oscar
Forumsvar skapade
-
Hade fel om garantin, det är frivilligt att ge denna. MEN konsumentköpslagen säger:
” Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet.
Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas.
Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.
Med ”felets art” menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat.
”Varans art” kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.”Alltså ligger det fortfarande på säljaren under de 6 första månaderna att visa att felet in t ex fabrikationsfel.
Observera att detta inte är nån kritik mot RRD på nåt sätt, bara bra att veta i största allmänhet..
-
Det skrevs faktiskt lite om det här i ett segeltest i en tidning. Precis som du säger så är ju segel designade för en viss vindstyrka. En 4.2 kräver rätt mkt vind för att komma igång. Tidningen rekommenderade snarare segel designade för tjejer eller lite mjukare master istället för supersmå segel.
Jag har lärt rätt många nybörjare (tjejer och killar) och brukar slänga på en 4.2 till tjejerna första gången. Fördelen är ju att det är lätt för dem att dra upp och manövrera. Dock så brukar alla vilja ha större segel så fort de börjat kunna segla fram och tillbaka utan problem (inte planandes alltså).
Blåser det 7-8 m/s så kanske du kör 6.5 och en duktig tjej som planar kör då kanske 5.5 till 6.0 dvs inte så stor skillnad.
Men som nybörjare funkar ett 4.2 bra de första gångerna men snart kommer hon vilja ha dina större prylar.
Ett tips isåfall är att köpa ett vågsegel som har lite buk insytt, t ex North.
-
oscar
Medlem26 september, 2003 vid 13:57 som svar på: Allergi, vad gör man om man får utslag av våtdräktProblemet KAN även bero på mögelsvamp i dräkten pga utebliven tvättning och dålig torkning mellan surfpassen, blöt hud löser upp sig och du får massor av avlagringar i dräkten som inte blir så fräscha efter ett tag. Testa att skölja den i lite milt tvättmedel i badkaret då och då. Lycratröjor är bra att köra med under då de är smidigare att tvätta ofta. Men som sagt, det kan ju även bero på nån typ av mildare allergi..
-
Nej, Richard Green har alltid shapat JP´s vågbrädor. Dessutom är det Fabien Vollenvieder (eller nåt) som shapat KPR men Foote har shapat Maui Force. Mest känd dock för Hi-tech.
-
oscar
Medlem24 september, 2003 vid 12:01 som svar på: Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!Oah
INTE polyester!! Använd epoxy. -
Inlägg nummer 3 var riktigt roligt och ironiskt

Ett märke som GUN är ju inte speciellt bra för branschen i sin helhet. Skulle alla göra likadant (dirketförsäljning via nätet) skulle det inte finnas många surfshoppar. Misstänker att Surfuniques marginaler på GUN är väldigt låga. Men för de konsumenter som inte har råd med NP, North eller Gaastra är de ju bra.
-
Lägg en matta på biltaket och surra sedan brädan direkt på taket med banden genom fönstren. Du behöver ju inte dra så hårt att det blir märken.
-
OK, få se här nu. Detta borde ju vara ganska lätt att resonera sig fram till eller hur? Hur stora effekterna blir av mastfoten här eller där är dock svårt att sia om. Detta då effekterna beror på segelstorlek, fenstorlek stropplacering, fenplacering (på vågbräda), bomhöjd, seglarens kunskapsnivå mm.
Here we go:
Mastfoten långt fram dvs mer tryck långt fram på brädan => mer våt yta dvs mer av brädan i vattnet vid planing, eller hur? Detta ger MER kontroll i hårdvind då brädan uppträder lugnare i vattnet.
Kan ge tidigare planing OM bommen dessutom höjs för att minska trycket neråt.Mastfoten långt bak dvs MINDRE tryck på brädan, => mindre våt yta vid planing. Detta ger en livligare mer lättsvängd bräda som är bra i onshore förhållanden. Det minskar ju även kontrollen i överriggat tillstånd då brädan snabbare får flygtendenser. Vilket dock kan avhjälpas genom att sänka bommen och därmed få MER tryck på brädan.
Personligen tycker jag att mastfoten långt fram dödar brädan lite i lättvind, jag kör den hellre i mitten/ lite bakom för att snabbare få upp brädan ur vattnet (mindre våt yta).
Det sämsta man kan göra är att ha bommen superlågt och samtidigt ha mastfoten långst fram. Då plöjer brädan bara framåt, testa själva.
De som är riktigt duktiga på det här med mastfotsplacering/ bomhöjd är formulakillarna och jag kanske blir uppläxad på vissa områden av dessa. MEN de ska ju dessutom ta hänsyn till höjdtagning och kör med rätt extrema segelstorlekar…
Hugg på bara
-
Nej du har missuppfattat det totalt här. Bommen högt mindre tryck på brädan, bommen lågt, mer tryck på brädan.
-
Nja inte dä va? Litet segel i mkt vind och mastfoten långt bak gör att brädan vill flyga.
Mastfoten långt fram = bättre kontroll i hårdvind,
mastfoten bakåt = brädan släpper vattnet bättre och känns livligare i lättvind.Plana snabbt = bommen högt och mastfoten längre bak.
Sätt mastfoten i mitten och stick ut och segla istället för att fundera. Är du toköverriggad och inte har mindre segel, flytta fram mastfoten nån/några cm.
-
Nej, arial jibe är inte samma som willy scipper. Arialjibe är ett gammalt trick där man landar med aschlet i vattnet clew-first och ”vattenstartar” upp åt andra hållet. Willy scipper landas planandes baklänges utan kropp i vattnet.
-
Mina egna erfarenheter:
Jag tycker att vulcan är tekniskt svårare att lära sig. Dels ska du hoppa runt och landa med en kontrollerad slide baklänges. Viktigt är att inte luta sig bakåt. Men detta i sig är inte så svårt utan det svåraste är att kombinera detta med ett bra handarbete så att du skiftar sida rätt och kan skota in för att komma ivåg åt andra hållet. Detta moment kräver mkt träning. Lämplig miljö är VÄLDIGT platt vatten och bra tryck i seglet. Segelstorlek spelar ingen roll men en bred bräda med lagom volym för din storlek hjälper.
Willyscipper handlar mest om att våga kicka runt brädan UNDER dig dvs utan att sparka ifrån dig den. det otäcka är ju att krascha brädan rakt upp i ”paketet” mellan benen. Och har man lite otur hamnar brädan uppochner eller så hugger den fast så att du kör hälarna genom däcket pga kraften. VÅGAR du däremot hålla brädan under dig landar man oftast perfekt med fötterna och man glider snyggt baklänges, bara att flippa seglet och segla iväg.
Tips i willyn är att styra runt brädan med framfoten kvar i stroppen och bara ta i så mkt att den kommer runt ca 120 grader. Resten ordnar sig när du landar.
-
Barry Spanier skrev nån gång till mig att det skulle starta ett Universitet på Maui, ekonomi och teknik tror jag det var..
