dr-masse
Forumsvar skapade
-
Näe, större volym mellan plankorna behövzs egentligen inte. En 110 freestyle seglar som en 120-130 liters freeride. Men jag skulle nog också rekommendera att kanske överväga ett snäpp mindre minsta-bräda.
110 Skate fungerar fint för det du beskriver. Kanske att en ’freemove’ ur den nya generationen kan vara något för denna typ av segling, typ RRD Firemove/Fanatic Gecko/JP Magic Ride/Starboard Atomic och liknande? Fast de är ju nyare och kanske knepigare att hitta billigt. Då får du en bräda som funkar ännu bättre för sommarcruising, men som samtidigt verkar kul även för en del manövrar. Jag har dock själv inte kört en sådan här. Ännu. Men de som har, inklusive några jag känner väl, gillar brädtypen.
Själv kör jag Skate 100 för det du beskriver och tycker det funkar toppbra.
Ser att du bor i Hallsta, då förmodar jag att du emellanåt tar en tur ut mot Väddö, Öregrund och liknande ibland? Och du skriver ’förhoppningsvis mer vågsegling’. Då kanske det kan vara värt att kika på en FSW runt 85 liter. Skillnaden i tidig planing mot 95 liter kommer att vara liten och du får en bräda som funkar bättre i mer vind. Den kommer att vara grym med segel runt femhalv och fyrsju. Funkar fint med 4.2 vid behov. Och ibland drar ju nordan på rätt bra däruppe.
-
Jag är vindsurfare och seglade in i en kille (local, såklart…) rätt rejält på Guincho för ett par säsonger sedan. Som tur var inga personskador, men hans bräda fick lagas.
Inte stolt över det och riktigt otäckt. Tycker jag normalt sett är bra på att visa hänsyn på vattnet och bjuda andra, oavsett redskap, på både utrymme och vågor. Men det räckte inte. Och uj, vad snabbt det hände och ja, jag fokuserade alldeles för mycket på min segling och våg och tänkte för lite på omgivningen. Har aldrig hänt tidigare och det var helt klart mitt fel, även om det handlade om att jag någon knapp halvsekund tittade åt fel håll, mot vågen och inte in i brytet. Mer behövdes inte.
Den främsta risken med kite, som jag ser det, är att konsekvenserna kan bli betydligt värre. Eller, som det verkar i det fallet som inleder tråden, värsta tänkbara. Som alltid är det dock nog bra med viss försiktighet kring långtgående slutsatser av en händelse som vi läst om på nätet.
Skulle mycket ogärna hamna i en spolning på Torö eller Guincho med både vindsurfprylar och draklinor…
Jag tycker mig dock se att riskerna för kollisioner mellan kitesurfare och andra på vattnet har ökat på senare år, helt enkelt för att fler olika utövare (vindsurfare, surfare, SUP, kite…) nu kan vara på samma bryt och ofta kör med (för) små marginaler.
Så att det bara skulle vara kitesurfare som krockar… nej. Det är dock helt andra krafter i en kite och utrymmet som en kraschad drake tar upp är klart mycket större, så om man kitesurfar, vilket många av mina vänner gör, så behövs lite mer tanke om hur man kör i vissa situationer. Tycker jag.
Sen funkar det ju inte så bra med ett forum om man håller käft. Svårt med vettig diskussion då. 😉
-
Viktiga frågor dyker upp i skallen. Vad har han för längd på hängseltamparna? Vilken typ av tamp används i nedhalet? Sitter bakstroppen monterad längst bak eller näst längst bak? Har han spänt latta 3 mer eller mindre än normalt?
Däri sitter ju svaret på manövern. 🙂
Sjysst sprej, som sagt! 77 dagar kvar…
-
Skall bli sjukt kul att följa detta med så många svenskar på plats, snart ere dax!
-
Lång vinter, varm sommar.
Själv har jag fått en del dagar på vattnet, men det har i princip uteslutande varit för att jag kunnat åka vid rätt tillfälle och haft (mycket) flyt med mina två vistelser i Danmark. Här i Stockholm har det varit sådär, med några ljusglimtar, men jag har väl ett femtontal pass på vattnet på hemmaplan med 5.7 och freestyle som störst, trotsallt.
Men antalet vågdagar är få och så sällan som jag seglat Torö de senaste två säsongerna har nog inte hänt sedan jag började segla mer där för över 15 år sedan. Jag kan tänka mig att en säsong med den här typen av väder gör att ett ställe som Roxen inte funkar särskilt bra alls. Under senvåren höjdes exempelvis elpriset i Danmark rätt drastiskt eftersom vindkraften genererade för lite el, vilket väl säger en del om läget…
När jag pratat med surfpolare runtom Sverige verkar utdelningen onekligen varit klen i år, kanske framförallt på vågseglingsfronten. Vi får hoppas på att senhösten bjuder upp ordentligt!
Du och Oscar behöver en roadtrip innan säsongen är över. 😀
-
Ouch, 4 gånger. Ja ordinerar en helgresa till Danmark med Linboysen innan det är för sent! :santa:
Vill du fortsätta slänga av freestyle då och då så tror i alla fall jag att quad är det sämsta alternativet. Visst, allt funkar, men en bräda som du kan köra singelfena, och då en ganska freestyleorienterad sak, tror i alla fall jag kommer vara roligare. Iofs skulle man kanske kunna slänga i ett par stubbiga twin-fenor i en snabb quad…
Jag har kört JP ST 83 för ett par år sedan, så det har väl hänt någe, men jag gillade den. Skön, lättseglad och kul på både platt och våg. Fast det är nog bra om du bestämmer vad som är viktigast – att den skall vara bra på vågen eller kunna funka för freestyle. Är ju rätt olika egenskaper.
Själv har jag valt en bräda med fem boxar för liknande behov… love it!
-
Quatro LS Thruster 102? Har sett det.
Ser JPn o Goyan som ganska olika, va eru ute efter?
-
Missade Påvens vindgåva denna gång… men Väddö/Salnö är faktiskt den plats i Sverige där jag oftast kört 3.7, det kan verkligen trycka på bra ner mot Arholma med både vind och vågor. ’Tratten’ på nordligt från Bottenviken och Ålands hav skjuter på fint när det vill sig.
Gott att alla som var där fick smaka på Full Power, Både vind och vågor.
-
Inga vågor gör ju saken annorlunda. Och Maui är inte billigt…
Karibien/Västindien är nog inte en dum tanke alls, har inte varit där själv. Kanske Aruba eller Bonaire?
Ett par intressanta alternativ närmare ’hemmaplan’ skulle kunna vara Korsika, Sardinien och Sicilien. Om man nu vill få ut mer än ’bara’ vindsurfing av sin resa.
-
Du kan gå ner i fenstorlek ganska ordentligt med det seglet och din vikt.
26-32 skulle jag tro. Kortare, 24-26 om det är mer svept sak, 30-32 om den är lite rakara. Varför inte knalla in och snacka med Surfers när du ändå är i krokarna så fixar de det där direkt.
-
Ser rätt bra ut nu, tycker jag. Lite svårt att bedöma buk och nedhal eftersom lattorna slagit över åt ’fel’ håll (buken uppåt), men nog borde det där funka. Lattorna ser ut att ligga rätt mot masten, t ex.
Nu ere mer finlir, precis som det skall vara. Kanske lite mer späning i nedersta lattan, kanske en smula mer nedhal.
Hängseltamparna skall nog skjutas bakåt en bit.
-
Här kan du få lite mer information och vägledning:
http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/
Fråga här på konfen om du har mer specifika frågor. Ange gärna din vikt, nivå, var du seglar, segelstorlek och vad du är ute efter (fart, manöver, höjd, planing) med fenan.
