rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Varningen här är att inte slabba på massa solskyddsmedel på kroppen om man har Zogs på brädan. Det hamnar alltid lite solkräm på brädan och då får ordet ”såphal” en ny dimension.
-
Låter ju rätt bra. Problemet är väl mest att jag inte seglat med andra formulaprylar än mina egna och inte vet om det är normalt att jointen ser ut som ett S. Belastningen i sidled borde ju vara rätt enorm med ett sånt segel, så det känns inte konstigt att de blir så, eller att den töjs ut rätt bra när man drar rigg.
-
Slabba på ett tunt lager epoxi.
Salta. Vanligt bordsalt.
-
För vågisar hörde jag nyligen följande tumregel:
Allroundvågis: Samma antal liter som kroppsvikten i kilo.
Lättvindsvågis: Lägg till tio liter.
Hårdvindsvågis: Dra ifrån tio.En på 65, en på 75 och en på 85 skulle alltså passa mig om jag var gjord av pengar, annars en på 75.
Sen finns det massa andra parametrar som påverkar den biten. Volymen har ju mest betydelse när det är total stiltje. Jag har en vågis på 70 liter, är det vindstilla sjunker den för mig, men har jag bara lite grann drag i seglet så blir jag på sin höjd lite blöt om fotlederna.
-
rasmus_w
Medlem25 juni, 2005 vid 19:14 som svar på: )(#%/=)#”%/=”#(/¤?`!”`”!#=”#?!#)¤!=(?40391 ÅHHHH9.7 på Görväln. Riktigt bra drag i byarna, men som vanligt tokbyigt.Jag var ute från 16-tiden till ungefär lockan 21. Överlag rätt okej.
För att göra det hela roligare så cyklade jag hela vägen hem till östermalm sen, kom hem ganska precis vid midnatt.
-
Känner du nån som har en, säg 70 liters bräda, be att få provsegla lite. Känner du att det funkar, åk! Det går att hyra små brädor där nere.
Du har för övrigt vindsurfat ungefär lika länge som jag hade när jag första gången seglade en 85 liters bräda, och för mig var det inga problem, så tro inte att läget är hopplöst!
[Edit]
Jag ser att du inte skrev hur länge du vindsurfat, så min kommentar ser lite virrig ut. Jag hade seglat lite mindre än ett år när jag provade liten vågis, en Alpha 85 w, om nån minns den.
[/Edit] -
Fyller i anonyms tillrop.
Pozo kan vara lite mer än du bett om. Visst är det oftast mer än 10 m/s på Pozo, det är bara det att det oftast ä mer än 20 m/s också. När jag var där -93 blåste det 34 m/s under nåt av världscupseglarnas slalomheat.
Skulle du ge dig ut i Pozo med en Powerglide, skulle den blåsa iväg och du skulle sldrig hitta den igen. Lämpligt på Pozo är snarare nån bräda med volym motsvarande ungefär din vikt i liter, eller upp till tio liter mindre än så.
Sätt fart och öva dig på att segla en liten vågbräda om du ska dit i augusti. Det är inte som powergliden. Om man t.ex. har för lite tyngd på bakfoten när man vattenstartar, eller om man skotar in för hårt, sjunker nosen.
Väl uppe på brädan, sjunker nos och häck om vartannat om du inte passar dig, och mitt i röran lovar brädan upp i vindögat. Hindret du måste passera nu är att falla av. På powregliden kan du bara skota in och så ser jättefenan till att du sticker iväg. Det funkar inte med en liten vågfena, du måste falla av rejält så brädan sätter fart.
Har brädan en massa böj i bottenkurvan och taillift, måste du lägga en massa tyngd på bakfoten för att få upp så mycket som möjlgt av böjen i luften, annars går brädan trögt och planar långsamt.
Öva, öva, öva! Det går att lära sig segla den typen av brädor, och det är fan så mycket roligare än att segla powergliden!
-
Svar till:
4. Kryssen är alltid rolig och det finns två varianter. I planing, och utan planing. Jag försöker i bägge lägena hålla ett svagt hälskär samtidigt som jag för riggen upprätt och svagframåt och försöker liksom ”sugas” upp i vind. Höjdtagningen är en kombo mellan fart och kurs. Mindre fart, mer avdrift. Massa fart, kanske lite för klen kryss? Eftersom det handlar mycket om fart och drag skall riggen vara trimmad för det(förutom när(om) det blåser huggorm. Man kan vara överriggad på kryssen och då tryckas ner i vattnet om man har för mycket buk etc. Men trimma seglet som det skall trimmas så borde det gå vägen hur som.
[/ QUOTE ]
Skoj det där med kryss i planing. Det tycks förekomma två olika tekniker för planande kryss: Den du beskriver och den jag använder. Jag har alltid lutat riggen bakåt så underliket tagit i däcket när jag har kryssat och lyft lovartskanten lite. Det där sista gör jag numer ganska lite av eftersom jag tvivlar på effektiviteten, tanken var att man härmade longboard-krysstekniken där brädan seglades på högkant med läkanten som ”köl” för att hindra avdrift. Jag misstänker att det snabbaste är att ha brädan helt plan.
Ett annat sätt att se det är att om man lutar seglet bakåt så hamnar tryckpunkten bakom fenan så brädan lovar, fotstyr man sen åt lä, går den rakt fram.
Fast nummer ett är egentligen att segla likadant på kryss som på halvvind, men tänka på att det är lätt att överskota när man kryssar.
-
rasmus_w
Medlem22 juni, 2005 vid 17:10 som svar på: Måttangivelser på Naish segel och förlängare ??Jag hade nedhalsproblem på mitt North Warp 9.7. Jag löste det i omgångar, det visade sig vara många anledningar till att det gick trögt att dra nedhalet.
Först körde jag med en gammal mistralförlängare. Den var för klen och dessutom felkonstruerad för att hantera rejält nedhal.
Jag köpte en ny Local Spirit. Stark nog men blocket var inget vidare att dra rejält med.
Jag kompletterade med att fästa ett kullagrat streamline-block i nedhalsöljetten och en vev. Nu gick det att dra ner, men veven drog repet rakt genom cleaten, så repen blev utnötta efter ca tre seglingar.
Nu har jag en förlängare från streamlined och kan dra 9,7:an utan vev.
Jag skulle rekommendera dig en förlängare med streamlineds nedhalsblock, typ Streamlined, Kelapro eller Liberty. Helst det kullagrade blocket, men det vanliga duger det med. Har seglet en vanlig öljett, köp ett block från streamlined. Jag garanterar att du kan dra mer än rekommenderat med den kombon. Om du vill kan du köpa en vev ändå, men varning: Du blir lat. Snart kommer du till och med dra vågseglen med vev.

-
Inte det minsta. I en vulcan slänger du runt seglet i luften och byter fotposition när du landat. I en hoppgipp slänger du runt brädan och byter fotposition i luften och slippar seglet när du landat. Väldigt likt en willy skipper med undantag för att man inte planar iväg baklänges och mig veterligen inte har fotlederna i närheten av mastfoten.
-
Ett sätt att fixa det är att kroka i selen. Jag krokar ofta i innan jag kliver bak i stropparna eftersom jag har insett att jag får betydligt mer tryck på mastfoten ikrokad. Så fort jag krokar i åker nosen ner en bit, brädan planar ut och sätter fart. Sen är det en baggis att kliva i stropparna.
-
Ett sätt att fixa det är att kroka i selen. Jag krokar ofta i innan jag kliver bak i stropparna eftersom jag har insett att jag får betydligt mer tryck på mastfoten ikrokad. Så fort jag krokar i åker nosen ner en bit, brädan planar ut och sätter fart. Sen är det en baggis att kliva i stropparna.
-
Jag har tillbringat fler julimånader på Öland än jag kan minnas. För det mesta är det stentrist (i alla fall om stugan ligger aningen avsides så man måste köra lite fler kilometer än stockholmare är vana vid för att ta sig till nåt ställe där nåt händer) om det är stiltje och vind under typ två dagar. Tror inte ens Kenneth eller Styret är beredda att rekommendera Haga som surfresmål under juli.
Däremot misstänker jag att vilken annan månad som helst funkar utmärkt eftersom jag inte brukar vara på Öland då. Öwc:s vindstatistik verkar i alla fall peka på det.
Sen är det klart, enstaka år har juli på Öland betytt lågtryck efter lågtryck med kanonfin 4.5-vind, men inte har det varit många såna somrar.
Och så en sak till: Jag har lärt mig att det finns ytterst få ställen i världen dit man kan resa i en vecka och känna sig någorlunda säker på att få vind. Om det finns nåt ställe i vårlden dit man kan åka i en helg och få vind vet jag inte ens, Haga duger i alla fall inte till det. Jag försöker alltid boka minst två veckor av det skälet.
-
Yay! kanondag.
Okej, det var lite kallt i shorty och mina frökenfötter behöver lite härdning innan jag kliver i och ur obehindrat i Bylehamn, men det kommer säkert.
Planing i en kvart är ju inte heller mycket för den långa bilresan men det var ju kartongny (även om jag aldrig såg nån kartong) 5.7:a. Tvärtemot vad man kan vänta sig funkade 5.7 compact 2004 bättre med 70 liters (nu har jag äntligen fått en professionell bedömning av hur stor den är) 80-talsvågis än vad en 5.7 från 1992 brukade göra.
Och som vanligt: fan vad bekymmerslöst det känns att för ovanlighets skull hantera en liten bräda! Inget baxande, bara lite lätt duttande för att få den dit man vill, både när man ligger i vattnet och simmar och när man seglar den.
Att jag sen seglar som en påse nötter och knappt kom runt i en enda gipp är en annan sak, det brukar gå över framåt hösten.