nog inte. Det är snarare ett fall av gungor och karuseller. Fördelen med den stora bredden är just att den planar tidigt. Nackdelen är att brädan blir oerhört långsam och trist när man inte planar. Lite snabbare kan det gå om man seglar brädan på högkant, men det är inte nåt för en nybörjare.
Vill man ha en bräda som funkar bra i icke-planing så är det en långsmal sak med helt rund botten som gäller, men en sån bräda planar sent och är väldigt svårseglad, det blir som att försöka stå upp i en tävlingskajak.
-
Om något så skulle jag vilja säga att det ofta är bättre om masthanden blir lite trött än om skothanden blir det, så bak med linorna.
-
@Spray 385585 wrote:
Ni som kör NP RS racing, hur pass nära i prestanda är det med tex. NP V8 ?
Beror nog på vem som seglar. Du är säkert snabbare med ett V8 än med ett RS, och ännu snabbare på ett Solo eller V6. Jag är kanske snabbare med RS, kanske inte. GetWet, Faster och resten av speedgänget är nog betydligt snabbare på RS än med V8.