Forumsvar skapade

Sida 287 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    28 november, 2004 vid 03:38 som svar på: Rekreationssurfa?

Svar till:

Varför behövs inget centerbord när man planar, då är väl mindre av brädan i kontakt med vattnet och ett centerbord borde behövas mycket mer än vid långsam fart då brädan gräver ned sig i vattnet och på så sätt håller emot så den inte glider ”down wind”.

[/ QUOTE ]

Centerbordets och fenans förmåga att hindra avdrift beror inte bara på ytan utan också på farten. Går det bara tillräckligt fort, kan även de minsta fenorna hindra avdrift väldigt effektivt, till och med så effektivt att det verkliga problemet blir att man inte klarar av att hålla emot kraften från fenan. Har man dessutom ett utfällt centerbord så blir det närapå omöjligt att hindra brädan från att kantra åt lä redan i ganska måttlig fart.

• rasmus_w

Medlem
    28 november, 2004 vid 03:22 som svar på: Mera speeeed

Svar till:

de som ägnar sig åt speed, är det dom som förkastar freestyle för att dom inte klarar manövrarna smile.gif

[/ QUOTE ]

Nej, det är freestyleseglarna som håller på och snurrar segel för att de inte vågar segla i full fart.

• rasmus_w

Medlem
    24 november, 2004 vid 21:39 som svar på: Rekreationssurfa?

Svar till:

Fattar fortfarande inte riktigt konceptet ”kul”, om brädan är för stabil, är den då inte kul?
    En Go verkar ju kunna erbjuda fart med större segel och en stabil plattform att lära ig på…en cruisingbräda, eller har jag fel?

[/ QUOTE ]

Det finns ett tredje alternativ: Hyra. Jag vet inte var du håller hus, men en sommarvecka på Haga Park är ett utmärkt sätt att skaffa sig en uppfattning om vad man vill ha för bräda.

Vad gäller ”kul”, så är det en smaksak. Stabilitet är en fördel när man är ovan, men också om vinden är väldigt byig. Är vinden jämn kan man utan större problem segla på ganska små segel i måttliga vindar, men är det byigt så vill man ha nåt att stå på i vindhålen, att stå på en 55 cm bred bräda och guppa utan fart är väldigt tröttande för benen.

Problemet är att vad de flesta vill ha är en bräda som är livlig men lättkontrollerad. Go är byggd i ett slagtåligt men ganska tungt material, vilket gör brädan tung, och det kommer du märka om du får prov en lättare bräda. En tung bräda är inte livlig och blåser det rejält så får du dig en ganska läskig rodeoritt.

En annan fråga är var du bor. Är vinden oftast svag där du bor, satsa på en stor bräda som kan ta stora segel. Bor du däremot nånstans där det blåser rejält så vill du lära dig segla små brädor så fort som möjligt.

Svar till:

ps. kan man ha samma mast och bom till ett 6 & 8 m2 segel?

[/ QUOTE ]

Det går inte alls att svara generellt på en sån fråga. Mastlängder, styvheter och böjkurvor är i viss mån standardiserade. 6-kvadrataren vill vanligen ha en 460- eller 430-mast, medan de flesta 8:or vill ha en 490 cm lång mast. Bommar finns i massor av olika längder. Kolla på nån av surfbutikernas hemsidor för mått på diverse segel.

• rasmus_w

Medlem
    16 november, 2004 vid 01:51 som svar på: Tänk vad man kunde förr i tiden!

Den boken står i min bokhylla. Fast jag har nog aldrig provat nåt av tricken i boken. Fast det beror på vad man menar. Jag provade en gång en Albin -78, och eftersom jag hade rätt lite koll på hur man seglade såna brädor så seglade jag den som jag brukar göra med mina vanliga brädor: Jag vattenstartade (ansträngande som fan, jag förstå varför ”vattenstarten” i boken i princip är en bodydrag där seglaren avsiktligen stannar helt, inget jobb med att få upp tre meter bom ur vattnet), planade, slängde loss centerbordet och försökte gippa runt den i planing.

• rasmus_w

Medlem
    13 november, 2004 vid 00:03 som svar på: TV via laptop i bussen?

Svar till:

Har tänkt på den lösningen också. Jag har en 14-tummare men den tar ju en del plats och så måste jag köpa en växelriktare. Vore smidigare att få in TV direkt på laptopen. Har du hört om nån som fixat det?

[/ QUOTE ]

Lyxlirarlösningen på ditt problem är iofs att köpa en liten LCD-teve, det borde ju att tillverka såna för 12-voltsbruk.

En ännu lyxigare variant är förstås att ha en STOR platt teve i bussen. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    12 november, 2004 vid 21:32 som svar på: Speed

Så det är alltså fler än jag som fortfarande seglar på Görväln? Iofs var jag inte ute på vattnet förrän 16:30 och seglade 9,7, men jag tycker det har verkat tomt på vattnet de flesta gånger jag varit ute den senaste tiden.

Kul att det går undan i alla fall!

• rasmus_w

Medlem
    12 november, 2004 vid 03:25 som svar på: mindre än 4,2?

Det hinner vanligen gå flera år mellan tillfällena att segla 3,5 kvadrat för mig. Sist var väl 2001 i apelviken.

Jag vill inte vara utan en 3.5:a. Att missa en dag med bra drag i 6.6:an eller 7.8:an kan man väl stå ut med, men jag avskyr verkligen att missa en dag med tokmaxad 3.5-segling! Den där totaldirekta känslan i så små segel är så grym! Skota in och du har full speed med detsamma, skota ut och du tvärnitar, inget gradvis accelererande och inga halvfartslägen, bara drag, drag och mera drag.

• rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 22:30 som svar på: Vad gör du när du fastnar ute på vattnet?

Svar till:

Var kan man köpa ’Streamline’ jointar? Har den gamla powerjointen gått i graven helt? Har letat men kan inte hitta några nya mastfötter med powerjoint.

[/ QUOTE ]

Skidsport och Surfers Paradise har väl streamlined? Hotasilsmaui.se också.

• rasmus_w

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 20:48 som svar på: Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Svar till:

Var och varannan surfrulle har ju lättklädda brudar som vackert trippar runt i alldeles för lite kläder på blåsiga stränder helt utan koppling till grabbsens spocks och bakåtloopar.

[/ QUOTE ]

Det där har jag också lagt märke till, och det borde vara möjligt att göra lite åt det, tycker jag. Sist jag såg en surfrulle (Plug’n Play) så reagerade jag faktiskt på att jag inte såg en enda tjej segla, men desto fler som trippade runt på stranden i bikini.

Eftersom jag tycker mig ha sett Calle Nyberg här på konfen, och han sägs gilla att hålla på med filmkameror, så passar jag på och frågar hur svårt han tror det vore att sätta ihop en rulle med enbart flickfötter i stropparna? Givetvis med bibehållet antal loopar och spockar och så vidare. Det kunde ju till och med vara bra för sporten.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 23:45 som svar på: Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Svar till:

Håller med dej, det hade vart grymt o se fler tjejer på vattnet som planade..
    Men tror du verkligen att att dem är så få pga att de blivit lite mere ”surfporr” utöver vindsurf?
    Tror inte Rambo..hehe.

[/ QUOTE ]

Jag tror det!

Eller bilderna i sig spelar inte så stor roll, men det ändrar rätt lite. Andelen vindsurfare som är tjejer är väldigt låg. Jag önskar att varannan surfare vore tjej.

Att brädtillverkare börjar hålla på och visa upp utvikningsbrudar i reklamen visar att surfvärlden håller på att bli grabbigare. Jag vet flera tjejer som tvekar inför att trappa upp sitt surfande just med hänvisning till att surfvärlden är så grabbig. Machofasoner, ibland den sorten som även tjejer kan gilla, att pressa sina gränser, surfa i ösregn i höstmörkret och så vidare, men ofta av den töntiga sorten, på runka bulle-nivå. Förr eller senare råkar de dessutom på nån äggskalle som ölkar ur sig ”Tjejer ska inte surf, de ska stå vid spisen och föda barn”, eller bara nån som inleder konversationen med att fråga om hon är singel. Är hon inte väldigt fast besluten om att bli vindsurfare så är chansen stor att hon tröttnar och börjar ägna sig åt nåt mindre grabbigt. En surfande tjej mindre.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 22:36 som svar på: Vad gör du när du fastnar ute på vattnet?

Svar till:

200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.
    /adde

[/ QUOTE ]

Jo, Streamlined är ju rätt OK. Jag bytte just min efter rekommendationer här i konfen. Den visade sig ha två pyttesmå sprickor runt bulthålen. Med tanke på att det var originaljointen, jag köpte mastfoten runt -93, så får man väl säga att den har hållit hyfsat.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 22:22 som svar på: Mistral Screamer?

Svar till:

freeride? Går man framåt i utvecklingen så kan det kanske bli aktuellt med en till bräda, men i nuläget så är jag ute efter nåt som passar bra all-round… skall dock inte förnekas att ”riktigt riktigt fort” låter mycket intressant… frågan är ju dock hur mycket man untyttjar resurserna, samt hur stora skillnaderna är till inte-riktigt-lika-stora-fartmonster…

[/ QUOTE ]

Största problemet med en bräda som _VERKLIGEN_ går riktigt, riktigt fort är de bruna fläckarna man som ovan seglare får i våtdräkten, typ. Skämt åsido men vissa typer av riktigt snabba brädor (typ hårdvindsslalom från –95 eller så) kräver tillvänjning. har man vant sig kan man segla sanslöst fort med dem, är man ovan känner man sig mest som en passagerare, en riktigt rejält livrädd sådan.

Man kan faktiskt se det där som en fördel, om man vill. Det är en utmaning att lära sig segla en sån bräda för fullt. Jag har en riktigt snabb bräda, en gammal världscupprototyp för mellanvindscourse. Jag hoppas innerligen att den ska hålla ihop i några år till!

Screamer är mig veterligen inte en sån bräda, folk som vill ha såna brädor ingår inte i Mistrals målgrupp.

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 22:00 som svar på: Surfing i Stockholm Fredag?

Eftersom ingen annan verkade segla på görväln kan jag avslöja att det var riktigt trevlig segling i månglittret!

• rasmus_w

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 21:47 som svar på: Vad gör du när du fastnar ute på vattnet?

Min tumregel för jobbiga situationer: Försök om möjligt behålla utrustningen ihopsatt. Går nån vital del sönder så är inte regeln alltför mycket värd, men den är ändå värd att ha i bakhuvet.

Jag har ett par gånger varit tvungen att simma iland i kallt vatten, men tanken på att dumpa seglet har inte fallit mig in. Visst kan man ligga på brädan och paddla om man gör det, men det är riskabelt. Seglet är ett ganska effektivt drivankare, utan segel driver brädan betydligt snabbare, och det ökar drastiskt risken för att man blir tvungen att simma utan vare sig segel eller bräda.

En annan sak är att det finns en hel bunt saker man kan öva på som både förbättrar ens segling och ens chanser att klara olika typer av jobbiga situationer. Några exempel:

– Se till att du kan segla i lättvind! Att inte kunna lättvindskryssa är att be om att hamna i sjönöd!

– Segla utan hängsele! Första gången jag provade kunde jag inte få brädan att plana trots att jag hade _rejält_ tryck i 3.5:an!

– Segla på nosen! Om fenan går av eller om brädan går av mellan stropparna och mastfoten så är det en kunskap som besparar en från en rejäl simtur. Dessutom är det flashigt och gör det möjligt att segla formula på Haga park utan att först gå halvvägs till Kalmar.

– Dra rigg! kan du dra rigg på vågbrädan ökar chansen att du klarar att segla in den om vinden dör. Tycker du att upphalningstamp är för mesar? Lär dig dra rigg i masten eller underliket.

Massa annat. Rum för improvisationer. Robby Naish bröt bommen under ett slalomrace. Han greppade genast masten med ena handen och uthalsöljetten med den andra och fullföljde racet. I en artikel i nån surftidning skrev samme Robby att det ofta var en bra idé att försöka mosa ner mastfoten i överdelen av masten om masten skulle råka gå av.

• rasmus_w

Medlem
    21 oktober, 2004 vid 20:25 som svar på: när byta gummijoint?!

Jag funderar på om det är dags för mig att byta joint eller inte. Den ser OK ut och så länge jag seglar med 7,8:an eller mindre så uppför den sig helt normalt.

Den uppför sig inte vad jag kallar normalt när jag seglar med mitt största segel, ett North Warp 9,7. På halvvind och kryss ser jointen ut som ett S och när jag drar rigg blir den lååååång.

Är jointen slut eller är det helt normalt att jointar beter sig så när man seglar med formulasegel? Jag har inte kunnat se några sprickor i jointen, men en gång när jag drog rigg såg jag överkanten på hålen för fästbulten, så uttöjd var den. Det är en streamlined och jag har inte bytt joint den sen -93 eller så.

Sida 287 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA