getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem14 oktober, 2006 vid 14:53 som svar på: Filmen från F2 SpeedChallange i Torkelstorp 7 oktUnderbart Knatte! Nu vill jag bara veta hur och var man får tag på huset och hur det monteras i en hjälm. JAG SKA BARA HA! Tell me……
Nyligen införskaffat en DVD videokamera och vill prova.
-
kinetic wrote:Hm…ser ju inte ut o blåsa mycket idag, dessutom kyligt värre…Rangsta har jag varit vid flera gånger men aldrig surfat där då stället ser perfekt ut för att ha sönder sin utrustning på (redan innan man kommit i vattnet). För min del hoppas jag på vind till nästa helg så man kan dra ner till skåne igen…
Nej nej nej, Rangsta är perfekt om man går i vid rätt ställe, men det flesta går i på fel strand. Om du mittemot båtklubbens hus går ned på den lilla gräsängen så kommer du rakt ned på en söderhavsliknande sandstrand. Där är det bara att lägga i och sticka ut på NV helt utan riskt för sten och skav som det är vid det andra stället. Ett av de bästa ställena på NV i Sthlm.
-
getwet
Medlem12 oktober, 2006 vid 13:17 som svar på: Vilka prylar körde ni med och vad blev resultatet av det?Lördagen kördes med RS4 7.2, Falcon 91 med 27 weedfena. Maxfart 62km. 7.2var nog aningens för litet, samt fenan. 7.6-7.8 och en 28-30 weedfena för min del skulle smakat gott……
Söndagen RS5 6.7 och Falcon 91 med Select 35, varvades några ggr med Exocet warpspeed och 28 select speed.
Seglet perfekt storlek, ibland, 35 fena också när det inte var byar…..på tok för stor fena när byarna väl kom, tailwalk är bara förnamnet.
Warpspeeden för liten för att orka dra igenom på slören, fick inga tokbyar med den.
Toppfart för söndagen 63km, gjord med Falcon 91, 35 fena och 6.7. -
Det är en sak, lite boring kanske men modellen är helt ok, den enda VWn. Resten vet ifan hur man kunnat lyckas med att bygga så fult.
-
Den filmen skulle nog kunna användas som ett litet ”hot” i nästa års speedchallenge.
Du Hans…nu skruvar du minsann upp min fart en del i protokollet, annars lägger vi ut en film på konfen!
Om du har filmen hemma alexasu så sitter du nog på en raritet, värd en hel del:smile:
-
Jester wrote:Ironiskt nog så hade vi för lite vinkel på söndagen då det blåste mer i byarna… Hade varit intressant o se vilka hastigheter vi nått om vi bara kört optimala vinklar utan hänsyn till tornet.
Men samtidigt var det en tjusning o köra mot tornet, speciellt om man lyckades fånga en bra vindby. 😀Just det där att åka mot tornet är en kick i sig, det kanske inte blir riktigt rätt vinkel alltid men det är lika för alla. Och denna typ av tävling handlar just om att vem är snabbast på denna sträcka, just nu idag. Därför blir det aldrig optimala förhållanden (vilket måste förstås av dom som inte är med och tycker att ”men det går ju fortare när man seglar GPS”)
Man måste med andra ord se speed som två delar. En där vi kör på bana mot ett givet mål, finns inga valmöjligheter till vägval. Den andra mäter hastigheten oavsett var jag befinner mig, vi tar ett ESM eller USM i Holland som exempel. Kör var du vill på Strand Horst mellan vissa tider, snabbast average vinner.
Bägge två har sin charm. Given bana är kul som fan, adrenalinet pumpar på ordentligt när man siktar in sig på tornet. Tråkningarna, skrattet och hejaropen finns hela tiden ute vid ”kön” där man väntar på sin tur. (Ni som aldrig stått där har missat något, det är kul som fan, framförallt när Speedjanne och Emanuelsson står där:laugh: !) Nackdelen är att det inte blir så mycket åkt/speedat. Tror vi gjorde max 5-6 repor per heat.
GPS tävlingar däremot ger något helt annat. Ingen väntan, sök bra ”rännor”, kör så mycket du kan och hitta optimala vinklar/vatten/byar. Det är således betydligt enklare att köra fortare på en tävling med GPS, men du saknar lite av den där ”tävlingsandan” som finns med en given bana.
-
lbj wrote:Och nu är du min hjälte hädanefter, den enda som fattade varför jag startade mer i lä dag ett. Kollar ni upp era traks med en vinkelhake så ser ni att anfallsvinkeln var ganska stor dag 1.
Om jag fattat det hela rätt bör det optimala anfallsvinkeln ligga mellan 25-30grad från halvvind. Rätta mig om jag har fel.Helt rätt, några grader till om det bara brallar i så det twistar till fjärde våden. Men nu gjorde det inte det.
-
ytterligare en regel som är för vår del (speednissar) fullständigt livsfarlig är att upphinnande kör om på läsida…….den har jag lagt av med numera…HUR MÅNGA GÅNGER har det inte varit mm ifrån tottikrock när den andra gippar mitt framför en.
(Försöker vara lite ödmjuk här nu) Kör man slalom eller speedgrejer så hinner man mycket snabbt ifatt övriga på vattnet. Att då köra om på läsida blir livsfarligt, det är iaf min erfarenhet eftersom väldigt få slänger ett öga i ”backspegeln” innan gipp.
Därför kör jag numera mycket hellre om på lovartsida, sedan får folk bli sura för att jag stör vinden……den bjuder jag på. -
Knatte wrote:Sedan tycker jag detta kortet är rätt kul

Lars Bjärkling grinar illa, då inte är nöjd men sin hemmapulade fena
Det där är min hjälte hädanefter, den enda som fattade att man skulle starta mer i lä dag ett. Vi andra fattade inte det………
-
Härligt Störner, det är averagen som gäller, och även den är ruggigt bra för din session. Singla in filen till RTK så kollar han och vips så är du med på listan…..
-
argulander wrote:Fituna lär vara bra, jag var där idag.
OBS OBS OBS det finns fn inte mycket parkering kvar, en gigantisk sandhög och ett motsvarande hål blockerar en stor del av parkeringsmöjligheterna.Hästgården tar sanden till sina träningsbanor. Jag fick också höra av en som körde sandlastbilen att marken och vägen ägs av Stockholm stad, arrenderas av gården, som får ta sand till husbehov.
Tyvärr ska min segelbåt upp just i morgon så jag hinner väl förmodligen inte ut.
Klas
Ledsen att jag inte kunde joina dig idag Klas, men jag är just nu på västkusten och väntar in morgondagens kuling på Torkelstorp och SM i speed. Hoppas att du fick en bra dag, vi syns nästa blåsiga dag på Fituna.förutom det så har jag en kontakt (tror jag, måste bara kolla med min källa först) rakt in i Sthlms stad och ansvarig för området Fituna. Kollar det när jag kommer hem……Kanske vi kan styra upp något bra där i framtiden.
-
imorgon ska jag köra mot en laser, samt mäta min tid med en GPS. På kvällen tänkte jag doppla (så måste det väl heta om man inte kan köra en doppler) och utifrån det mäta pulstiden. Rubider gav jag min fru senast i form av en ring, och som tack fick jag åka till en tävling och köra skiten ur mig själv, ni kanske skulle prova samma sak?
-
På något sätt så tror jag att jag har hittat det absoluta konceptet, på segel SKA det vara bred mastficka…….på kvinnor string….Det känns som om det vore rätt liksom! Om man beaktar det hela och betraktar saken som om det skulle vara tvärtom så känns det inte alls lika rätt.
-
Tja Mackan! Sitter just nu i Åsa och sippar på en ”kvalitets” Big Foot Red+ 15%. Laddar inför morgondagen……..
-
jonaskaeldso wrote:Hej,
Er stævnet åbent for andre end svenskere?
Kældsø
Eftersom vi vet att ni Danskar är så djäkla bra i hårdvind får ni bara ställa upp med freestyle grejer……:tongue: 😉