sourra
Forumsvar skapade
-
@byGuy 508367 wrote:
Varför läggs den ner? Någon som vet?
@kvabbso 508375 wrote:
Jag tycker det är en sjukt stabil och följdsam kite, har en sjua och den är knappt körbar innan 14m/sek. och det är ju inte många som kör i kuling. har aldrig varit överiggad med den (än)
@sourra 508381 wrote:
Men är det därför den läggs ned? =)
@kvabbso 508422 wrote:
Vet inte om du hade läs och förstå i skolan:confused2:
Jodå, men jag sov mest på lektionerna. Hur var det för egen del?
-
[Förlåt Pjott]
Yo Davids! Nu känner jag att tråden börjar glida bort från det ursprungliga ämnet men å andra sidan är den inte postad i foto-konfen så då får man ta det =) Foto är som bekant inte någon exakt vetenskap så det finns mycket utrymme för smak men jag vill ändå förtydliga vad jag menar. Ska försöka fatta mig kort:
Ang. långsam/snabb autofokus: Man kan aldrig få för snabb AF. Beroende på vad man kör för glugg och vad för bländaröppning kan skärpedjupet bli kort vilket ställer stora krav på perfekt fokus i alla lägen. Du som tycks fota mest i Australien där ljuset alltid är grymt kan köra med mindre bländare vilket gör det mindre känsligt än för oss som försöker fota på de få soltimmar vi får. Visst finns det lägen där manuell fokus funkar bra men för allmänt action-foto så ska det vara automagiskt och gå snabbt. Det gäller oavsett om man är helt färsk bakom kameran eller ej.
VR fryser inte action, det är korrekt, men en hög slutartid gör det. Blir bilden suddig pga rörelseoskärpa hos fotografen? Då har du antagligen för lång slutartid. VR är däremot grymt när man ska ha lite längre slutartider (ca 1/60) men det har man sällan då man fotar kite. Dock tycker jag det är gott att få en stabilare bild när jag kollar genom sökaren men det motiverar inte den ökade strömförbrukningen.
Ang. ”om jag inte klarar ta bilder i några timmar kanske jag borde göra något annat”: Ja, jag säger uthärdligt och jag menar det. Står man med ett hus som man har rätt tung glugg + batterigrepp på så blir det, tro det eller ej, faktiskt lite vikt att hålla i. Att stötta objektivet 3-4 dm ut från kroppen blir svinigt tungt efter ett tag och då kommer det väl till pass med ett stativ. Jag kanske är en fjolla som tycker det blir tungt till slut men jag har sett andra som tänker likadant. Ska man sen tänka i rent tekniska termer så finns det en del fördelar med stativ när man ska klippa serier och hålla på. Dessutom slipper man bry sig om VR. Visst, står man med en vidvinkelglugg och fotar nära åkaren så är ju stativ oftast överflödigt.
Och ja, jag har minneskort så jag klarar mig men kör oftast i raw och då sticker det iväg snabbt. Jag gillar raw eftersom man har maximala efterjusteringsmöjligheter och bara behöver komprimera bilden i sista skedet (efter lightroom etc) istället för att komprimera bilden åtminstone två ggr som är fallet annars. Dessutom slipper man sålla bland 5000 bilder =) Baksidan är att fotobufferten blir full snabbt så jag kör bara jpeg i de få fall då jag har tänkt att fota serier.
Men, men, vi har uppenbarligen två olika sätt att se på saker och ting och så länge du är nöjd med din och jag är nöjd med min så är alla nöjda. Kör hårt!
-
Jag vet inte vad du utgår från men på följande punkter håller jag inte med dig Davids:
* Köp inte D40 (om du nu tvunget ska köpa en Nikon). Den saknar inbyggd fokusmotor vilket gör att den autofokuserar långsammare med vissa objektiv och inte alls med andra. Sjukt jobbigt att få objektivutbudet begränsat pga detta.
* VR( a.k.a. IS) är INTE A och O. Oftast kör man med så korta slutartider att det är skit samma om man har det eller inte. Jag har själv ett fast 300 med bildstabilisering men jag använder det ytterst sällan i surfsammanhang.
* Stativ är asgött. En redig monopod gör det betydligt mer uthärdligt att stå och fota några timmar med en stor och tung stål- och glas-mando.
För övrigt får ju brännvidden anpassas efter hur nära åkarna man kan stå och vilken typ av bilder man vill ta. Dessutom ska man inte glömma att högre fps även fyller kameran snabbare. Själv tycker jag 3 bilder/sekund funkar bra när man ska ta längre serier.
-
@kvabbso 508375 wrote:
Jag tycker det är en sjukt stabil och följdsam kite, har en sjua och den är knappt körbar innan 14m/sek. och det är ju inte många som kör i kuling. har aldrig varit överiggad med den (än)
Men är det därför den läggs ned? =)
-
Ser rätt gött att susa runt där i solskenet. Men rättstavningssmurfen bör pynglas för det heter exhibition och inte exebition.
-
Men Session ska du väl inte köra Nevich?
-
Hmm ja du, jag har surfat på lite udda ställen de senaste helgerna men jag lovar att komma och trängas i Viken snarare än du tror =)
-
Det är bara att beställa och hoppas på det bästa.
Gamla grisen-i-säcken-klassikern =) -
Alltså du har egentligen ett noll-läge där du har max längd på framlinorna = max tryck. Drar du i depowerstrappen så kortar du styrlinorna och får mindre tryck. Drar du då i ”repower”-strappen igen så hamnar du på nollläget igen ( = fullt tryck) men du kan inte få mer kraft genom att dra ännu en gång i ”repower”-strappen. Du kan korta styrlinorna genom att flytta om på knoparna men börjar kiten vandra bakåt (”flaring”) när du skotar in max så har du för korta linor. Som regel är grundsettingen bra på de flesta kites och behöver inte ändras. Får du inte nog kraft genom att skota in får du köra kiten hårdare i åttor eller pumpa större.
-
Jag har för mig att jag läst nåt om att man inte bör stå med den kiten kl 12 eftersom den älskar att falla ned, så är det bara. Håll den i rörelse som någon sade så stannar den i luften. Och prova nästa kite innan du köper den.
-
Sorry, menar inte att jag inte tror det är värt det. Det är bara det att jämfört med min senaste Egyptenresa (Safaga, Mars) så är det en avsevärd skillnad i pris. Ni ser ju ut att ha haft det sjukt gött på bilderna.
-
Hör med din supplier. Tror han ska byta ut sina Escalades.
-
7 papp för en vecka + flygresa är i saftigaste laget för ett land som Egypten.