Forumsvar skapade

Sida 244 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    12 mars, 2006 vid 22:18 som svar på: Sommaren är här =D

Är det
    1: Windsurfing goes jackass
    eller
    2: Jackass goes windsurfing
    ?

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2006 vid 23:26 som svar på: Nu har dom gjort det igen

Själv börjar jag luta åt att det bästa man skulle kunna göra åt saken är testa. Liksom, det finns ju ett litet fåtal speedplankor i landet nu, det är väl bara att rigga en 6.6:a i marginell vind och kolla hur fort det går när man lyckas pumpa igång den. Visst, är man inte på Haga Park så blir det en del simmande men det är ju nyttig motion.

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2006 vid 22:57 som svar på: Severne S1?
    adde wrote:
    Poängen är väl att det fungerar som makulering, de vill ju inte ge dig ett nytt segel och samtidigt låta dig segla omkring på/sälja ditt gamla segel. Reklamationer på brädor sker på samma sätt, butiken har ett ansvar att göra brädor ”oseglingsbara” när de tas in på garanti/reklamation.

I vissa fall är det inte bara för att de inte vill ge två segel till priset av en. Jag köpte en gång för länge sen en begagnad Copello och knappt hade jag hunnit segla den förrän Copello hörde av sig till förra ägaren och berättade att brädor ur den serien hade en tendens att tappa mastskenan under segling och de ville ha en bit av brädan som bevis på att ingen skulle riskera att råka illa ut…

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2006 vid 22:35 som svar på: AB+ bräda gratis….
    fastforward wrote:
    Knatte wrote:
    Speedbrädorna var ju helt sjuka:tongue: Går de att segla med i mindre än 20 + m/s och totalt plattvatenn:grin:
    32cm – är detta bredden på speed-brädan?? Låter helt absurt.

Är man liten och lätt och vill speeda så får man kanske gå ner på såna bredder. Erik Beale körde enligt uppgift ibland på brädor som bara var 30 cm breda och det gick ju rätt fort för honom.

• rasmus_w

Medlem
    8 mars, 2006 vid 00:48 som svar på: Var och hur bor man på Gran Canaria?

Den där stranden i Bahia Feliz verkar ha ändrat skepnad hur många gånger som helst. Första gången jag var där bestod den av kolsvart lavasand plus ett bälte med apvassa stenar precis i shorebreaket. Andra gången var båe stenarna och shorebreaket borta. Nu är de alltså överallt.

• rasmus_w

Medlem
    8 mars, 2006 vid 00:12 som svar på: hoppa

En sak jag med tiden lärt mig är att om man hoppar ikrokat hela vägen, dvs även i landningen, så är det en fördel att ha hållbara grejor. Förr i tiden krokade jag nästan aldrig ur när jag skulle landa mina hopp, vilket ledde till att bakstyckena på bommarna tenderade att bli lite nedåtböjda, speciellt om jag körde på max förlängning.

• rasmus_w

Medlem
    7 mars, 2006 vid 23:59 som svar på: Bada bilnyckel?
    Jester wrote:
    Kanske läge o skaffa fingeravtryksläsar-pryl för att öppna bilen? Kan iofs vara lite vanskligt om man har fingrar som ser ut som russin efter en bra session ute på vattnet… Hmmm… Iris-läsare? Är dom dyra? 😀

Om de bara börjar produceras i lite större kvantiteter blir nog inte priset nåt problem. Det VERKLIGA problemet handlar om vad den lösningen innebär. Vill du att dina ögon och/eller fingrar ska bli stöldbegärliga? Det enklaste sättet att sno en bil med fingeravtryckslås är ju att hugga ett finger av ägaren.

• rasmus_w

Medlem
    28 februari, 2006 vid 20:29 som svar på: Hur kreativa är ni?

Varför inte tipsa gps-speedsurfing.org om tröjorna och föreslå att de börjar sälja såna? De behöver ju pengar, har jag hört.

• rasmus_w

Medlem
    28 februari, 2006 vid 19:58 som svar på: Naish Redline
    dr Masse wrote:
    Hmmmm, jag är nog ganska tveksam till det där ”… kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster”… stämmer det verkligen? Mig veterligen kör exempelvis NP-seglarna på X9 master. Väldigt lätta, men inte ett kilo. Menar du Norths teamseglare, månne? Men även om de har grym prestanda så tror jag nog att även världscupseglare drar sig för prylar som inte håller någorlunda i alla fall, det finns nog inget värre än att åka ur tävlingen pga prylhaveri.

Det beror väl lite på vilken disciplin det handlar om, men i vissa fall påstås det ju att toppseglarna kör på customriggar där man använt alla kända tricks för att få bort så många gram som möjligt, och då är ju en ultralätt mast en självklar del i det hela, liksom tunnast möjliga monofilm och ultralätta lattor.

I och för sig, alla tricks är inte använda, Barry Spanier pratade lite om borfiber när han var i Stockholm för ett tag sen. Borfibermaster skulle bli mycket lättare och starkare än kol, men djävulskt dyra.

Priset skulle dessutom aldrig komma ner. Det finns helt enkelt inte speciellt många kärnprocesser med bor som slutprodukt och det gör att ämnet är väldigt ovanligt. Kol däremot, produceras i enorma mängder och är därför väldigt vanligt här på jorden.

• rasmus_w

Medlem
    27 februari, 2006 vid 01:48 som svar på: Naish Redline

Som jag fattat det så kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster så långt det är möjligt eftersom prestandan är överlägsen så länge masten håller. Däremot är det väl bara North som säljer en sån mast till vanliga konsumenter, och eftersom de vet att masten är ömtålig som fan så varnar de på det där viset. Som freeridemast i ett segel som inte behöver 300 kilos drag i nedhalet är det nog en kanonmast.

• rasmus_w

Medlem
    27 februari, 2006 vid 01:38 som svar på: Vindsurfing Premiär

När isen går upp och det finns vind.

• rasmus_w

Medlem
    23 februari, 2006 vid 01:15 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Sen har det där med trimbarhet lite med var man vill göra med. Jag gillar att sticka iväg LÅNGT nån gång ibland, och då är begränsningen ofta att man måste tänka på att vinden kan skifta. Säg t.ex. att jag sticker ut med fullt drag i 7.8:an och kör i 40 minuter i samma riktning. Om då vinden plötsligt droppar några ynka m/s så kanske jag inte längre kan plana och då kan det hända att jag blir ett fall för sjöräddningen.

Liksom, vad är det för fel på att kombinera sånt man gillar med att segla båt med att surfa? Visst, jag har en mälar22 och vill jag segla långt kan jag sticka ut med den i några dagar, men grejen är att det tar några dagar att segla lika långt med en kölbåt som man kan göra med fullt drag i riggen på en surfbräda. Det vore verkligen kul att kunna utnyttja farten på en surfbräda till lite mer än att bara segla fram och tillbaka!

• rasmus_w

Medlem
    22 februari, 2006 vid 00:08 som svar på: Utrustning för styrketräning
    getwet wrote:
    Köp du ditt hemma gym, träna när ungarna sover och håll igång kroppen bara. Vi surfare behöver inte vara några superatleter med 100 timmar spinning i veckan och modetrendiga flashiga gym.

Här vill jag halvt om halvt säga emot dig. Eller, jag har sett tillräckligt med lönnfeta vindsurfare för att inse att du i vissa avsikter faktiskt har rätt.

Men jag håller ändå inte med. Jag ser faktiskt bara fördelar med att försöka hålla mig så vältränad jag bara kan, för jag har aldrig lyckats se det positiva i att inte orka, vad det än gäller. Okej, man behöver inte gå till ett kommersiellt gym för att vara vältränad, det gör inte Magnus Samuelsson. Däremot när det gäller surfing tycker jag att jag får ut mer ju bättre form jag är i. När jag köpte min 9.7:a kunde jag knappt lyfta den, nu kan jag oftast bära upp grejorna ur vattnet utan större problem med.

I hårdvind tycker jag uthålligheten är viktigast. Det jag störde mig mest på när jag tog upp surfandet på nytt för tre år sen var hur fort orken tog slut. Tre timmar med fullt drag i 4.5:an (en gammal twistfri sak) och jag var helt slut. När jag var 20 orkade körde jag utan vidare sex timmar på raken i 3.5-vind i Arinaga utan att gå upp en enda gång. Man har inte kul när man är utmattad hela tiden och därför kör jag tre pass spinning (varav minst ett 90-minuters) i veckan för att få fart på min kondition.

Så en annan lite allmän observation om var surf kräver av kroppen: Ju svagare vind, desto mer nytta har man av sin råa styrka, föga oväntat när man hivar upp formulasegel och 62-fenor, men när det blåser rejält blir styrkan inte lika viktig längre, då är det mest konditionen som spelar roll. Jag har märkt att redan när jag seglar 5.7 andas jag väldigt fort vilket jag tolkar som att kroppen förbrukar rejält med syre. När 4.5:an börjar kännas tung hyperventilerar jag nästan.

• rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2006 vid 22:40 som svar på: Segelstorlekar – tänker vi fel?

Som sagt var, du kan inte trimma ett segel som funkar i 8 m/s så det funkar lika bra i 15 m/s.

Det vore helt enkelt bättre om man kunde trimma om rejält, för det skulle göra vindsurfingen enklare.

• rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2006 vid 22:29 som svar på: Utrustning för styrketräning

Tänker du VERKLIGEN köra hemgym, varför inte skaffa en skivstång och ett par skivhantlar? Där har du redskap som kan varieras i det oändliga. Nån slags bänk att köra bänkpress på ska väl vara hyfsat enkelt att fixa. DonPedro brukar ofta slå ett slag för dörrposttrapetsen, gör chins på den och häng i fingerspetsarna så blir fingrarna starka. När chinsen känns lätta, häng på er ett viktbälte.

Ett alternativ kan vara att gå ihop med några grannar/kompisar och köpa gymprylar och kanske inreda en gemensam gymlokal. Fast hur mycket bättre än ett gymkort på ett vanligt gym det är, vet jag inte.

Tilläggas skall att jag tycker råstyrkan mest gör nytta i svaga vindar när man har formulastorlek på prylarna. Är det fullt drag i trefemman upplever jag att konditionen är viktigast, många spinningpass ger många timmar på vattnet i sånt väder.

Sida 244 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA