dr-masse
Forumsvar skapade
-
Oj, oj, oj. Nu tog du verkligen en risk. Att bara publicera en sådan där bild på konfen, jösses. Du är en sådan där adrenalinkille som inte kan undvika sådana här crazy kickar, va? Prognos för en dag då jag skulle kunna segla, dessutom.
Nej, nej. Det enda som kan rädda detta är om tillräcklig många surfers har bröllop, dop, städdag i bostadsrättsföreningen och AMS-utbildning stenhårt inplanerat i helgen…
Blir det vind så räknar jag iskallt med att bli bredbildsfilmad i HD, oah!
-
Jag försökte först ladda ner med Quicktime, men då verkade det som om jag behövde ”pro” för att det skulle funka?
Nåja, filmen låg ju i Explorers temp mapp ändå, så varför skulle jag då behöva pro?
Trailern är GRYM, Calle! Måste varit ett roligt jobb, oah!
-
Härlig reseberättelse!, och själv fick jag stenhårt bekräftat varför surfresekassan varje år tenderar att läggas på Guincho – där finns ju ALLT som saknades i Oman (grym mat, härlig stad, skön omgivning, bad, pool, shopping…) för att göra medresande älskad fru och badsugna barn glada och nöjda. Oman stryks härmed från listan över potentiella resmål… en lista som det aldrig riktigt varit uppe på, men det kändes fint att skriva…
Men Kap Verde lockar hårt, däremot.
-
OK, då är ju det mesta på plats. 4.7 kommer inte att funka så bra på en slalombräda, men däremot på en superX eller snabbare freeride.
Kruxet blir att hitta en bra för 3000:-. Kan bli lite lurigt. Men om du kryper upp mot 4000:- ökar alternativen ganska mycket.
Men i sammanfattning tror jag att du skall leta efter en bräda som är 62-66-68 bred, har en 100-115 liter. Du kommer att behöva två fenor (minst), en större för 7.5 (36-40 lång sak, typ) och en mindre för 4.7 (typ 30). Om du bara skall segla Baggen kan du möjligen gå upp lite i brädstorlek. Plana ofta – lite större, mer kontroll i mycket vind – lite mindre.
Jämfört med den F2 Axxis du haft så kommer du att plana tidigare, ta bättre höjd och få ett bredare vindregister med en bättre balanserad bräda.
Jag ger några exempel som du kan utgå från när du letar beggat (brädtyper som ligger mellan freeride å slalom, kan man säga):
– Fanatic Hawk 110 eller 108
– JP SuperX 106
– F2 Stoke 106
– Tabou X-rocke 105, 115Några annonser här på konfen:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9803&sort=1&cat=12&page=1
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9756&sort=1&cat=12&page=1
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9709&sort=1&cat=12&page=2När du hittat någon bräda du är intresserad av, fråga här och sök runt lite på nätet så lär du hitta svar!
Lycka till!
-
Vilka segelstorlekar är det du har?
-
Fila lite på fenhuvudet, det brukar inte krävas mycket alls för att den skall smyga i tajt och fint. Försök att ta reda på var det tar emot (med tuschpenna, eller nåt som visar var det blir skrap när du sätter i fenan) och slipa lite eftersom.
Du kan även kolla så att det inte är färgrester eller nåt i boxen, det kan hända ibland.
Men att fila lite på fenorna för perfekt passform i boxen är inte så ovanligt.
-
Simmer onshore 2000.
-
Standardfrågorna:
– Vad väger du?
– Var seglar du?
– I vilka vindstyrkor har du tänkta att använda brädan?
– Skall du bara ha en bräda?
– Vilken typ av segling har du tänkt att använda brädan till?
– Vilken typ av segling är viktigtast att brädan funkar till? -
dr-masse
Medlem25 augusti, 2006 vid 06:50 som svar på: 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !I allt ditt wahnsinn har du en poäng där.
Gustav, låna en fena och ta höjd som en raket.
Juryn har nu sammanträtt och lagt in sin dom, ah!
Höjda På!
-
Om det där var ett sätt att tala om att du skall åka till Guincho och segla 3 meters swell i 12 sekundmeters sidvind så tycker jag att det var väldigt, väldigt… ja, ähum… nedrigt gjort. Så det så.
Under sådana här monumentala vindhål i surfsäsongen måste man väga sina inlägg mot vindsurfkontoristernas potentiella mentala kollaps.
Jag säger som de sa i Hill Street – ”Hey, hey, hey! Let’s be careful out there!”.
Guincho. Oj!, jag längtar redan till nästa år. Då åker vi dit igen!
-
Jag har någon sådan där gammal räjsfena liggandes från F2, hämtad ur en Sputnik tror jag minsann. Och det är PB.
-
Jag har både TecnoLimits Xtreme Wave och XTR, båda 150-210.
Det är två klart olika bommar.
Xtreme Wave är inte monocoque, har annat (sämre) frontbeslag, enkel-pin i låsfunktionen och är vekare i konstruktionen. Dock gillade jag skarpt att den har ett såpass stort spann, låg vikt, tunnt och bra grepp samt smal profil. För mig funkade den utmärkt, men jag kan tänka mig att den inte håller för vad som helst. Numera kör syrran mest med bommen, och för henne är den helt perfekt.
2006 års XTR är en riktig helkolsbom. Fetare fram och bak, monocoque, bättre frontbeslag, styv, tunn, bra grepp. Det är rejäl skillnad, helt enkelt. Svårslagen sak, tror jag faktiskt.
-
5.5 blir för litet på den brädan. Vad har du för andra segelstorlekar?
-
dr-masse
Medlem24 augusti, 2006 vid 12:17 som svar på: 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !Nämen, nu får vi ju ta och lugna ner oss lite här.
För att citera nittonhundraåttiGurra:
”Det är först i år som jag lärt mig sätta fötterna i stropparna och segla någorlunda kontrollerat.”
Detta innebär att det rimligtvis handlar BETYDLIGT mycket mer om teknik än prylar.
6.4 med en 35 fena borde fungera tillräckligt väl, även om brädan är 80 bred. Visst, han kan skaffa en 40-42-44 fena, men jag tror nog att det är lite tid på vattnet som gäller först och främst. Segla lite mer, handla sedan.
Så – innan grabben susar iväg och handlar en ny fena så tycker jag att han skall lära sig att segla med fenan han har. Den är inte tokigt fel, utan lite liten. Men med 6.4 borde det ABSOLUT funka att ta höjd med i rimliga förhållanden. Dessutom så tycker i alla fall jag att det är en onödigt köpa större fena i detta läge, med den mindre fenan kan han lättare träna gippar och annat kul.
Roade mig med våra tyska vänners fin-explorer…
Freeride 150 L (143-170)
Segelgrösse 6,4m²
75 kg Körpergewicht
Flachwasser Freeride
wurden folgende Finnen ermittelt:Ride 36.0
Free Move 13.4”/34.0Sådärja. Nu har tyskarna, åter, avgjort debatten. Sällan har jag så hårt blundat åt att ”man skall ta sådana där rekommendationer med en nypa salt”. Det är ju sanning i sin allra ädlaste och vackraste form, fin-explorer är så fin!
Finexplorer på!
-
dr-masse
Medlem24 augusti, 2006 vid 08:35 som svar på: 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !Jo, fenan kanske är i underkant, men funka hyggligt borde det absolut göra.