svenne
Forumsvar skapade
-
F*n, jag har tänkt att göra det länge, och så sitter jag på nån jäkla konferens när någon annan gör det. 🙂
-
Väldigt kul för er GW!
Väldigt tråkigt för oss andra!Det är kanske i Skåne jag ska bygga nya brädverkstan?.. Hmmm…
-
canoya;498214 wrote:Jag läste i Boards om deras test av olika tunga versioner av samma bräda att de inte kunde påvisa någon skillnad i prestanda så länge inte skillnaden var minst 1 kg! De menar att man skulle ha mer nytta av att de extra pengarna lades på att göra brädan starkare än att göra den lättare än standardversionen. I princip så menar de att den största skillnaden mellan ”standard versionen” och ”team-edition-superlight-med-nästan genomslipad-finish” är mental – man vet att man har köpt en top of the line modell (Farbro Barbro citat) och då måste den ju vara vassare!
Har de helt fel?
/Håkan
Med tanke på storleken på en ”prestandabräda” är ett kilo rejält mycket. Jag skulle kunna sträcka mig till att om konstruktören tänkte till lite extra på var mer fiber/resin och bättre cellmaterial borde användas skulle en bräda bli både starkare och tåligare med så lite ökning som 250 gram.
Behovet av lätta brädor har diskuterats in absurdum och det lär säkerligen bli en klassisk vintertråd om det om några månader (det här året också). Om vikten är det mest prioriterade finns det bland annat ihåliga brädor som väger extremt lite. Men då är det en produktionskostnad som jag tror de flesta inte vill vara med och betala. Däremot tror jag att de flesta kvantitetsbrädor skulle vinna på lite mer genomtänkta lösningar. -
RRD;497927 wrote:…
Med tysk nogrannhet, diagram o staplar presenterades. Tror att testet var utlagt till testinstitut som kan rigga allt rätt o analysera.
…Hade de tillräckligt med nedhal? 😉
-
Att välja kolfiber för en hållbarare nos är inte det viktigaste enligt mig, vad som håller emot under och hur lagren är lagda har högre motståndskraft än om glaset bara är utbytt mot kol. De nosar som håller bäst har en eller flera av följande:
* hårdare kärna
* kraftigare sandwichmaterial
* tjockare eller fler fiberlager
Den sista ger mer resin. I en tryckbelastande situation är inte fibern delaktig i att fördela kraften, om det inte är så hård belastning att nosen börjar flexa.
Jag har bara sett något enstaka fall där brädan har gått sönder på grund av sträckbelastningar/flex, i princip alla nos eller railkskador börjar med en regelrätt krosskada (tryckbelastning) för att sedan gå över till att bli en sträckande belastning som är för stor (eftersom laminatet redan är försvagat). Men när den sträckande kraften har tagit över har redan kärnan i brädan gett vika och då finns ingen stöd inifrån. Fibern må hålla ihop nosen, men det uppkommer sprickor i resinet först och främst, sen går fibrerna av.Kolfiber är både kul och bra, men inte allt i den perfekta världen av okraschade nosar.
-
Mina erfarenheter efter de senaste tre säsongernas brädlagningar, och då har jag bara i år lagat ett 40-tal, är att det är stor skillnad på olika märken – även om de byggs på samma ställe.
Det skiljer inte bara i konstruktionen utan avsevärt i kvalitet. En del brädor är betydligt tunnare men de är rätt byggda. De har mindre skador vid samma typ av skada om jag jämför med andra märken.
Min egen analys har kommit till tre orsaker:
Vissa märken betalar mer för produktionen och får bättre brädor levererade.
Vissa märken har tagit sig tid och funderat på hur en bräda borde konstrueras.
En del märken tänker kvantitet – billig produktion i stor volym ger bättre profit.Tråkig som jag är tänker jag inte yppa något om vilka brädor som sticker ut, det är en liten marknad och många är toknöjda med sådana brädor som jag tycker är ett skämt.
Om jag nu ska uttala mig om just din bräda så är det svårt att säga något utan att ha sett den (nej, du behöver inte lägga upp bilder här). Diplomatiskt uttryckt så är just Skate är en ganska vanlig bekantskap för mig numera.
Kol i Skate? Som farbror Barbro säger: Näääeeee! -
-
Jag har försökt, det är inte värt det och vissa har snappat vid första riggningen.
-
Häng på nån gång till Närlunda eller Björkvik, där bottnar du. Dessutom lovar jag att komma med så många onödiga tips jag kan. 🙂
-
Nej, det har inget med varandra att göra.
Sailloft drivs av ett par killar som designade segel för racing tidigare hos ett par stora segelmärken (jag vet inte om märkena stämmer, så det är lika bra att jag inte skriver vilka. 🙂 ) och sjösatte sina egna modeller för några år sen. Brutalt bra segel, jag är ruggigt nöjd med mina. Kolla in betygen på Surfspot, de får bra omdömen. -
Använd sökfunktionen, finns en del info om Indien. Det blåser inte nämnvärt under den perioden, så ta med stora grejer.
-
Jag vet, jag vet!!! 🙂
Lokalen är hyrd av en säsongsbutik, och nu börjar deras säsong.
Hoppas det blir en permanent butik istället. -
Skaffa en Turfdog och surfa på Gärdet när det är marginalvind. Jag har testat, lite för blött i gräset på vintern, men nu funkar det helt okej. 🙂
-
Du följde inte min Google-länk, eller hur?
Hade du gjort det hade du hittat http://www.grainsurf.com/forum/ och en massa andra sidor om träbrädor.Bygg lite större om du bygger med solid träkärna. Jag vet inte om det som en gång i tiden kallade australiensisk björk är lättare än svensk, men det finns lättare träslag. Både furu och gran är lättare och slår sig mindre.