svenne
Forumsvar skapade
-
Jesper_B;571816 wrote:PS: Och misslyckas man så finns ju alltid Svenne och andra knäppgökar som kan hjälpa till.
Nu undrar jag genast om jag är knäppgök, eller om de andra är knäppgökarna?
Så länge vi har krigsindustri som vill göra snabbare stridsvagnar, flygplanstillverkare som vill bygga lättare flygplan och vindkraftsverk som blir större så lär inte kokosfiber, aramid och epoxi bli billigare.
Exempelvis Boeing och Vestas gick ut öppet för ett par år sen med att om någon kan sälja dem en årsproduktion med fiber så lägger de beställningen direkt, och vem vill tillverka sketen 80 eller 150 grams väv när någon köper en årsvolym 1000-grams väv? Jag pratade direkt med en tillverkare för nåt år sen, då var det nästan omöjligt att köpa 100 grams kol till vettigt pris. ”Om du köper en rulle så kan vi kanske göra en nån dag”. Det var liksom inte så att det kittlade i köpnerverna, 1 kilometer väv gör man inte av med på ett tag… -
Om ni tänker bygga paneler eller bänkar och inte vill sitta och såga ur grejerna för hand, så kan jag tänka mig att för en billig penning (måste ju supporta husbilsbyggen!) att köra skivorna i stora CNC-fräsen. Då blir det bra passning och det blir snyggt när man bygger.
Hmm… Om flera är sugna på samma typ av buss, så kan man ju ta fram en ”standardbänk” för kyl och sånt. -
Nej, det är hans bräda och inte en proto. Om Fanatic kommer med en Quad har jag ingen aning om, men just den här är byggd som en custom till honom.
Jag vet dessutom längd, avstånd och vinkel på de fenor han har. Jäklar vad han slet med fen-setuper i somras. Och han bytte bara inte, han filade till och med fram fenorna själv. Åh, vad det är skönt att sitta på sån här, så att säga, jäkligt onödig information. 🙂 -
Hmm, vilket gosigt kastfall.
Det finns hur mycket som helst skrivet om nos och rail-lagningar, sök i Vindsurf-konfen eller lagaforumet så hittar du det mesta du behöver ifall du vill laga den själv. Räkna med att skadan är betydligt större än vad som syns på utsidan. Dina tio cm är nog snarare det dubbla. -
Det är jättedåliga. Allihop.
Visst är det ball känsla att ha en sån där gorilla i ryggen. 🙂
-
mahi;571118 wrote:Varför åker ni egentligen till Björkvik? Har ni nära eller tycker ni verkligen att det är bra surf där?
Hahaha, ett av de bättre inläggen på länge! 🙂
mikaels;571163 wrote:Fast från city är ju knappast Fituna eller Nynäs närmare än Björkvik 😉
Dalarö ska jag dock ge en chans, kanske redan imorgon, bara för att få omväxling 🙂Stora Essingen – Fituna: 44 km
Stora Essingen – Björkvik: 42 km -
svenne
Medlem29 augusti, 2009 vid 16:07 som svar på: Brädfrakt: Någon på väg från Öland, Haga Park till Stockholm idag eller så?På tisdag (eller onsdag), om det funkar för dig. Din tjåkkis.
-
Jag var själv i området och knatade omkring med junior.
Ärligt talat så bryr jag mig inte om kite-fågeldebatten, den får ni reda ut själva. Däremot känns det lite väl att pressa där uppe som de gjorde igår.
Nu vet ni i alla fall. Typ 90 pers såg det och några blev sura, och det var det jag ville förmedla. -
Jag är gärna med när vi kommer tebax till Tjockholm.
-
freed;570859 wrote:Vilken fabrikat av van ska man satsa på (modell 2007 eller nyare). Bilarna verkar snarlika.
-Peugeot Boxer
-Renault Master
-Fiat DucatoBoxer och Ducato är samma sak. Har för mig att Mastern är inne på ett hörn och snyltar också, men är inte säker. Även om Fiaten är samma bil som Peugeoten så skulle jag nog satsa på fransoserna. De delar som inte är gemensamma är lättare att få tag på i Sverige till de franska bussarna, samma sak med service och mek om du inte vill köra ett helt eget race. Fiat har lite halvdålig representation här hemma.
-
JesperG;570809 wrote:Vet du vad det är för skillnad på Pössl o en Adraia tex. Dom är ju som sagt bra mycket billigare begagnad än de andra märkena.
Har nu kollat på vad som krävs för import o det verkar ju inte vara för krångligt o inte heller så dyrt.
För det första måsta man ju vara ledig o kunna köra runt o kolla på bilarna. När man väl bestämt sig tar det någon dag eller dag för handlaren att fixa fram exportskyltar (röd ram) o försäkring som gäller en vecka i Sverige. Kostar ca 2000 kr.
Väl i Sverige måsta man göra ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostar ca 500 kr.
Sedan är det registeringsbesikning, kostar ca 1000 kr.
Allt som allt då 3500 kr plus resa o boende i Tyskland förstås.Köper du av en privatperson så kan du också fråga den som säljer om de kan låna ut skyltarna tills du har kört hem bilen (tyska skyltar är knutna till personen). Numera får man nämligen som svensk köra utlandsreggad bil i Sverige i två veckor, så du hinner hem och kan posta tillbaka plåtarna.
–S
-
Rasmus_W;570646 wrote:Grejen är ju att Cobras produktionsmetoder inte skiljer sig speciellt mycket från customtillverkarnas metoder, produktionen är väldigt hantverksmässig vad jag förstår. Den stora skillnaden är väl mest att Cobras metoder är mer storskaliga med mer personal, customtillverkaren gör allt jobbet själv eller har några få assistenter.
Vill man ha låga produktionskostnader så ska man gjuta brädorna på det vis som man gjorde på 80-talet och tidiga 90-talet men vindsurfingmarknaden är för liten för den typen av tillverkning eftersom initialkostnaden för att tillverka en gjutform är hög och man vill tillverka brädan i flera år och sälja väldigt många brädor per år för att lönsamheten ska bli bra.
Har du varit på Cobra, eller ens i närheten av en produktionslinje någon gång? Jag tror att det är dags att du surfar in på lite grundare vatten nu. Det är stor skillnad på produktions och customtillverkning. Jag tror mig ha rätt torrt under fötterna när jag påstår det.
-
Rasmus_W;570642 wrote:Råmaterialet till en custom måste också skeppas till Sverige, kan du säkert hävda att frakt av råmaterial har mindre miljöpåverkan än frakt av den färdiga produkten?
Ja, vad trodde du? Skeppa 75 liter fluff med extra förpackning från Thailand eller två rullar fiber från Tyskland som räcker till 30 brädor… …vänta nu, måste tänka lite här…
Dessutom produceras resten av det din Thai-bräda är gjord av – i Sverige. Go figure. -
Ola H.;570556 wrote:Aha. Är det AHD som bygger någon annanstans då (Tunisien) då? Jag vet att det är något av de lite mindre märkena.
Och som sagt, min info, som kommer från en av de ”andra” fabrikerna, är att Cobra snarast dumpat priserna, men däremot använt sitt monopol för att ha väldigt dåliga villkor när det gäller andra saker än just priset.
Ja, tror Drops håller till på samma ställe.