• svenne

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 14:00

    Vääääldigt fina segel hörru. 😉

  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 14:10
    Maglu;695424 wrote:
    Ö, eller egentligen bara en kobbe. Blockerar inte vinden, snarare mer drag bakom (någon slags venturieffekt kanske), men hyfsat platt bakom.

    Jo så kan det bli. Där jag kör finns det nÅgra öppningar i den bortre landmassan. Där brukar det vara någorlunda konstant, om byn tar en ända dit sÅ har man en hffsad chans att få lite skjuts ut ur länsen. Platt vatten är ju standard å andra sidan. När jag åker ner till Öland brukar det va tvärt om. Jämn vind men sällan platt (på Haga)…

  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 14:16

    Ang. Bild tre. Där ser man att du gjort en bra gipp i bra fart. Kroppen lutar ner mot vattnet rätt mkt i flippen men balansen är där…bara att om du inte fångar seglet igen så hamnar du i baljan…och det brukar hända mig frtfarande. Vid fångst å andra sidan sÅ blir det fullplan genom hela…

    Seglens ser lite müsli ut faktiskt… Hur gamla?

  • fnassel

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 21:17

    Skall sanningen fram så är det nog seglen det hänger på!
    Man blir ju något av en Guru på ett gippa med dem! 😉

    Banzaiiiiiiiii!

  • maglu

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 07:23

    Fnassel (mfl)
    Jag gör ju fotbytet före flippen! Gjorde några försök i söndags att flippa först enligt din tabell ovan, men fötterna kliver runt, vare sig jag vill det eller ej =/
    Det är väl Guy Cribbs metod? Fötterna först, sen flippen, men i slutändan gå mot en och samma rörelse?

    Några försök att koncentrera mig på blicken, funkar bra och känns bekvämt om man fokuserar på det. Men inte i kombination med några andra förändringar. Som sagt, en sak i taget.

  • fnassel

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 11:21

    Jag tror att fotbytet automatiskt kommer före flippen om man flippar seglet för sent (i mina ögon sent). Då jag flippar seglet redan på andra slören så är fötterna och stansen fortfarande konstant och bytet kommer då tätt inpå flippen. Det är naturligtvis en smaksak men jag tycker att man kan behålla ett konstant jämnare tryck på kanten om man flippar seglet innan man skiftar fötterna. jag tycker brädan tenderar att vobbla lite eller rent av snabbt lova upp och stanna om man gör fotskiftet först.

  • jester

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 11:48

    Det går att gippa på speed-planka oxå (i detta fall en 45 cm bred (smal?) bräda)…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=g_TlrjYwAIs&feature=g-all-u”]La Franqui 15 April 2012 29,2 knots @500.MP4 – YouTube[/ame]

    medelhastigheten över 500m (inklusive själva gippen) är 29.2 knop… Jacques själv och Ben Van Der Steen har gippat ännu snabbare (dryga 30 knop), men har inte sett video av det.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 12:49

    Jag håller med om att det är förvånansvärt svårt att gå ur gippen med planing. Den från början goda farten dör ofta ungefär samtidigt med riggflippen. Jag imponeras av åkare som lyckas tima allt och gå ur med fart.
    Särskilt påtagligt hur uselt ens egen vatten-gipp kan gestalta sig är efter en säsong på isbräda, då en medioker windsurfare som jag kan få till rätt ok gippar med hyfsat drag ända in på nya bogen. På is går allting otroligt mycket lättare. Har Ni möjlighet
    till bra isförhållanden – prova gärna i vinter!

    För Er som inte sett filmen med de duktiga åkarna från Uppsala så finns den i följande is-tråd:

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=85269″]Uppsala – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • bjornen

    Medlem
    4 september, 2012 vid 08:50

    Lite smöriga gippar i denna
    [ame=”http://vimeo.com/48763547″]http://vimeo.com/48763547[/ame]

  • jester

    Medlem
    4 september, 2012 vid 11:23

    119 kg, han har lyckats göra sig av med ganska mycket vikt på senare tid då… Vägde väl säkert 10-15 kg mer i Faster-videon

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2012 vid 11:43

    Några tankar om gippar. Vanligaste orsaken till att man slutar plana är att man flippar riggen för sent, när man har tappat mycket fart. Då blir det ett tungt ryck i riggen efter flippen och allmän obalans. En annan sak är att Stockholmsvindar är svårgippade. Det är mycket lättare att hålla fart i gippen med bra drag i 4.5 än i 8.0, för i 10-15 m/s så ökar farten när man faller av, i 5 m/s minskar den oftast, om man inte slörar för fullt med en formula. Det gör stor skillnad för hur lätt det är att gippa med planing.

    Ett annat klassiskt gipptips är duckgibe. Det var så jag en gång i tiden lärde mig planande gippar. I en duckgibe finns ingen halvplaning, antingen kommer man runt i full planing eller så hamnar man i drickat. Man inleder dessutom riggflippen nästan samtidigt som man börjar svänga så man får tillbaka draget i riggen nästan precis där man slutar plana i en vanlig gipp. För mig släppte dessutom nån slags mental spärr, plötsligt visste jag hur det kändes att plana hela vägen och då blev det mycket enklare att göra det även i vanliga gippar.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • kapten-k

    Medlem
    4 september, 2012 vid 13:52
  • jester

    Medlem
    5 september, 2012 vid 06:16

    Kapten K: den länken fungerar enbart om man är inloggad..

  • kapten-k

    Medlem
    5 september, 2012 vid 12:33

    Japp jag märkte det, ÄR inte alla det JÄMT????

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.