svenne
Forumsvar skapade
-
Hänkö;592015 wrote:Hmm…var e det taget? Lancelin, Margret River eller rent av Gnaraloo…?
Å vad man längtar tebax!!!
WA-777
Det börjar på G. 😉
-
Det jag däremot inte förstår, det är hur Lars_K kan raila så sjukt mycket med bommen i höjd med skrevet.
-
Jesper_B;591945 wrote:Ojojoj, nu är teoretikerna igång ordentligt.
Mitt vanliga råd: Prova, kör, tuta och ha kul.
Samt ännu viktigare: Bär hjälm!
/JB
1. Ja, vi saknar dig.
2. Absolut!!!
3. Men det gör ju inte du! -
Min Twin-83:a är hyfsat rak i center-rocker, men som sagt så måste man kolla på andra parametrar också, rail och outline gör sitt till. Att bara kolla på rocker är missvisande. hur ser rail-rocker ut? Hur ligger apex längs railen? Hur är volymen fördelad?
Återigen min Twin-83:a, som är kort med relativt mycket volym i nosen, den tar sig ut väldigt bra. Några av de senaste brädorna jag har sett från Maui (en del är uppmätta) har väldigt mycket volym i nosen, med resultatet att railen är tjock som en elefant. Men tydligen går brädorna som tåget och är som en dröm i bottensväng. Twin och Twin/thruster (för att göra Jeppe glad) på alla brädorna, förstås.
-
P Malmkvist;591834 wrote:Det finns naturligtvis flera sätt att lösa ett problem, och bara för att en person löser saker på ett visst sätt så behöver det inte vara det bästa/enda sättet. Personer som inte gör det på samma sätt behöver därmed inte vara korkade utan kan till och med vara smartare…:cool2:
Absolut. Jag kör till exempel vattenskadade brädor i vakuum. Ner med kokpunkten på vattnet så kommer det ut fortare. Om du bara kör med värme och har fått in mycket vatten räcker inte tre dagars bakning, definitivt inte om träfanéren har hunnit suga åt sig.
En annan beprövad metod är luftavfuktare, men då behöver det vara en rejäl rackare så att det verkligen blir torr luft. Där har du nåt att räkna på Nissar. 🙂Jag är fortfarande nyfiken på hur det låter när en bräda gurglar.
-
Nissar;591814 wrote:Blev lite bastusugen av den här tråden! Så jag och min dingade starboard 162 tog en liten bastu såhär på eftermiddagen, kul med lite sälskap i bastun. Vid ca 45 grader så började det pysa ut luft genom brädan och tyvärr gurgla lite vid ett hål. Genom att hålla för hål nr 1, kom en pysand ton ut genom hål nr 2. Man kan säga att min formula förvandlades till en självspelande klarinett 🙂 en ganska dyr och otymplig sådan…
Om jag mins min kemi rätt så säger allmänna gaslagen (p*V=n*R*T) att volymförändringen (eller tryckförändringen om man inte har hål och pluggen i) är proportionell mot tempförändringen mätt i Kelvin. Så om brädan tas från 2 grader Celcius till 45 grader ändras luftvolymen med ca 15% så visst pyser det! På samma sätt borde det bli ett undertryck, när man en fin sommardag skruvar i sin plugg i 30 gradig värme och sen stoppar ner sin bräda i det 18 gradiga vattnet…
Ditt pysande håller liksom inte på för evigt, det lär ha tagit slut ganska snabbt. Åtminstone i föhållande till tiden det tar för vätskan att ta sig ut.
Du hällde inte vatten på aggregatet va?.. 😉 -
Leif Stenbom;591811 wrote:Jag tror dock att ni som målgrupp kan vara mer intresserade av den ”tredje nivån” som omnämns i inlägget ovan.
Ni kanske kan skramla ihop en referensgrupp?
Låter som en bra idé!
-
Joachim_Larsson;591719 wrote:Och den har absolut inget trä i sig och ett skum som inte drar åt sig vatten och så är det lättaste på marknaden.
Ja, där visade du dig okunnig som få.
Bastu funkar, men det lär inte gurgla nånstans i 45 grader. Möjligtvis i Stefans huvud efter sista ölen. inte i brädan i alla fall.
Om du nu kör med värme och har öppen luftplugg så kan du gott brassa på lite till. Det är bra mycket varmare än 45 grader en solig dag och då är skruven stängd (nej, inte i det här kalla helveteslandet, men längre söderut). -
svenne
Medlem9 december, 2009 vid 12:07 som svar på: Över 30 och skulle vilja börja åka skateboard?LARRY;591646 wrote:Enkan/Pelle………..jag minns dig 😉Vi kör vi ett test i Januari. Är vi 3 nu?
Om ni menar stora rampen på Fryshuset, så är jag med!
-
Jag har redan gjort insteg i borstad alu till ett custom-bygge. Nån som är sugen? 🙂
-
Den här får mig att överleva (same same but different).
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=3j_A-jxVrOM”]YouTube- cabo verde pwa Josh Angulo story[/ame]