Forumsvar skapade

Sida 213 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:10 som svar på: Apelviken *ORKAN PICS*

Jag har för mig att jag läste texter på nån segeltillverkares forum (eventuellt NP) från nån som klagade över att det inte gjordes riktigt små vuxensegel. Han hade ett egentillverkat segel på 2,5 kvadrat och påstod sig fått rätt mycket användning för det eftersom de minsta produktionsseglen rätt ofta blev för stora där han bode eller hur det var.

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 11:06 som svar på: Snabbare vattenstart

Nä. Vänster bild: Tat tag i brädans nos och simma hela kittet 180 grader, som nån redan påpekat.
    Höger bild: Dra masten mot brädans tail och lyft den över tailen. Se till så inte hängseletamparna trasslar in sig i fenan eller nåt annat irriterande.

Annars funkar dra rigg utmärkt, men det ville ju inte folk göra. Själv vill jag lära mig dra rigg på riktigt apsmå brädor. Jag lyckades en gång för många år sen men då vägde jag 60 kilo. Inte ska välan tio kilo extra spela nån roll?

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 10:21 som svar på: 2 frågor 😀

@MoonZ 359970 wrote:

And that means? 😛

Äh. Det är ett betygssystem. Gillar man vad nån skriver så kan man dela ut lite aloha-poäng och då stiger efterhand personens aloha. På motsvarande sätt har jag för mig att man kan ge minuspoäng och sänka alohan.

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2007 vid 00:35 som svar på: Hur djupt slörar ni?

@Mården 359194 wrote:

men vinkeln var mellan 92-130gr beroende på dag vilket jag tror mer beror på programet än mig
    (det var svår läst detta):)

Det kan ju också ha att göra med hur mycket drag du hade i seglet. Har man riktigt lite drag måste man ju i princip segla halvvind för att inte tappa planingen. Sen blir den optimala vinkeln större ju mer draget ökar.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:51 som svar på: Flytväst?

Man kan ha vad som, men det kan vara vettigt att ha en som är gjord i ett rätt hårt material eftersom det är minst lika viktigt att flytvästen skyddar bröstkorgen mot slag som att den håller sig flytande. Det är hur som haver lite flytkraft i våtdräkten.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:49 som svar på: Jag var också ute och windsurfade i helgen

Lite tips:

Den där kraftlösa känslan tror jag till viss del är psykologisk, men den beror också på vätskebrist, vinterdräkter är varmare än man tror och man märker inte att man förlorar vätska rätt fort. Se till att dricka rejält innan du ger dig ut.

När du är toköverriggad, flytta fram masten. Sist jag behövde använda mig av det tricket visade det sig skilja cirka två centimeter i mastfotsposition mellan ”Hjäääälp! Släpp av mig!” och helt okej segling.

Och så: skippa paniken. Lättare sagt än gjort, men i den där ikrokad, under seglet-positionen känns det som det går rejält mycket fortare om man tar det lugnt och orienterar sig lite så man klurar ut en vettig riktning att simma i än om man bär sig åt som ett tvångsomhändertaget fyllo. Jag har testat bägge varianterna och under ett formulasegel i kallt vatten är det skillnad.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:30 som svar på: Apelviken *ORKAN PICS*

@Falle 359900 wrote:

Ang att det inte var någon kitare ute:

Känns som det är svårt att kontrollera en kite i den vinden. (jag hade en 4 kvm stor kite redo). Eftersom jag blev överriggad med 2,2 en bit ut så tror jag nog att en 3 kvm kite skulle funkat. Nästa gång kanske… 🙂

Fahlén

Ungefärligt citat: ”So why don’t you kitesurf, Björn Dunckerbeck”
    Björn: ”Well, for a start, my home beach is Pozo”

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:09 som svar på: Varför denna fixering vid årsmodellen?

Vill fylla i att på Maui känns årgångshysteri på nåt vis mer ”logiskt” än här. Efter ett år på Maui borde grejorna vara rätt slitna, plus att man kan dem utan och innan och borde kanske börja bli lite sugen på nån slags änding i känslan eller så.

Här i Sverige gissar jag att det är rätt få som hinner segla in sig riktigt rejält på en brädan på bara ett år, antagligen har man bara skrapat lite på ytan. Kanske begränsar det till och med ens utveckling som seglare, man seglar nästan jämt på brädor och segel man inte hunnit lära sig ordentligt.

Hmm… Kanske man skulle överlåta åt vår store analysator Ola H att genomföra nån slags test på hur en seglare som byter grejor varje år utvecklas jämför med en som behåller grejorna i några säsonger, eller kanske till och med tills de är slut.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:56 som svar på: Habo helgen?

@Knatte 359531 wrote:

Testat både IE och Firefox. Jag får aldrig möjlighet att skriva lösen eller login. Det blir bara acess nekad direkt 😡 Kan du inte lägga upp några bilder här på galleriet så man kan se lite surfkort 😀

Vild gissning: Du har skrivit in fel login/lösen en gång och så har webläsaren sparat det. Nästan gång skickar den de felaktiga uppgifterna automatiskt utan att först fråga. Tyvärr minns jag inte hur man åtgärdar, men det ska gå.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:37 som svar på: Snabbare vattenstart

Ett vanligt problem är att man bestämt sig för att segla i en viss riktning, trots att grejorna ligger på ett sätt så att det vore skitenkelt att segla iväg åt andra hållet.

Tror inte jag bemödar mig med att föreslå lösning.

• rasmus_w

Medlem
    15 januari, 2007 vid 22:11 som svar på: Nik Bakers tankar om Mistral (Windsurf)

@Nomad 359080 wrote:

Och vad var prylen med no-nosebrädan…?:confused2:
    /

Prylen med no-nose?

Typ…
    1: Nu har seglen blivit så mycket stabilare så vi kan flytta mastskenan JÄTTELÅNGT bakåt utan att folk får spinout hela tiden. Låt oss göra nosrocker av allt framför, och så gör vi nosen så tunn och smal som möjligt så vindfånget minskar.
    2: Avståndet mellan häcken och brädans bredaste punkt har alltid varit 60 % av brädans längd. Kommer nån ihåg varför? Kanske vi skulle ta och testa vad som händer om vi flyttar den lite? Vi börjar med att testa med bredaste punkten så nära häcken vi kan och lite till…

• rasmus_w

Medlem
    11 januari, 2007 vid 14:49 som svar på: surf i habo Onsdag?

@Oregistrerade 358810 wrote:

Det torde väl inte vara någon hemlighet vad det är som gör att detta är pinsamt. En kvalificerad gissning är väl att man inte vill förknippas med den publika bilden av en genomsnittlig ”lunare”.

Gäsp. Runt två miljoner svenskar, varav ungefär hälften loggar in minst en gång i månaden. Den publika bilden är skapad av jante.

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2007 vid 21:04 som svar på: Stockholm imorgon?

Nä det var ju mörkt ju. Jag får väl formulera om mig. Var nån där under dagens ljusa del?

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2007 vid 18:26 som svar på: surf i habo Onsdag?

Varför är det så pinsamt att vara lunarstormare? Jag är också lunare och tänker inte ändra på den saken.

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2007 vid 18:22 som svar på: gps top10 2007

Sen verkar ett och annat bra speedställe vara fågelskyddsområde, militärt skyddsobjekt av superduperhemlig klass och så vidare så eventuella speedare som försöker speeda får räkna med att bli avhysta med hjälp av så mycket våld som behövs eller mer därtill.

Sida 213 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA