dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ja, ser fram emot att tjöta lite på stranden! Håller helt med om att lägga ”säkra” dagar utomlands, enda sättet. Samtidigt så finns det inget bättre än bra dagar på hemmaplan, lite långt emellan bara och ovanligt svårprickade just nu.
De snurriga proggarna fortsätter, men nu kör jag all-in på tisdag, ha, ha!
-
Electric;626348 wrote:Jag håller verkligen med om att prognoserna har varit kassa den här säsongen.
Men de har inte bara visat mer vind än vad det blev – det omvända har också förekommit! Se bara gårdagen (16/8), då prognoserna för Sandhamn-Landsort dagen innan visade på uppemot 10 m/s – men vinden i praktiken låg på kring 15-16 m/s vid Landsort; stadigt ökande under dagen. Detta ledde till en avsevärt bättre dag vid Skälåker än förväntat. För att inte tala om den 30 juli då det blev en helt suverän dag vid Fituna, med vind 12-18 m/s och medel ca 15, vilket var avsevärt mer än prognosticerat. För övrigt blev det tre väldigt bra vindsurfdagar på Himmerfjärden (inkl Fituna) den 20-22 juli, triggade av en så god sjöbrispåspädning som man knappast aldrig annars upplevt där så sent på säsongen.
/Lars
Det är just det där som gjort det så svårt i år – att proggarna varit så otillförlitliga. Inte lätt att packa bilen och åka med tanken att ”det blir nog en 6 sekundmeter mer än utlovat…” Då ere inte lätt för sådana som mig som inte bor nära vatten att få sitt surf…
-
Carl R;626277 wrote:Formula? 😉
Nej, tyvärr inte. Det är liksom vågorna som lockar. SUP ligger närmare!
-
Ja, det har gått såpass långt att jag har rejäla funderingar på att ändra hela min inställning till vindsurf och hur jag ”lägger upp” mitt liv i förhållande till detta. Även förra året räddades mer eller mindre helt av min Portugal-resa. Året innan, 2008, körde jag dock enbart Sverige och fick faktiskt en del bra segling (tack Gotland!!), men då var proggarna hyggligt träffsäkra, tre långhelger planerades in fyra-fem dagar innan och gav bra utdelning.
Överväger mycket allvarligt att göra mer som med utförsåkningen, fast lite mer.
En längre resa per år med familjen med möjlighet till vindsurf i vågor (Portugal).
Två-tre långhelger, en på vår och en på höst, till Västkusten/Gotland/DK/Irland
Köra Torö och Salnö när det är PÅ och funkar med jobb/familj (max två-tre dagar/år).Med mindre flyt – 10-15 dagar per år. Med mycket flyt – 25-30 dagar per år. Eller skall man i stort sett bara köra utomlands och ha en vågis + tre-fyra segel för hemmabruk och resor? Hur mycket jag än älskar att segla Torö så tvingas jag konstatera att de senaste två åren bjudit på tre eller fyra bra dagar där… var tog de där veckorna vägen då jag körde 10-12 dagar på Torö under en höst?
Skulle jag sälja en hög av mina grejor så är en stor del av typ en Maui-resa med hela familjen betald…
Sitter här och tittar på att köra till Norrland imorrn. Det är illa nu.
-
Jodu, här har väst och sydväst 14 och 12 på klart, foreca, yr och gfs för lördagen blivit NO 3 till 7… eller SV 5…
Just nu tycker jag att de lika gärna kan lägga ner proggarna över två dagar framåt i tiden. De är ju inte ens nära.
-
Njut av biran! 😀
-
Jag har bott på Belorizonte. Där måste man bo inne på hotellet i dubbelrum, kommer att funka bra med ett barn men kostar lite mer. Välj INTE Belorrizontes ”bungalows”, de var rätt sunkiga, ok för surfsemester, men inte med fru och barn enligt mig. Och frun.
Belorizonte låg bra, jag tog en promenad bort till Angulo i stort sett varje dag, 10 minuter ungefär och inte dum sträcka att gå längs med vattnet. I början var jag lite irriterad på alla säljare från afrika, men efter ett par dar hejade jag på de och tyckte det var rätt soft när jag väl tagit till mig det lokala ordspråket – ”no stress”. Det var sjyssta frukostar, skulle inte äta där varje dag dock. Bra pool oxå, Bamseklubb för barnen (även 2 år kanske är lite litet). En annan fördel var att det gick lätt att gå in till byn och äta middag på restaurang, vilket vi gjorde nästan varje dag. Rui Funana, om jag inte missminner mig, låg lite längre bort från den lilla staden men var nog i gengäld nyare.
Sedan kan man ju fläska loss och på på Morabeza, men det var i en helt annan prisklass. Vi åt dock en väldigt bra middag där en kväll.
Det var lite kul att hyra av Angulo och luncha med legenden, men faktiskt så såg Mistral/Fanatic centret bredvid bättre ut med lite mer ordning och sjysstare grejor…
-
Earl Grey;626194 wrote:Tung och tung:wink: 87kg, funkar det?
Med den vikten (och även om du hade vägt 10-15 kg mindre) så tycker jag att du absolut skall välja ett segel som är rekommenderat för just 430 mast (och sådana segel finns ju). Och välj, som har sagts här hur många gånger som helst när det gäller mastfrågor, i möjligaste mån rätt mast. Om inte, provrigga och testa före köp så långt det går.
Att köra 430 med lång förlängning i ett segel som egentligen skall ha 460 kommer att vara frustrerande i bästa fall och deprimerande i värsta. Det blir för mjukt och framförallt bottendrag och balans kommer att bli lidande.
-
FastlandsGuten;626229 wrote:Man måste helt enkelt sitta på stranden och vänta och hoppas på alla spots har 3g täckning….
Ja, så känns det faktiskt. Nästan omöjligt att planera in ens lite segling ett par timmars bilresa bort, utan det gäller att sitta vid vattnet och se vad som händer. Old-school, ah!
Men – svårt att tillämpa på kontoret… :tongue:
-
Mer än en gång har NP lanserat segel som man först tycker ser rätt knasiga ut, men sedan kommer på sig själv med att gilla. Ett betyg på bra design, i mina ögon, och NP är duktiga på det tycker jag.
NP 2011 ser just nu, naturligtvis, rätt knasiga ut. Fast det där blåa Atlas i Emil H.s inlägg, inte så dumt… och så ser de ofta bättre ut på vattnet…

Intressant bräda, förresten.
-
En relevant, men kanske känslig, fråga i sammanhanget är vad du har betalat för brädan?
Det påverkar ju vad du kan kräva, tycker jag. En bräda som man betalat 1400€ för kan man ju kräva lite mer än en som man handlat för 500€…
Men – jag är rätt mycket inne på Svennes linje. Hur mycket bök kan det vara värt… och detta är ju alltid, alltid en risk man tar för att spara lite slantar på att handla utomlands, eller hur?
-
Kolla vad Svenne tar för att laga det där. Be tysken kompensera för minst det beloppet.
Vill du segla nu? Gör en temporär lagning, inte så svårt. Trist med trasiga nya prylar…
-
Det krävs helt klart en quad för att få det att funka i glassy cross-off.