rasmus_w
Forumsvar skapade
-
rasmus_w
Medlem8 januari, 2006 vid 00:45 som svar på: Var har ni alla era utrustningar under vinter?Segel, master och bommar ligger inklämda under sängar och soffor, brädorna står lutade mot väggen i hallen och köket.
Fast än så länge är inte riggprylarna undanknölade utan ligger framme eftersom jag inte anser säsongen vara slut.
-
När jag googlade fick jag fram att flytkroppens längd var 9-30 cm, så vissa är visst inte så små. Sen kan tentaklerna enligt vissa uppgifter bli 50 meter långa, huga!
-
rasmus_w
Medlem6 januari, 2006 vid 22:47 som svar på: kanske kunde man skriva vad proffsen har och seglarSen har det väl att göra med att det faktiskt finns en rejäl stab med shapers som bara gör hookipabrädor dagarna i ände. När träffade nån sist en shaper som levde på att skräddarsy brädor för Torö?
I och för sig har väl en del proffs syltbrädor med.
-
Jag är på. Jag har haft en fet labkurs och inte haft tid på två månader. Dessutom är januari en av de månader jag har ”kvar” att segla, hittills är allt januariseglande jag presterat tre sekunders försök i tokmycket vind med 9,7, 148 liters bräda och 62 cm fena. Medan jag riggade ner knäcktes två träd i skogen.
Sensmoral: Se till att äga en bunt småsegel.
-
Jag har inte järnkoll, men använd rätt namn så hittar du kanske mer. Det heter Portugisisk örlogsMAN, inte MANET. Namnet kommer av att maneten har en slags segel och seglar fram på vattnet, och eftersom den är så välbeväpnad måste det vara ett krigsfartyg, en örlogsman.
På engelska heter den portuguese man-o-war, och googlar man på den får man runt 38500 träffar.
Sen har jag för mig att den inte är ett djur, utan en hel koloni individer. Varje tentakel är ett djur, luftblåsorna är en bunt djur och så vidare. Jag tror dess livscykel är rätt komplicerad, den är inte manet hela sitt liv.
Och ja, den är jättefarlig.
-
Lilla brädan är en antik CLS från -88 eller så. Volymen är gissningsvis straxt under 70 liter. Förhoppningsvis kommer dagen då jag får råd att byta ut den, och komplettera med nånting runt 90 liter.
Linjen ser ut så ja, med undantag för att 5.7:an är ett compact -04.
-
Jo, det är ju vad jag hade gjort om det fanns vilka storlekar som helst. Det är ju bara det att simmers storlekar brukar vara 4.5-4.2-4.0-3.7-3.3 och då känns det som det antingen blir väldigt glest eller väldigt tätt nånstans. 4.5-4.0 är nog ett bra hopp men sen känns det antingen rätt nära till 3.7 eller långt till 3.3.
Nu finns ju förstås Icon, där är storlekarna 4.1-3.8-3.4, vad nu 0.1 kvadrat gör för skillnad, seglen kan ju ha rätt olika drag och sånt, men det sägs ju vara som Co men utan monofilm. Mellan Crossover 4.0 och Icon 3.4 kanske hoppet blir lagom.
Annars blir ju 4.5-3.8 ett lika stort glapp som ditt i kvadratmeter räknat, men inte om man räknar procentuellt.
-
Formulasegel är definitivt satans tunga och klumpiga, inget snack om saken. Jag har visserligen bara en 9.7:a, men i början orkade jag knappt bära ner seglet till vattnet.
Å andra sidan så har de trevliga sidor med. Klumpigheten märks inte speciellt mycket när man seglar, då märker man mest att de är grymt välbalanserade, stabila till max, har enorma vindregister och ger massor av drag även i de allra svagaste vindarna. Däremot innebär slag och gippar en hel del baxande.
En lösning på de flesta problem med formulaseglens klmpighet kallas tung styrketräning. Rekommenderas!
-
Sydeuropa, typ. Tarifa, Guincho, Gran Canaria, rivieran, Vassiliki och så vidare. Nästan alla ställen där är främst sommarspots.
-
Precis vad jag just skrev, fast inte. Jag tycker det är jättebra att kunna sortera på popularitet, färg på brädan, säljarens mammas flicknamn eller vad som.
Men senast inlagd bör vara default.
-
Jag insåg just en sak. Jag blir tokig på den förvalda sorteringsordningen på köp och sälj. När jag går in och kolla där vill jag nästan alltid se vilka nya annonser som ramlat in sen sist, inte vilka som just nu är populärast. kan man få välja vilken sorteringsordning som ska vara standard? Om inte vill jag att standard ska vara nyast först.
-
Jag saknar också ”visa alla”. Dessutom saknar jag en sak till: Jag vill kunna hoppa upp till innehållsförteckningen utan att behöva rulla upp till toppen av sidan. När man har läst klart tråden är man ju längst ner på sidan, inte högst upp!
Sen kändes det störigt att den alltid hoppar till första sidan i innehållsförteckningen även om man läste en tråd som var några sidor bort.
-
Själv tycker jag det är kul att en såpass billig farkost som en vindsurfingbräda kan hävda sig mot såna där byggen som ser ut att kosta hur mycket som helst och lite till.
-
Funkar det bra med lampa när du nattseglar förresten? De gånger jag har nattseglat har jag kört utan och använt båthamnen och vad mer det är vid Skäftingeholmen som lyser för att hålla koll på min position. Jag tycker ofta att lampor ger lite tunnelseende, dvs man ser det lampan lyser på men inget annat.
Edit: Möjligen skulle jag kunna tänka mig att nån svag lampa kunde vara bra att ha som positionsljus, dels ifall det kommer nån fartblind motorbåts/jetskidåre, dels ifall det händer nåt. Å andra sidan tror jag ändå inte nån skulle märka att nåt gått galet förrän min kropp eller mina prylar drev iland.
-
Jag önskar mig en bräda runt 90 liter och nåt segel som är lite mindre än 4.5.