rasmus_w
Forumsvar skapade
-
rasmus_w
Medlem4 juni, 2006 vid 01:09 som svar på: Fråga om North 5.3-segel och våg- / hårdvindsbrädaAtt sikta på vågsegel i den storleken är rätt för nästan alla utom de som vet väldigt säkert att de tänker sikta på speed eller slalom, och därmed nästan garanterat för dig.
Vad gäller bräda föreslår jag av ungefär samma skäl en ganska snabb freestylewave med ungefär den volym du anger. Passar perfekt ihop med 5-6 kvadrats segel. En vågbräda kommer inte till sin rätt förrän du kör med mindre segel än så, i alla fall på plattvatten.
-
Stropparna långt fram (i alla fall bakstropparna) tycker jag ger dålig kontroll och sen planing.
-
Jaja. Och jag har aldrig seglat en formula heller. 25 cm extra bredd kanske påverkar nånting. För mig var de flesta problemen styrkerelaterade och löstes ganska enkelt genom att jag köpte ett gymkort och använde det.
-
En liten kommentar: När jag skaffade min 9.7:a drog jag nästan uteslutande rigg på den, men numer vattenstartar jag allt oftare. Okej, Warp 2001 har rätt smal mastficka men en blir ändå rätt tung med vatten i. Lite tålamod så tämmer den sig. Jag tycker mest det handlar om ifall man hamnar i vattenstartsposition eller inte när man vurpat. Gör jag inte det, drar jag rigg, annars vattenstart. I alla fall om vinden är nogorlunda jämn.
-
Vaddera mig hit och vaddera mig dit. Skota in och ge fan i att släppa bommen så håller ni och grejorna vid kastfall. Okej, inte varje gång, men då snackar vi extrema saker, typ sånt speedseglarna råkar ut för när de kraschar i full speed.
-
Brightons shorebreak vid högvatten är väl nästan legendariskt?
-
rasmus_w
Medlem1 juni, 2006 vid 00:12 som svar på: Planing = equivalent of an aeroplane breaking the sound barrierDen där sista biten om att vi vindsurfare snarare flyger håller jag inte med om. Det är rätt lite uppåtriktad kraft i seglet när man seglar rakt fram, men det är inte första gången jag har hört sånt. Ibland komplett med illustrationer som visar att en vindsurfare lutar riggen så kraftigt mot lovart att masten nästan är vågrät.
-
Själv tillhör jag dem som tycker att det är okej att smälla på en lite större fena ifall man inte är Ricardo Campello och kör omkring med ett spelkort inklämt i fenkassetten.
Sen är det intressant det där att dagens 80- 85-litare är så stabila. Jag provade en Lorch oxygen 85 förra sommaren och den kändes väldigt stabil och hade inga sjunktendenser alls. Jag hade kört med 5.7 hela dagen och var såpass underriggad att jag ideligen sjönk ner till midjan (eller till botten, det var Haga Park) på min gamla, betydligt mindre vågis. På 85-litaren kändes 5.7:an i stället snudd på överriggad.
Hur stabil skulle egentligen en modern, riktigt liten vågis kännas för en 70-kilostyp som jag? Min gamla är i polyester/Clark foam och har gissningsvis runt 65-75 liters volym. Bredd runt 51-52 cm, längd 250.
-
Jag har också en T2. Jag tror inte det skulle funka med så värst mycket mindre fena. I alla fall om du har stropparna i de yttre positionerna som jag. Brädan har rätt bred häck så du står rätt långt ut och ger dig rejäl hävstångseffekt som kommer sänka lovrtskanten så du planar senare om du nte har en rejäl fena som håller emot.
Själv gick jag åt motsatt håll, jag fick med en bakåtsvept 50-fena men kompletterade med en rak 62-fena eftersom jag fick så mycket spinout när jag seglade med 9.7:an.
Sen tycker jag brädan känns lite stor när jag seglar med 7.8.
-
Oåxen wrote:Såvitt jag minns så var F2 de första med monofilm(Hoescht film) redan 1987-88, tror jag. Anders, en av delägarna i dåvarande importören Delva, seglade såna i Funboard-cuppen. Första(?) tävlingen i Lomma(?) skörades/sprack nästan varenda F2-monofilmsegel och Anders och övriga svor högljutt. Efter det kände man en viss skepsis gentemot monofilmen. Men det gick över!?
/ Patrik
Haha, jag tror jag såg ett sånt segel nån av de första gångerna jag var på ”udden”. Visst var det väl fullt av fartränder i neon och hade rejäla cutouts i akterliket?
Och när kommer cutaway tillbaka i seglen? 🙂
-
Jester wrote:Njae. Även World Cup Racing -90 hade lite fladdrande akterlik. Och det kom väl i delvis monofilm redan -89. Helt i monofilm -90 och fladdrande akterlik garanterat, för jag hade ett par sådana. Fina segel…
Nu tyckte jag väl att jag nämnde -89 när jag skrev. Det var ju för övrigt Gaastra som kläckte idén med löst akterlik -88 eller så.Jag skrev bara att WC Slalom MK1 var första seglet med rejält löst akterlik. Sen gick det ju fort de åren och snart kom MKIV som hade rykte om sig att alltid vara underriggat. Nån jag träffade skröt om att han hade kört MKIV 7.0 i 15 m/s och haft full kontroll, och en tävlingsseglare påpekade att det var NP-seglarnas problem, deras största lättvindssegel funkade i 15 m/s men inte i det som andra ansåg vara lättvind. Sen släppte väl NP en ny omgång master som fixade problemet.
-
På båtmässtan riggade jag ett North Warp runt 7 kvadrat med en vanlig powerXT. Det var inga som helst problem, det är nog bara kompatibiliteten med NP som ställer till det, jag tror jag har hört talas om det problemet förr.
-
Första riktigt fladdriga akterliket kom väl med NP World Cup slalom -91 men redan -89 berättade Surfsport att racesegel skulle riggas med lösa akterlik vad jag minns.
Mitt Da Kine Da Compe från -93 har alltid varit fladdrigt ända ner till bommen.
-
Javvisst. Nån gång ibland är det ju till och med kul att göra ett test ”rakt över”, som när boards förra året testade tre 80-litersbrädor mot varandra, en klassisk vågis, en stubby och en freestylewave. I år hade de kunnat få med en slalombräda på 80 liter med…