Forumsvar skapade

Sida 188 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    20 maj, 2007 vid 22:11 som svar på: Kärringviken lördag 11/5

Själv tycker jag käringviken är ett av Stockholms mysigaste surfställen, vare sig jag är käring eller inte. Jag tror folk skulle åka dit och surfa även om inte stenstranden fanns. Att lägga gippen ”därute” så man börjar högst upp på en av de där låånga dyningarna, vräka fram rigg och överkropp och få till det så man har nerförsbacke genom hela gippen är så himla gött. Hur mycket jag än vinglar och fumlar så planar jag genom gipparna. Därinne gippar man på ett salsgolv när nån av småvågorna som letar sig in har raderat all chop.

Visst finns det fler ställen med dyning, men det mesta brukar ändå vara chop i Stockholmstrakten. Dessutom är vinden rätt jämn för att vara 08-land.

• rasmus_w

Medlem
    20 maj, 2007 vid 11:36 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

Typ en enorm Citroën-kombi? Gamla CX faller nog för åldersstrecket, finns inte många kvar skulle jag tro, men den lastade enligt uppgift hur mycket som helst.

Tyvärr tror jag inte nyare cittra-kombis är lika enorma.

Annars är väl pluttbil+släp ett väldigt ekonomiskt alternativ, så länge inte pluttbilen väger så lite att nästan alla vanligt förekommande släp väger mer än bilen, då behövs E-körkort, har jag för mig.

• rasmus_w

Medlem
    20 maj, 2007 vid 11:26 som svar på: Kitare med lyft! Idag Lördag på Haga

@Spray 384288 wrote:

shit! Måste vara rent utav farligt om man skulle tappa kiten på något sätt från den höjden, fritt fall sisådär 30meter är nog inte att leka med alls!

Det är nog därför en och annan kitare har slagit ihjäl sig när de råkat landa ”hoppet” på en kobbe, på land eller så. Därav minst en grej att undvika när man kitar.

• rasmus_w

Medlem
    20 maj, 2007 vid 11:25 som svar på: Nybörjar problem.

@Spray 384241 wrote:

Vadå, ingen butik har öppet köp på använda produkter, ”bruten förpackning”.

Eller var hittar man en butik där man först får testa grejorna ute till sjöss INNAN man köper dom?

Hampus köp en på postorder om du har långt till butik…

Attans, det sa Skidsport/SP inget om när jag provseglade freewave-86:an igår. Betyder det att jag inte får lämna tillbaks den, jag som inte ens har köpt den än?

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2007 vid 16:42 som svar på: Ny Rapport Från Haga Park, öland

Vill passa på att påpeka att Steffo rockar. Haga är alldeles fullt av folk jag känner igen fast jag aldrig träffat dem tidigare. Utan Internet och Steffo hade det inte varit så.

(ja, jag vet, internet har funnits sen 60-talet 🙂 )

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2007 vid 11:10 som svar på: Vattenstart stora segel

I jämn vind är mitt NS Warp 9,7 hyfsat lät att vattenstarta med. Det tar lite längre tid än med ett mindre segel och den långa bommen innebär att det gäller att inte lyfta masten för högt innan seglet är helt uppe ur vattnet, men bara vinden är jämn så kommer man upp efter en stund.

Är vinden byig är det en annan femma. Antagligen dör vinden femtielva gånger så seglet ramlar tillbaka ner i vattnet gång på gång. Det går om man vill men dra rigg går fortare och är enklare.

• rasmus_w

Medlem
    19 maj, 2007 vid 10:56 som svar på: Nybörjar problem.

@Spray 384186 wrote:

Äsch jag köpte min på postorder, gick prima. Jag tog en sittsele eftersom det tydligen ska ge lite mera kraft än en midjesele och lämpa sig bättre för freeride.

Butiken skickade fel storlek iofs men det är en annan femma. Mät midjemåttet och titta på tillverkarens hemsida innan så du får rätt storlek.

Det du vet nu är att den passar när du står på land. Vet du nåt om t.ex. hur kraften fördelas när du seglar? Hur den töjer sig? Om den glider upp/ner?

Jag skulle säga att det är en fördel att prova selen.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 23:24 som svar på: Konstgjorda rev – en update

Lite argument för ett rev: Rev bromsar stranderosion genom att absorbera mycket av vågornas energi. Vill man optimera den effekten bör revet konstrueras så det bryter vid så många olika vågriktningar som möjligt. Jag antar att ingen surfare blir ledsen för att revet funkar i alla vågriktningar?

Apropå groundswell som Frippe tog upp: Det närmaste ett groundswell man kan uppleva i Sverige borde vara vågor som vandrat över hela östersjön i nord-sydlig riktning. Ett rev i haparandatrakten borde kunna ta upp vågor som vandrat dit ända från polen, och vice versa, fast ett sånt rev hamnar ju inte i Sverige. Plus att östersjön är lite grund i ”ändarna” om jag minns rätt.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 21:24 som svar på: Nybörjar problem.

Ny, föreslår jag. Sele är en sån där grej man vill prova innan man köper och det är absolut enklast att prova selar i en butik.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:58 som svar på: F2 Speed challenge Haga Park 17-19 maj

Det är upp till Wallen att övertyga Sp om den saken…

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:54 som svar på: Nybörjar problem.

@Carl R 384110 wrote:

När man börjar vill man helst ha så långa tampar som möjligt för att kunna röra sig fast egentligen så är målet så korta som möjligt för att kunna få ner seglet ordentligt (rimligt korta kanske). Så justerbara är nog en bra ide.

Om man ska ha korta eller långa tampar finns det en del olika idéer om. Det brukar påstås att alla världscupseglare kör med väldigt långa tampar, själv upplever jag att jag vill ha olika längd på olika bogar, så korta som möjligt på kryss, halvlånga i halvvind och så långa som möjligt på slör och när jag är toköverriggad. Är jag riktigt grymt överriggad händer det att jag inte vågar kroka i alls.

Såg en formulaseglare som tänkte som jag, han hade två uppsättningar tampar på bommen, ett par riktigt korta för kryss och ett par långa för djup slör. Eftersom man släpper på uthalet när man slörar så satt ”slörtamparna” längre fram på bommen än ”krysstamparna” vill jag minnas.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:48 som svar på: Vindmätare

Det där låter som att du aldrig har stått på typ Haga Park eller nåt annat långgrunt ställe och bara försökt ”styra” brädan med riggen. I princip åker brädan framåt om man håller långt ner på masten och bakåt som man håller närmare masttoppen men det är mycket annat som spelar in: Hur du skotar seglet, hur upprätt du håller det och så vidare.

Det kan också hända att du har klena muskler i axlarna. Jag försökte lära en tjejkompis att vattenstarta och hon blev helt slut i axlarna när hon försökte få upp seglet ur vattnet.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:39 som svar på: Brädval nybörjare

@Spray 384003 wrote:

Okey, så hur parerar man på bästa sätt?

Hur känner man att kastfall är på gång?

I vissa fall går det inte. Det bara smäller till och innan man fattar vad som hänt ligger man i vattnet. Den typen av kastfall är i och för sig inte så vanliga, har jag fattat saken rätt är det mest speedseglarna som råkar ut för det.

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2007 vid 17:34 som svar på: Fysik för windsurfing

Fick för mig att fylla på med lite länkar till en kille som inte vet vad han snackar om, dvs han påstår exakt samma saker som jag:
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing_fitness/archive/posture_part1.htm
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing_fitness/archive/posture_part2.htm

• rasmus_w

Medlem
    17 maj, 2007 vid 22:39 som svar på: Riggproblem

Du ska dra tills toppen hänger alldeles löst. Det ska vara löst ca 2-3 lattor ner från toppen, ännu mer på vissa segel, lite mindre på andra.

Sida 188 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA