milkman
Forumsvar skapade
-
Fan va trist.. Hatar rostfritt, det är mjukare och skjuvar sig lätt. Samma problem när man drar åt saker för hårt på båtar, allra helst i fall underlaget till skruven inte är exakt 90 grader från skruven. Du har säkert inte mer än något enstaka varv kvar i hålet. Innan du börjar försöka skruva ur den så kan det vara idé att knacka på den med en hammare och nått långsmalt så att den lossnar ifall den klämmt fast sig själv i gängorna. (Det finns föresten specialverktyg för det där på Claes Ohlsson och båthandlare. Man borrar ett hål i mitten där man skruvar ner en vänstergängad skruv… Sen fortsätter man skruva tills skruven är uppe, jag skulle nog försöka med ett sånt först)
-
Fast i stockholmstrakten är nog Brunotti + Eh fortfarande lite ovanligare. Behåller de den där gula loggan på brädan vågar jag nog gå upp och fråga.
Håller ögonen öppna här! -
Det är nog Coolen du inte gillar pjoter. FS är historiskt bra på stängda celler, Ozone på kompromisslösa landkites, altså öppna celler. Testa en Frenzy eller Access så har minst lika bra känsla där. jämfört med Speeden är det garanterat mycket mer LEI känsla (om det är nått man nu föredrar). Frenzy är den ultimata snökiten utan kompromisser.
Du (och Ric) är välkommen att testa dessa i Göteborg när ni vill. -
Jag brukar ha den i ringen i bröstvårtan. Men du kan sätta den i vilken pearcing som helst.
-
Jag brukar skita i kiten helt och hållet. Viker linorna ett par gånger tills de är ca 2m. Sen hoppar jag vid rätt tillfälle.
Å har man inga linor så går det lika bra med barnens hopprep. -
Tja.. Eller så kan du välja en kite du VET är kanon:) Vi har några kvar från sommarrean.
kika här:
En PDF med REAkiterna
Det är 22 dagar kvar. Ring ifall du behöver hjälp eller vill veta vad som finns kvar. 073-1411910 -
Du får allra mest kraft i en kite när du kör den i vågor (upp och ner). I vändningarna passerar luften kiten långsammare och du tappar då lite tryck. Med längre lina får du längre sträcka för kiten att åka med högt tryck men samtidigt tar det längre tid att flytta kiten från ett ställe i vindfönstret till ett annat.
Med kortare linor kan du snabbare flytta kiten dit du vill ha den (som för vågridning som tidigare nämnts) men samtidigt svårare att arbeta upp kraft med kiten.
När du kör med kiten ”stilla” gör det dock ingen skillnad. 🙂 -
Tack Peter, nu kanske någon annan slipper samma behandling 🙂
Det sätt som du beskrev att Instinctens styrlinor fastnade i kitens yttersta strutt borde bara gälla alla kiter där styrlinans infästning är framför TE. Jag har inte varit med om detta men det känns som en bra idé att kolla linorna en extra gång innan man gör tummen upp, det borde ju synnas tydligt ifall man kikar efter.
Jag har dock sett motsvarande hända med kiter som har bridles som även går till styrlinorna (altså fäster i TE). Fast då är det bridleslinorna som lägger riskerar haka fast på samma ställe.
(Kul att du gillade kiten i alla fall) -
En 7:a eller 9:a Ozone Instinct (bow med C-feel). Fick skitbra omdömme på testhelgen. (här skrev några om den: http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=309039&postcount=52 och http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40783 )
7:an motstarar en 9:a C i bottendrag. Men jag skulle nog köra en 9:a i alla fall, motsvarar ca 11-12 C i bottendrag men kan depowras en jäkla massa så du får ut en bra range.
Fahlén (http://www.fahlensurf.se) säljer dom och kan dema, han kan också dema Naishkiterna samtidigt.
Jag är i malmö onsdag-torsdag, då blir det testtillfälle för Instincten ifall det blåser.. Postar nått på forumet om det, eller så kan du ringa, 073-141 19 10
-
”unlimited”, ja jag säger då det.
Ozone Instinct 13 har ungefär samma bottendrag som en 16 C. Jag skulle välja en 11:a för att komplettera ifall vill ha den anslutande direkt mot 16 (bottendrag ung som en l13-14 C). Då får du ut flest dagar med den också.
Men som samt, den håller inte till ”unlimited” tyvärr 😉
Instinct
(Generellt för bow så är nog 10-12 m bäst) -
Ere korsbandskada??
Det går att köra utan kosband också, träna upp benen som fan och köp ett svindyrt knäskydd (som du ifall du är riktigt skicklig kan förhandla dig till från landstinget). Åsså opererar du dig till vintern istället.
Fast var försiktig med menisken ifall den är skadad. -
Kom och hämta en av våra lösa ”dick” som du sätter på spreaderbaren, funkar för alla loopar. Finns i sollentuna. /Jens 073-141 19 10
-
Nu var ju hela tråden om BOW-type kiter, men det bästa med luddes inlägg är ju inte hans åsikt i sig. Utan faktumet att han faktiskt tagit sig tid att verkligen testa alla kiter, bilda sig en uppfattning och sedan stå för den inför alla.
Det är mer än de flesta som har åsikter, beach-rep eller ej!Dessutom är det sakligt. Starkt Ludde!
-
Muche wrote:Ska kolla upp nan sida med ozones bom nu.
Även ifall Ozone instinct bommen är hur rätt som helst så tror jag inte att den är optimal för dig. Instinctens 5:e lina används ju till trimmen på kiten och leash används inte /(eller sätts i o-shit hantagen). Då din kite inte är gjord för detta så är nog vår bom inte rätt för dig.
Men det finns några entusiaster till idén som exprimenterar med att konvertera sina vanliga C-kiter till Instincts-systemet. Länk här: http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2328079OT: Skyst väska också 🙂