rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Visst. Go är designad som en formulabräda, men är lite slagtåligare än en riktig formula. Men att segla den som nybörjare och att segla den som en formula är milsvid skillnad.
Ja, du kan segla den i tokhård vind om du har det som krävs. Med en liten nybörjarrigg på 5-7 kvadrat kommer GO vara ohanterlig i hård vind. Den behöver en stor och kraftfull formularigg på 9-10 kvadrat, en rejäl formulafena, stropparna allra längst ut på kanten och en seglare som vet vad h*n pysslar med och har varit med ett tag. Då kan man segla GO i kuling, och det kommer garanterat vara en hårresande, men kontrollerad upplevelse.
I 10 m/s skulle jag nog helst segla en bräda på runt 90 liter och hålla 5.0 eller 5.7 men jag kan segla betydligt större och mindre brädor i den vinden om jag vill. Jag väger 70 kilo.
-
Starboard go funkar nog men kan vara lite stor för dig och framförallt så kräver den nog sin seglare om du ska köra i hårdare vindar. Kolla om du kan prova nåt på 120-130 liter, det funkar betydligt bättre i hårdare vindar och blir nog roligar i längden. Sen har förstäs även en 120-litare sina begränsningar om det brallar i lite mer, men vill nog inte köra mindre än 5.0 på den frivilligt.
-
Det finns på nybörjarbrädorna. Och visst hjälper det till när man ska kryssa men jag kan i alla fall kryssa halvhyfsat på centerbordalösa brädor utan planing så länge brädan håller sig flytande.
-
En annan sak: Finns det inte möjlighet att låta campingägarna erbjuda surfarna på parkeringen diverse tjänster mot betalning? Okej, det är inte campingägarnas mark, men om det vore möjligt så är det ju bara campingägarnas fantasi som sätter gränsen, våtdraktstvättar, segeltvätt, riggskjul, dusch osv osv.
-
Ja varför mina nya segel är mer lättstartade vet jag inte, men det har nog med mastfickan att göra. 7.8:an och 9.7:an har nästan identiskt lika stora mastfickor men 7.8:an suger av nån anledning mycket mer vatten, så fort den blir minsta blöt blir den skittung. Att det sen är sju cambers i den mastfickan för inte saken bättre.
Det nya är att brädorna blivit oerhört mycket kortare och bredare vid samma volym. En 120 liters bräda av idag kan vara 235 cm lång och 75-80 cm bred i extrema fall. För tio år sen var den snarare 295 cm lång och 55-60 cm bred. Det här gör att den moderna brädan tar mycket större segel och fenor och planar mycket tidigare. 5.5 är t.ex. ett väldigt litet segel på en sån bräda och ger antagligen kontrollproblem.
En annan skillnad är att mastkassetten sitter längre bak och är kortare, standard är väl att den sitter ca 130 cm från aktern och sätter du ett gammalt segel så långt bak hamnar det mesta av draget bakom brädan och du får spinout hela tiden.
-
Sjöborrar gillar väl att ligga i klump. Så har det i alla fall sett ut när jag har sett sjöborrar. Inte en sjöborre på flera hundra meter och så plötsligt är det alldeles svart av dem.
-
Och justja. Gamla brädor är inte skit, i alla fall inte de små om du kan segla såna, men de stora är inte så mycket att ha om du inte är lättvindsfreak och vill ha en gammal course racer. Och kombinationen ny rigg/gammal bräda ställer till en del saker, det funkar men du blir tvungen att segla med riggen mycket med bakåtlutad än nya riggar är täna att seglas. Den andra kombon: antik rigg/ny bräda kan vara ännu värre, risken finns att segeltryckpunkten hamnar bakom fenan. Möjligen kan gamla raceriggar á la MKIV och så vidare vara stabila nog för en modern bräda men den sortens riggar kräver i alla fall sin seglare. Jag har en gammal fullcambrad 7.8 från -95 och den är svårare att vattenstarta än ett modernt formulasegel på 10 kvadrat.
-
Läs tråden ”Nybörjarråd alt FAQ”, den säger det mesta om vad du får för olika budgetar.
-
Som det låter så är det en freestyle eller freestylewave du vill ha. Freestyles brukar ha rätt raka bottenkurvor och det ger bra fart, nackdelen är att de är rätt breda och det kanske kan betyda lite kontrollproblem om du har mycket drag i grejorna. Å andra sidan seglar Campello m.fl. den typen av brädor i sjukt hårda vindar ibland.
Tilläggas skall att jag aldrig seglat nån FSW eller freestyle, däremot har jag seglat en JP SuperX 115 och den var snäll som ett lamm fast jag var toköverriggad och fick trycka med framhanden för att hålla seglet inskotat. Å andra sidan har jag aldrig försökt tricka nåt vidare, har hört att de flesta tricks funkar dåligt med fullt drag i seglet…
Däremot kan jag t’änka mig att en FSW är ännu bättre, många freestyleseglare verkar köra på såna och de är antagligen rätt hyfsade blasters eftersom de är aningen smalare än de rena freestylebrädorna.
-
Det där med långa/korta ärmar… Vissa säger att de får kramp av lång ärm, det har aldrig hänt mig. Som jag ser det så är det mer en temperaturfråga, lycka till att hålla dig levande i november eller en vecka efter islossningen med en kortärmad dräkt… Heta sommardagar är det snarare omvända problemet, man blir närapå kokt levande i en tjock långärmad dräkt.
Hur du vänder på det blir du tvungen att kompromissa med bara en dräkt. En vettig sån kan vara att skaffa en långärmad dräkt och komplettera med en shorty (korta ärmar och ben) för de varmaste dagarna. Nu säljer surfbutikerna shoties från diverse kvalitetsmärken för dryga tusenlappen men i princip tycker jag du kan lägga pengarna på den varma dräkten och köpa en snorbillig shorty på Clas Ohlsson eller så.
Om en 195-dräkt funkar på dig finns bara ett sätt att ta reda på: Prova dräkten! Sitter den aptajt eller är omöjlig att få på funkar det inte, samma sak om både du och polaren får plats i dräkten samtidigt.
-
En intressant sak med seglel som har trögroterande cambers är att det verkar finnas nåt knep som gör att de roterar helt av sig själva utan hjälp av pumptag, knän, sparkar eller den där märkliga varianten att pumpa medan man backvindar. Jag har lyckats med det några gånger men vet egentligen inte riktigt vad knepet är, alt jag vet är att det varit gippar som även i andra avseenden varit bra: Jag har behållit farten genom hela gippen, seglet har flippat runt nästan av sig själv och landat i mina händer ungefär så snällt det kan på nya bogen, jag har skotat in i en enda jämn rörelse och allt det där. Av nån anledning roterar ofta även de bökigaste av cambers utan problem när man får till en sån gipp.
Om nån har en förklaring (helst bättre än ”bra karma”) till fenomenet så vill jag gärna veta. Jag läste om det för länge sen i nåt test av nåt racesegel med styva cambers, det stod typ ”A few pumps (or even better faster gybes) solves the rotation problem”.
-
Justja, här finns en bräda och här finns lite riggar som nog passar dig och din budget perfekt. Visserligen är inte Fanatic TT05 direkt känd som historiens hetaste formula, men innan du tävlar på toppnivå spelar det nog inte så stor roll. Riggarna är det däremot inget fel på. Med din längd och vikt tror jag den mindre av riggarna är den du ska sikta på i första hand.
-
Kolla här i forumet, på köp & sälj. Det brukar finnas lite formulagrejor till salu till varierande priser. Oftast kan det som bekant bli billigare att köpa hela paket, men hittar du inte det så är det viktigaste eneligt mig att köpa segel och mast tillsammans, och se till att du får med rätt mast, formulasegel är rätt mastkänsliga och ska du köpa masten separat kan du i värsta vall få bränna hela budgeten på bara en mast. Sen är väl lämplig första segelstorek 11.0
Och justja: Du kan väl vindsurfa? Om inte så skulle jag kanske vänta med att skaffa formulaprylar tills du lärt dig. Visserligen är de lättseglade men de är rätt ömtåliga och kan lätt gå sönder av nybörjarmissar. Sen är det ju inte helt säkert att formula är den gren du faktiskt kommer falla för i slutänden, vindsurfing är en sport med många ansikten. Siktar du t.ex. på rejäl fart, typ 30-40 knop så ska du nog segla nån mindre bräda än en formula, och vara beredd att vänta en del på de riktigt blåsiga dagarna. Men en snabb formulaseglare kan nog komma rätt nära 30 knop, jag har hört nåt om att nån skulle ha kommit upp i 32 på en formula, men den siffran tvivlar de flesta på om jag förstått saken rätt.
-
tbasco wrote:Varför blir ni trötta i den muskeln? Något specifikt för speed?
Inte specifikt för speed, men för en del snabba brädor. Och för seglare som gillar att trimma sina grejor så bakfoten får ta allt. 🙂 Och visst, trycket på bakfoten avtar när jag går från halvvind till slör, och när jag inte kör med fullt drag i grejorna.
-
Den här frågan ställs gång på gång. Hur stor var mistralen du använde och vad väger du?