Forumsvar skapade

Sida 277 av 427
  • dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 14:24 som svar på: Jag skulle vilja fotografera vindsurfing

Jag törs nästan lova att det blir segling (eller i alla fall försök) nu på söndag eftermiddag på Fituna. Bra bris där, med lite tur.

Skicka ett pm till mig här på konfen, jag har även skickat min mail å telefon till dig via din hemsida.

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 14:19 som svar på: F2 Speed Challenge Askim

Japp, söndag ser lovande ut. Skall skicka ett särskilt mentalt ”tack” när vi bränner runt på Fituna, utan dig hade di aldrrriii gått!

Hoppas finnarna får rätt. Windguru säger samma sak. :santa:

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 14:11 som svar på: Surf kring Marseille, Frankrike?

Man kan ju köra mitt i Marseilles! Men annars ligger ju, som nämnt, ett antal heta spots i krokarna…

Kolla lite segling från Marseilles centrum, typ,

photo03.jpg

Bilden är från blog.lessmouss.com. Det fanns en film med grymma hopp, men den låg nere…

Fast jag vet inte om det blåser nu som på vintrarna, men det är ju inte fel att åka dit.

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 12:16 som svar på: Den nya 2007 tråden…

ah, du har fått flytta bak framhanden! Äntligen! 🙂

Har också en XTR. Gillar böjkurvan, tycker det är mycket lätt att går bom-bom med den. Faktiskt så funderar jag på att testa fusk-vulkaner genom att hålla runt framhanden för hoppet… Går nog med denna böjkurva. Vete fasen om det har med böjkurvan att göra, men STYV är den.

Lite kul är ju att det är snudd på raka motsatsen till Hots supermodell, som ju är tokigt smal. Skoj med variation!

Förresten, Basse, Brawzinho Neto – hittade du just på det namnet? Låter ju som en karaktär i Liftarens Guide till Galaxen.

Rätt uppenbart att grabben har rökiga Brasilianska föräldrar. Eller kompisar. Han heter ju Marcílio, för tusan. Säga vad man vill om brassarna, men sköna smeknamn är det bäst på. När får vi en Socrates på PWA-touren?

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:05 som svar på: Kite vs vindsurfare

På senare år har det varit mycket kitare och vindsurfare ute samtidigt på Guincho. I början så fungerade vindstyrkan rätt bra som ”avdelare”, men på senare tid har kitarna blivit bättre och kör i mer vind. Generellt sett så kör kitarna på den södra delen av stranden, vindsurfarna på den norra. Men detta har kommit att blandas upp lite mer på sistone. Guincho är grymt för kite, och det är minst lika många kitare som vindsurfare på vattnet en normal dag.

Trots detta så funkar det rätt bra mellan kitare, vindsurfare och tom surfare på Guincho. Grunden är nog att man respekterar varandra och har koll på hur det funkar bäst för den egna sporten.

Kitare håller generellt sätt undan för vindsurfare, antingen genom att hålla rejält med höjd (ofta enklare för kitare) eller ligga i lä om vindsurfarna (nästan alltid). Vindsurfare på väg in ser självklart till att de på väg ut (oavsett om det är kitare eller andra vindsurfare) har företräde.

Tre saker tycker jag dock fortfarande är svårt med kitare;

1. Det är inte lätt att avgöra hur långt linorna sträcker sig och vilken höjd kiten kommer att köras i när kitaren väl kommer igång.
    2. Det känns som att kitarna själva, vid rejäla hopp, inte alltid vet hur lång hängtiden blir och var landningen kommer att ske…
    3. Det är svårt att se när en kitare skall vända, det går fort och sker ofta med kiten ganska rakt upp för lite tryck. Kan faktiskt ibland vara svårt att till å med avgöra om kitaren har vänt eller bara tog upp kiten en stund.

För mig är det nog trotsallt så att man som kitare, pga linorna och krafterna, måste vara beredd att ta ganska rejäl hänsyn till i stort sett allt annat som rör sig på vattnet. Vill man som kitare ge sig ut i vågor så kanske man rentav skall undvika att vara där det är som mest folk?

För mig som vindsurfare är det exempelvis helt självklart att alltid ge vågsurfare företräde i vågorna. De har ju inte en chans att hålla undan på samma sätt som jag kan och min utrustning är mycket mer utrymmeskrävande. Lite på samma sätt tror jag att man måste resonera som kitare – linorna, kraften och utrymmet kör att man måste se till att hålla undan lite extra.

Är man som kitare osäker på att man i närmast alla situationer kan hantera sin utrustning så finns det nog ett antal spots som man bör undvika att köra på, rentav?

De flesta, alla, kitare jag kört med har hanterat detta utmärkt. Dock måste jag hålla med de här som påpekar att om tillräckligt många kitare kör tillräckligt respeklöst på fel ställen vid fel tidpunkt, ja då blir det ett problem för alla kitare…

Men som avslutning. Kan det funka med surf, vindsurf och kite på Guincho så vore det väl f-n om det inte kan funka här också?

För övrigt känns det som om kite och vindsurf kan vara lysande sporter att hålla på med för de som fixar bägge. Lättare vindare = kite, hårdare vind = vindsurf.

Jo, en sak till. Faktiskt så har även vindsrurfare intresse av att det funkar bra med kitare. Tillräckligt många tillbud och olyckor kring kite kommer att smitta av sig på andra vattensporter och föra med sig diverse regelverk, avspärrningar och förbud som skapar problem för alla och inga av oss vill se. Tro mig.

• dr-masse

Medlem
    9 juni, 2006 vid 06:33 som svar på: Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6

Och från en som inte kör speed (ännu…). Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnet, och kanske ge mer motstånd än vad den ganska lilla skillnaden i motstånd från 3 cm kortare fena skulle skapa? 31, upplever jag, är ju redan rätt litet med 6.8. Dessutom kräver nog olika brädor olika låna fenor för att fungera som bäst. Om brädan din gick såpass bra med 31 så är faktiskt även jag grymt tveksam till om 28 hade varit bättre…

Det jag försöker säga, typ, är att kortast möjliga fena inte alltid är snabbast möjliga fena, månne?

Ah, jag kan inte släppa tanken på lite speedigare grejor, men inleder nog med något i budgetklassen… och BRA fenor!

• dr-masse

Medlem
    8 juni, 2006 vid 09:03 som svar på: Parkering på Väddö Salnö.

Jösses. Skärpning, annars blir det problem snart. Det är bara att inse att vissa ställen kräver lite prylpromenad och respekt, annars blir det än värre.

• dr-masse

Medlem
    6 juni, 2006 vid 18:32 som svar på: Real World waves – unreal world performance

Hoppas vinden kommer. Det var inte så tillförlitligt under mina två veckor. Med hela familjen med hoppades jag på tre-fyra seglingar, och det var precis vad det blev. Missade bästa dagen, men vad fasen. Tre bra dar är tre bra dar!

Tycker fortfarande att det är bra dråpligt att du fotade just den manövern. Precis när han gjorde det stod jag med grejorna i vattenbrynet, såg det hela och tänkte att ”det där var ju rättså klämmigt”, ah! Det var kul att se John Skye också, han drog av en helnajs pushie mitt framför mig, planandes ur landningen…

Guincho På! (ja, eller ”av” som det verkar vara just nu… )

• dr-masse

Medlem
    6 juni, 2006 vid 12:52 som svar på: Real World waves – unreal world performance

Nämen Ola, detta är ju inte sant. Vi måste ha stått typ tio meter ifrån varandra när han gjorde den där manövern… Jag körde just där med RRD WaveCult 84, senare med HCW XS (vilken bräda!!) och ett helrött Xflex 4.7. Det var tryck i det på kvällen…

Vad åkte du på för grejor? Såg en evo-seglare, minsann… 🙂

Saknar Guincho redan nu, ah! Hoppas PWA-tävlingen blir bra!

• dr-masse

Medlem
    6 juni, 2006 vid 11:56 som svar på: Grattis på nationaldagen. Bästa prognosen nu gratis !

Inte så dum, bättre vindkarta är väl det enda som saknas. Statistiken verkar komma från engelska MetOffice, om brukar ha koll. Intressant!

• dr-masse

Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:40 som svar på: STHLM – onsdag

Det är bra. Åk till Torö.

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2006 vid 14:26 som svar på: STHLM – onsdag

Det är ju lätt Torö som gäller imörrn. Själv hade jag varit först på vattnet, det har blivit så på sistone…

Hoppas ni får go segling där nere allihop!

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2006 vid 12:54 som svar på: DMI har ändrat prognosen!!!!!!!

ere nån som lånat S.. dator, månne?

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2006 vid 12:52 som svar på: DMI har ändrat prognosen!!!!!!!

Eh? Jag förstår inte heller. Men det har ju hänt förr.:grin:

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2006 vid 08:39 som svar på: Tips på hjälmar?

Pro-tech Ace Wake är bra. Lätt å fin, sitter bra.

Sida 277 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA