svenne
Forumsvar skapade
-
Om du menar att du ska bygga en ”kaka” och sen sätta dit den, så säger jag dålig idé. Bygg på brädan lager för lager.
Ja, det blir betydligt bättre med vakuum. Men om du ska knåpa ihop något handpumpande så kommer du aldrig att nå de riktig låga trycken. -
Gillar du brädan tycker jag absolut att du ska laga.
-
:shocked: En kattjävel!!!
-
Fukk, vilken vertikal på sista bilden! Riktigt hardcore, coolt med båten bakom dessutom.
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=43830&d=1234713977[/IMG]
-
Skotskenor, både tungt och dyrt. Igus har massor av alternativ som jag tror att du har nytta av. Ta en titt på deras Drylin-produkter.
http://www.igus.de/default.asp?PAGE=61&STAT=SE -
Jag har en Stubby och den är skitkul. Har en 100 och den är jäkligt ”slajdig”, med en extra fena som är lite längre tar den dessutom förvånansvärt mycket segel.
-
P Malmkvist;530234 wrote:Kika nivån på växellådeoljan, har de pytsat i fel olja eller fyllt på för lite/mycket så får automatlådan problem.. Det tar ett tag för oljan att rinna ner till alla delar i lådan så man får oftast fylla på till rätt nivå, provstarta kör lite och kolla nivån igen.. Pröva att byt olja samt var noga att det blir rätt mängd.. Hade problem med en lite äldre aut-folka som vägrade lägga i sista växeln samt knackade konstigt och det var inte från motorn, bytte växelådeoljan samt fyllde på till rätt nivå och vips inget problem..
Och på det förslaget säger jag genast: Nej, gör inte ett skit.
Har du haft bilen inne för genomgång och det inte har blivit bra så är det bara att köra tillbaka den. Ring verkstan, annars har du ingen reklamationsrätt på deras dåligt utförda jobb. -
VR6 i bilar har elektriska pumpen för förbrukningens skull, men jag är osäker på om bussen har den eller en kraftigare kylarpump. Kolla om det finns någon säkring som går till något misstänkt.
-
Jag håller med Masse, det är definitivt mindre än 100 liter som gäller för dig om du väger så lite som 55 kg, jag tycker att Emmas är i största laget men det är svårt att få tag i mindre FS-brädor. Du kommer inte ha några som helst problem att dra rigg på vilken bräda som helst större än 75 liter, så köp vad som är snyggast!
-
Ring Johan som driver http://www.vindsurfing.se Han har hållit på med uthyrning och kursverksamhet länge.
Mattias på Surfspot brukar också fixa sånt. -
Bokar tid på verkstad?
Eller åk till Mekonomen och köp en Haynes. Meka blir man inte bra på genom att fråga. Börja skruva istället. -
dr Masse;530039 wrote:Börja rita på min nya bräda nu. Levereras med fördel i början av juli på Guinchos norra parkering.
Nä, nån måtta får det vara. Du får hämta den vid huset.
-
Lars_K;530008 wrote:Svenne, ja sandwich runt infästningar, pluggar etc är nog tveksamt, om man inte förstärker rejält med fiber runt pluggen etc. Fast min bräda delaminerade inte vid fotstroppspluggen, utan under hälen. Alltså pga tryck i normalriktningen mot sandwichen, dvs en lokal böjbelastning.
Du får sluta surfa i pumps. 😉
Sånt är inte sandwichar heller bra på. Klassiskt högklackat-på-däcket-skador kommer av samma anledning, och med tanke på hur låg densitet det är på sandwichen så är det inte så konstigt att det ger sig till slut. Som jag skrev förut, det går att lösa men till ett pris vid produktion (som ingen vill betala). -
@Lars_K, sandwichen runt stropparna är oftast knas redan från början. Jag har haft en del brädor i verkstan där pluggarna helt klart har stått för att SW:n till slut ger upp. Till exempel på tävlingsbåtar är SW i vissa belastningsområden ”a big no no” och flera av argumenten för det går att applicera direkt på en bräda. Enda skillnaden är att surfaren inte är 25 sjömil från land och inte sjunker till botten när nåt går sönder. Men det är inte något som brädtillverkare tänker på, det skulle inte bara ta längre tid att tillverka brädan, den skulle bli dyrare och tyngre (och med den gramhets som vi håller på med så…). Jag har mina idéer, vilket skulle göra brädor betydligt hållbarare. Den stora frågan är om det är värt det eftersom det kommer att bli just dyrare.
-
Hade verkstan rätt olja i lådan, och har de verkligen justerat den rätt? Låter inte som att lådan har fått vad den behöver. Klart att den inte går bra om inte lådan är okej, och då blir det soppaslurk. Fast sen beror det på om du har gjort resten av servicen också, motorolja, luftfilter, stift osv.
Verkar som att du behöver fylla på och lufta kylsystemet. Låter som att du har luft i värmepaketet.