dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem24 augusti, 2006 vid 08:06 som svar på: 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !Japp, ner med läkanten, tryck på mastfoten (j-igt viktigt), ha inte vikten för långt bak på brädan och sist, men inte minst, tryck i seglet.
Det borde funka fint med 6.4 och 35 fena på den brädan, tycker jag. 6.4 och 52 fena tycker jag att du skall undvika, det borde bli väldigt oroligt ganska snabbt.
-
dr-masse
Medlem24 augusti, 2006 vid 07:50 som svar på: 9 MS/sek, 6.4 segel, 155 liter och obefintlig höjdtagning !Jag tror nog att det mest är en teknikfråga. Vad är det för en bräda du har?
-
Jag är inte helt säker (det kan man aldrig vara), men mig veterligen förhåller det sig rätt mycket såhär:
Powerex RDM = Simmer RDM
Powerex Z-Speed = Simmer SC10
Powerex Z-Free = Simmer SC8
Powerex Z-Wave = Simmer SC6Jag tror att man med goda skäl kan misstänka att Simmer valt mastkurvor som ligger mycket nära eller är närmast identiska med Powerex… men kan ha fel. Skicka ett mail till Simmer resp. Powerex och fråga om mastkurvorna, vet ja!
-
Herre Djävvvvvlar vad nice! Och så tittar man ut… Vind NU tack!
Grymt, Calle. Jag tror att det är dags för firman jag jobbar på att ha lite vindsurf som inslag i våra kommande marknadsfilmer, ähum.
-
Jag tror på Ians förklaring. Pedagogisk perfektion. Kommer att tillämpa den vitt och brett fortsättningvis.
-
Powerex gör Simmers master…
-
dr-masse
Medlem22 augusti, 2006 vid 08:13 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Körde WaveCult 99 ett par dagar i Guincho. Enklast är nog att jämföra med min Fanatic FreeWave 98.
– Väldigt mysig att svänga med, bra kontroll. Egenskaperna var förvånansvärt lika WaveCult 84:an, den kändes mindre än sin storlek.
– Den är gjord för vågor. Tyvärr var vågorna inge vidare när jag testade den, men jag lyckades få runt den överraskande lätt i några frontside svängar (och gudarna skall veta att jag inte är alls duktig på att komma runt frontside när det är cross-on). Men som en riktig lättvindsvågis för tyngre grabbar är den nog rätt svårslagen.
– Inget vidare ”pop” alls.
– Hade nog väntat mig lite tidigare planing, även om den var helt OK.Ovanstående berodde nog till stor del på att den kommer med en riktig vågfena (MFC FTP 22), vilket ju är en liten fena på en 62 bred planka. I Sverige skulle jag inte tveka att smälla i en lite större och rakare sak.
Men om jag jämför med min FreeWave 98, då?
Planing
++ FW98Fart
++ FW98Vågor, backside
+ WC99Vågor, frontside
+ FW98Pop
+ FW98 (men här är båda brädorna inga höjdare, jämfört med en riktig freestyle så är det — på pop)Just ”vågor” är lite lurigt. På vågen, framförallt back-side, så var ju WC99 väldigt rolig. Nog den mest svängvilliga brädan jag kört i den storleken. Men FW98ans tidigare planing och fart är ju väldigt tacksamt när vinden är tveksam. Dessutom tycker jag månne att FW98an har lite bättre skär i en riktig sväng och hoppar bättre (tack vare farten).
I den här storleksklassen på bräda så måste jag säga att en stor Freestylewave känns helrätt. Det är sällan vågseglingen ställer såpass höga krav i lättvind att en WaveCult 99a kommer helt till sin rätt, och FW98 funkerar fin-fint i sådana förhållanden (med en riktig vågfena) och är en alltigenom bättre allroundplanka.
Men om jag däremot vägde lite mer och sökte en riktig vågmaskin i lättvind, ja då skulle WC99 ligga oerhört bra till.
En annan grej med WC99 är ju att den är satans snygg och välgjord. Stropparna är väl det enda som kan vara värt en uppgradering.
-
De verkar ha gjort ganska stora förändringar, och jag undrar om inte en ny innehållsmotor är på plats. Den, av någon anledning, verkar inte funka så bra just nu. Men de ordnar nog det. Rätt frustrerande lär det vara…
-
dr-masse
Medlem22 augusti, 2006 vid 06:46 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Jag har funderat en del på det där med att guppa i med klassisk eller stubbie. Jag är ingen vass vågseglare, men har kunnat köra lite olika brädor på ställen som nog får sägas vara erkänt luriga att ta sig ut på emellenåt (Torö och Guincho, framförallt).
Och min erfarenhet lutar rätt mycket åt Ola H.s. Den lite bredare stubbyn ger mer yta att sätta emot vitvattnet och man sjunker inte igenom lika snabbt som på en klassiker eftersom häcken oftast (alltid) är bredare. Man kan nästan peta i framfoten direkt, och på så vis styra ut.
En annan fördel som stubbyn vanligtvis har är att den är lättare att kränga runt vid lättvindsgippar på insidan utan att sjunka igenom, vilket ju är en fördel när man skall ut igen. Klassikern gillar ju mer tryck i grejorn, och sjunker igenom snabbare vid samma volym.
Däremot kan jag hålla med om att en klassiker, om vi enbart pratar om att stå och balansera brädan i väldigt lite vind (med typ stora delar av brädan under vatten), är lite enklare att hantera.
Men för att ta sig ut i lättvind så skulle jag hellre välja en 75 liters stubby än en 75 liters klassiker. Eller har jag fel?
(brädorna jag utgår från är RRD WaveSwallow 68, 78 och 88, RRD WaveCult 84 och 99, Mistral Beast 84, RRD WaveCult 55, RRD Hardcore Wave XS och AB+ Wave 77 och några andra gamla klassiker)
-
Också intresserad, vilken Tecno-bom var det du körde av? Inte Carbon XTR, väl?
Istället för X6 skulle jag välja Local Spirit Alu Pro-model, det verkar vara en bättre bom för pengarna tycker jag.
-
OFO mäts vid 30.5 cm från aktern, tror jag väl? Detalj, bara. Som riktlinje är det helt OK. Det brukar sällan funka någe vidare att gå ”över” ofo-måttet mer än någon eller några centimeter. Så länge vi talar normala freeride-fenor, typ.
Brädans storlek och form, samt (kanske framförallt) kanterna påverkar rätt mycket hur stor och liten fena man kan ha. Och seglarens förmåga. Och typ av segel, en lätt freestylerigg gör ju att man inte alls belastar fenan på samma sätt som en räjsrigg gör.
Fenans flex (hur styv den är), profil (hur tjock den är och var den är som tjockas) yta och svepning (inte bakåtsvept alls eller mycket svept) avgör, något förenklat, fenans egenskaper.
Bild som ger en översikt av fenor (från http://www.gsport.com), på engelska iofs

Ytterligare en viktig sak är vilka egenskaper man är ute efter att få fram. För bättre planingsegenskaper och höjdtagning är rakare fenor och mer djup ofta eftersträvat. Mer fart med liknande, men ofta tunnare och mindre, fenor. Bättre sväng och kontroll, mer bakåtsvepta saker. Ofta lite mjukare i flexen oxå, framförallt i fenans topp.
Med risk för lite överkurs… Formula-seglarna är nog de som är mest fengalna av alla. Där vägs ALLT in (fenans flex, vinkel (”rake”), profil, material, etc…). Två till utseendet identiska 70 långa formula-fenor kan ha mycket olika seglingsegenskaper, där den ena är för ren lättvindssegling och den andra (ofta mjukare) funkar i hårdare vindar. En fena som fungerar perfekt i en typ av formula-bräda kan ge märkbart sämre prestanda i en annan formula-bräda. Men det är lite speciellt i Formula med såpass stora fenor.
Själv har jag i vågfenor en centimeter eller lite mer mellan fenorna, typ 20.5, 22, 23.5 och 25. Rakare outline på de längre fenorna blir det oftast.
I freestyle har jag kört med en ”riktig” freestyle fena på typ 25, men ofta kompletterat med en mer traditionell freemove/freeride fena på 29-30-31 för lättvindsdagar.
På en freeride/superX bräda (65 bred, 110 liter, OFO 42) har jag en svept 30 fena för manöver, lek och mycket vind, en ganska rak 34 allround/fart och en rak 38-40 fena för lättvind och tidig planing. Många fenor blir det… men jag tycker att bra och rätt fenor är ett superbra sätt att få ut mer av sina pryttlar och sin segling.
-
Hyggligt riktmärke. Enklast är om du riggar seglet och slänger upp några bilder här.
Men tänk på att Simmer brukar gilla nedhal. Hela våden längst inne vid masten skall vara spänd och fin, även i lättvind.
-
Jag tror att en guerilla 71 skulle kunna bli bra, den är med stor säkerhet fin-fin med 5.0. Du är såpass lätt att en ”riktig” vågis kommer att funka utmärkt i chop, tynger inte ner häcken på brädan som en tyngre seglare gör. Du borde med lätthet kunna köra även riktigt små segel på den, under 4 kvadrat. Skaffa en eller ett par mindre fenor också, så är allt klart!
Guerilla-brädorna är ju tänkta att vara allround-vågisar, så det är nog ett bra val. Finns ju en 71a i Skåne också…
Lycka till!
-
För att väga upp den där trailern så måste jag säga att jag tycker den var helt bedrövlig.
Den tycks innebära att en viss Calle Nyberg har fått åka helikopter och filma världsklass vindsurfare på världsklass ställen (typ, nu börjar jag nästan grina, Maui) i världsklass förhållanden. Och sen, när helikoptertiden var slut, blev han själv ”tvungen” att ge sig ut och lägga en sväng eller två i de där heltråkiga vågorna med kanonfina 2007 prylar i nävarna.
Näpp. Bedrövligt var ordet.
Självplågare som jag är ser jag ändå väldigt mycket fram emot filmen, den förra var ju mycket sevärd!
-
dr-masse
Medlem19 augusti, 2006 vid 05:55 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….Vilka segelstorlekar kör du? Var tänker du segla med brädan? Har du fler brädor?