rasmus_w
Forumsvar skapade
-
@hakuna 509680 wrote:
För små grejor! Bräda, segel, fena?
För lite vind. Fast ok, nästa storlek upp från 5.7 och 86 liter är 9.7 och 148.
Fyra helger sen. Jag chansar på 5.0 och 75-litaren och planar i nån enstaka vindby, antagligen hade 5.7 funkat men det tar ett tag att ta sig in om man är rejält underriggad.
Tre helger sen. 75-litarn och 3.8. Jag hoppar på och flyger fram, har nätt och jämt kontroll, i några tiotal sekunder (jag föll av lite för att brädan skulle lugna ner sig, med resultat att det gick alldeles för fort för mig). Sen minskar det från typ 20-25 till 5 m/s på ingen tid alls och det är fetkört att vattenstarta.
Två helger sen. Tveksamt, byigt. Jag har med 86:an och 148:an och chansar på 86:an och 5.7 eftersom folk planar med 6.5. Ibland planar jag, men oftast inte.
Torö igår: Jag hade planat om jag hade haft med 148:an men det är inte för att rigga fullcambrat och 62-fena som man åker till Torö.
Jag vet att det grundläggande problemet är att det är så sjukt mycket roligare att segla 3.3 än 4.4, och roligare att köra 4.4 än 5.7 etc. Jag borde helt enkelt sluta tycka så. Tyvärr går det inte eftersom det händer att jag faktiskt får uppleva 3.3 fullpower enstaka år.
-
En detalj i sammanhanget är att på alla bomkörningsdagarna har andra varit på samma ställe och fått finfin segling.
-
Jag vill ha ”ett segel för långfärd”.
-
Tror inte det, det brukar vara jag som hoppar in på det viset. Alla seglen (Simmer Icon 3.8, 4.4 och 5.0) och masten (370) köpte jag på Surfers i augusti. Freewave 86:an köpte jag i december. Newwave 75:an köpte jag av Olandersson eftersom jag ville ha en begagnad bräda för att kunna hantera Torö-ångesten lite bättre.
-
Och framåt eftermiddagen blåste det såklart INGENTING…
-
@oldschool 509295 wrote:
Då kommer lite bilder 🙂
Sen vill jag nog inte hålla med om att man behöver mer prylar när man är två. När jag kör 5.3 kör hon 4.7 o.s.v. Blir ju billigare när man kan dela på en uppsättning 😀
Nejvisst. Fast att man är två kan ju vara en rätt ok ursäkt för att ha mycket prylar.
Sen säger vissa att det där med att dela segel som du beskriver funkar bra, men inte att dela bräda. Problemet är att en tyngre seglare i princip behöver mer rocker än en lättare. Alltså, t.ex. 85-litaren för en tung seglare är antagligen en kontrollorienterad sak med mycket rocker som används i rätt mycket vind, medan en lätt seglare antagligen vill ha en sak som planar ganska lätt och är snabb och lättseglad i ganska snälla förhållanden. Blåser det hårt behöver den lätta seglaren en liten sak på kanske 51 cm bredd och 70 liter volym eller så.
-
@Bicless 509205 wrote:
Tygytan absorberar vatten och kyler ner dig och dräkten.
Då passar jag väl på att besserwissra lite då. Det är inte absorptionen som kyler, det är att vattnet på utsidan dunstar. Den energin som behövs för avdunstningen måste tas nånstans ifrån och den tas från kroppsvärmen. Under vattnet är det som dude skrev inte lika stort problem, dykare hävdar ofta att dubbelneopren är varmare eftersom det stillastående vattenskiktet är tjockare i en dubbelnylondräkt än i en enkellnylondräkt.
-
@Sinclair 508749 wrote:
Vill man verkligen ha en flickvän som vindsurfar?
Ja! Dubbelt så mycket surfprylar!
-
@mexi_ 508618 wrote:
grym, men hur kan man bomma (!) bommen
Säkert borttagen av säkerhetsskäl. Barnen kan säkert fastna i bommen och bli strypta.
-
Förutom att ju mer brädor som säljs desto billigare blir de troligen.
För 15 år sen fanns det dessutom mycket folk som drog ut i sin lokala vik när det blåste bra. Numer är de vikarna tomma på surfare, det lilla fåtal som fortfarande kör sticker till nåt känt ställe, typ Haga Park eller Torö eller så eftersom det är rätt trist att segla ensam.
-
@Gustav S 508427 wrote:
Är detta din första bil du äger Rasmus? Har man haft bil tidigare så vet man att bensinmätare, speciellt på äldre bilar, inte alltid stämmer med vad de visar. Man får helt enkelt lära sig hur bensinmätaren på bilen fungerar och hur mycket som egentlligen finns kvar i tanken.
Ja det är nästan min första. Jag hade en Lancia för länge sen, men den hade betydligt mindre bränsletank och soppan var billigare. Tankade jag tills det där klicket kom i munstycket så var tanken full. Det jag har reagerat på är att pumparna liksom verkar kunna slå ifrån på två olika vis. Dels det där klicket och dels så verkar ibland hela pumpen stänga av. Om det är ”klicket” så går det ofta att få i lite till (och antagligen fylla en reservdunk om jag hade en) och dels när pumpen bara verkar stänga av helt. Inget händer om jag försöker få i mer, inget klick eller nånting, och när jag sen kollar mätaren så visar den inte full tank.
-
Carl R: Du kör väl med gamla MK3 och MK2 eller nåt sånt. De har för smala mastfickor så man kan inte enkelt poppa av och på cambers.
-
Framförallt är det grymt obekvämt med överhandsgrepp om man seglar med riggen bakåtlutad som man ofta gör man man har full power i riggen. Seglar man däremot mer manöverinriktat med lite mindre power och riggen så upprät som möjligt så är ofta överhandsgrepp skönare.
-
Kona minitanker typ?
-
@Joachim_Larsson 508093 wrote:
Det nya mättalet är alltså våt yta vid planing eller motstånd i vattnet vid planing, mindre friktion snabbare bräda.
Volymen glömer vi då!
//Joachim
Japp. Volymen är framförallt av intresse när man drar rigg eller när det går riktigt sakta. Fast även då klarar man sig med rätt lite. I lördags (Breviksbadet) drog jag (77 kilo) gång på gång rigg på min 86-litare. Jag sjunker nån decimeter eller så, av nån anledning varierar det hur mycket, nån enstaka gång sjönk jag ner till knäna, men det blir inte speciellt vingligt för det. Min 75-litare har jag däremot inte lärt mig dra rigg på än.