svenne
Forumsvar skapade
-
getwet;574269 wrote:Glasstårta på Fituna snart Svenne!
Imorrn eller? 🙂
-
Gasolskåpen är helt klart grymma, men jag har använt en elkompressorbox (box släpper inte ut kylan lika mycket som ett skåp) i 8 år nu. Jag köpte den till en segelbåt men behöll den när båten såldes. Den har varit med överallt och den funkar super. Jag brukar slänga in den i bagageluckan för att kunna ha kalla saker med när vi har kört långt, mest för att ha frukost om vi slaggar nånstans eller för att slippa sunkig vägmat (och så är iskall öl gott). Den är inte så stor, men det är exakt samma aggregat i de större boxarna som såldes då. Om jag drar på minsta lilla för mycket är mjölken frusen.
Visst, rätt dyr men rackarns vad bra den är. Den kan stå kall i flera dar utan att jag ens har den påslagen. Å andra sidan kan jag inte ha glass i den. Getwet-Svenne: 1-0. -
Varför ska man behöva autoklav för att köra prepreg? Har en viss känsla att nån har missuppfattat nyttan med den.
För övrigt kostar det inte mer att värma upp en AK än en vanlig bakugn. -
Jag har konsultat på SMHI. Högre toffel och stickad-brun-kardigan-index får man leta efter. Jag tror ni förstår vad jag tycker om stället…
-
Annika S;573715 wrote:Hej Voodoo!
Jag kör en T3 (T2? olika bud där) från -84. Mitt passagerarsäte är som en hel bänk (120cm bred) vilken fälls ner till säng då det är en husbil. Inga nackstöd, två säkerhetsbälten.
Din klädsel ser ut att stilmässigt passa mig fint annars! Vad vill du ha för den, om den funkar med mina säten?
/Annika
Är den från 84 är den definitivt en T3 (eller T25 eller Vanagon som de säger i England resp. USA).
-
Sinker;573509 wrote:Skumt… jag upplevde att höjdtagningen blev mycket bättre när jag flyttade fram fenorna till max. Det var därför jag ställde frågan för det är ju tvärtemot vad jag upplevt på singel.
Looseheten har jag svårt att bedömma om den är större/mindre när jag flyttar fenorna, det är loose hela tiden 🙂/sinker
Kanske för att du tvingas segla mjukare med fenorna långt fram?
Min lilla erfarenhet av twin är att det är MYCKET petigare vad för fenor som sitter i. Jag testade MFC Viktor-fenor 155 mm, ett par 160 mm som jag inte kommer ihåg modellnamnet på och sist MFC Keith-fenor 165 mm i samma bräda. Allt från löst och nervöst till superskön kontroll på 10 mm (och något tunnare korda). Det sista paret sitter som en smäck!
Det är dyrt, men våga testa olika fenor. Kanske bytlåna med någon annan en stund för testandets skull? -
Det är utan. Och så får du räkna med en diff på 5 % eller mer. Du kan inte väga brädan och bara dra av 8,2 och tro att det är vatten som är återstående. Antingen får du kolla om tex ett papper blir blött eller om det bubblar ifall du lägger den i värme. Väg först, låt den ligga varmt i 5-7 dagar och väg igen. Har den gått ner så har du fått in vatten.
Det beror helt på vad det är för typ av bräda och vilket märke. Vissa suger i sig fort pga av kärnmaterialet och en del drar inte i sig nåt alls. -
dawwg;573486 wrote:okej. tack för hjälpen. men tror du att det kommer läcka in vatten om jag surfar på den en gång innan lagning. och isåfall hur får man ut vattnet?
Bajsar björnar i skogen? Den kommer suga i sig gosigt med vatten, och det tar tid att få ut det.
Gör som L_K säger istället, så slipper du att bli av med brädan i flera veckor. -
Hmpfr…
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1JcvCZFG0L0″]YouTube – Robot Milling a HUGE foam part[/ame] -
Men kuk i stjärten. Jag hinner knappt hem till den här helveteshålan så har jag bokats upp på nåt möte. Givetvis mitt på jävla dan.
-
Jo, det lär gå åt mycket plats till en som gör surfbrädor… 😀
Jag var ett par minuter från att kamma hem en Kuka-robot (som en ABB-robot typ) på eBay, men nån annan snajpade den framför ögonen på mig. Den hade åtminstone suttit fast i golvet… 🙂 -
Ola H.;572341 wrote:Lite tveksamt att bara rakt av kopiera, tycker jag. Kanske OK om man gör en till sig själv, men kolla på http://www.standupzone.com/forum/index.php?topic=3939.0 för hur det kan missbukas rejält (och just Seans SUPar är inblandade).
Däremot kan man ta en rejäl titt på brädan och sedan jobba därifrån.
Kan vara svårt att hålla sig från att en bräda blir väldigt lik något som redan finns. Men att kopiera rakt av tror jag inte är en god idé. Som Ola säger, utgå från något som redan finns för att hitta rätt egenskaper är okej.
Att bygga på en ”produktionsnivå” är inte intressant för min del. Ett av de viktigaste målen är ju att bygga brädor som håller, och då gäller det att steppa upp ett par snäpp i kvalitét. Jag gissar på att mina standardbrädor som inte har några extra förstärkningar kommer att – åtminstone ett tag framöver – kosta någonstans runt 12-14 000 kr, men hur priset rör sig i framtiden får vi se. Målet är i alla fall att bygga bra brädor till vettiga priser.
Glöm inte att det är custom, vill du lägga mer pengar på kolfiber istället för att måla brädan hysteriskt så är det helt okej för mig – så länge jag får bestämma hur lamineringen ska göras. -
2fast4u;572327 wrote:…vilka/vem gör custombrädor i Sverige?
(Egenreklam, men jag kunde inte låta bli)
-
56 metallstift?! Va f*n, har de häftat fast huden eller?