Forumsvar skapade

Sida 101 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:44 som svar på: Slurp, slurp.

@Kesse 508064 wrote:

Hade du vänt dig till en verkstad hade du fått svar omgående istället för att få en massa skit här.
    Dubbla batterier kräver större generator.
    Soppa förbrukningen ökar marginelt, efterssom generatorn tar energi från motorn.
    Men, står inte sånt skrivet i stjärnorna.
    I din instruktionsbok står hur mycket sås det går i tanken. Peta i tills det rinner över, då är det fullt. Helt säkert. Hur svårt kan de va?
    Östermalm :))

Ok. Säkert dumt att fråga här men jag hade känslan av att det fanns folk med koll. Det kanske var fel.

Visst har jag läst trådar här om att utrusta bilen med dubbla batterier och där står att man behöver fixa större generator. Jag undrade om nån visste ifall det betyder att VW har stoppat större generator i bilen från början, det behöver ju inte vara så.

I instruktionsboken står hur mycket soppa som går i ja. 80 liter. Det var väl därför jag startade den här sega tråden från början. Den mängd soppa jag fick i plus det som enligt mätaren fanns kvar verkade inte bli 80 liter. Mätaren har 8 streck på skalan, det ger tio liter per streck, så om den står på nedersta strecket borde vara tio liter kvar så jag borde kunna tanka i 70 liter men jag får bara i 55. Men jag har som sagt fått veta precis det jag redan misstänkte: att bensinbolagen inte låter folk tanka för 1200 spänn i ett svep.

• rasmus_w

Medlem
    14 oktober, 2008 vid 09:27 som svar på: DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

@Joachim_Larsson 508058 wrote:

Så att ange volym är inte optimal utan det skulle vara våt yta eller?

Ja, våt yta är i alla fall korrekt. Att prata om volymen vid planing är i det närmaste nonsens eftersom den spelar så liten roll då. I princip så påverkar volymen bara genom att fler liter i princip (i praktiken är det iofs laminatet som väger vilket gör att brädor med ducktails, cutouts och sånt ofta är tyngre men den vikten brukar sitta i tailen där den inte gör nån större skada) betyder fler kilo som knuffas runt när det är choppigt och därmed sämre kontroll i stökigt vatten men den effekten är också marginell i förhållande till brädans bredd, nosens vindfång och så vidare.

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 21:11 som svar på: Slurp, slurp.

@feg 507938 wrote:

Fuel Consumption For Dummies

Då tycker jag du som anser dig vara så smart kan berätta nåt om det andra jag frågat om i stället för det där räknefåneriet.

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 21:07 som svar på: DM för Bic Techno 293 OD 13-14 Sept.

Hur kan volymen på en bräda förändras av att man planar? Är det nåt fenomen liknande det som gör att min 6-kilos Freewave 86 blir 60 kilo tung och 23 cm kort när jag slörar för fullt men återfår sina vanliga mått när jag lovar upp till halvvind?

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 17:41 som svar på: Slurp, slurp.

@feg 507804 wrote:

Min slutsats är att Rasmus_W är en matematiker som behöver hjälp med att räkna ut bränsleförbrukningen!?!? 😀 😀 😀

Hur räknar jag ut förbrukningen om jag inte vet om jag faktiskt lyckats tanka fullt eller inte? Utan att köra tills tanken är helt tom? Nu har jag fått veta att pumpar inte får debitera hur mycket som helst (vilket jag iofs misstänkte efter att ha tankat ”fullt” på ett ställe och sen direkt tankat i en massa på nästa mack) och då blir ju den biten enklare.

Och för den delen så är jag egentligen mer intresserad av att veta vad som är en rimlig förbrukning än hur man mäter den. Det är trots allt rätt lätt mäta grovt: 1 liter milen=Stockholm-öland tur och retur på en tank, 2 liter milen=enkel resa. I alla fall om man vågar köra fast lampan lyser (det har den inte gjort än).

Plus att jag väldigt gärna vill veta vad man gör om det visar sig att den drar onormalt mycket. Det borde ju trots allt inte finnas så många felkällor. Antingen försvinner soppa på nåt sätt eller så är det onormalt mycket friktion nånstans. Multivan har ju t.ex. dubbla batterier, betyder det att generatorn är fetare än standardgeneratorn? Och hur mycket påverkar det förbrukningen?

Och nej, jag är inte matematiker även om jag inte hade några större problem att ta mig genom analys, numme och de där andra grundkurserna. Astronomi är roligare.

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 15:23 som svar på: Mode kan användas på många sätt

Annars kan man väl dra på sig ett par långkallingar och vanliga kallingar utanför och tro man är stålmannen.

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:04 som svar på: windsurfar + jobbar kreativt

Jag antar att du räknar matematiker och ingenjörsjobb som kreativa?

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 11:00 som svar på: Största segel fråga

Har du rätt mast?

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 10:06 som svar på: Surfnet.se – Observations

Å andra sidan är chansen hyfsad att en 9.3:a är en grunka med massa cambers och superstabil buk som säkert går rätt bra att hålla i uppåt 10 m/s utan större problem. Sen vet alla att freestylare planar med 4.7 även i total stiltje.

• rasmus_w

Medlem
    13 oktober, 2008 vid 09:21 som svar på: Slurp, slurp.

@Eddie 507513 wrote:

Rasmus… i ärlighetens namn så framställer du dig inte själv som den skarpaste kniven i besticklådan här. Men i alla fall… så kan det vara så att bensinpumpen faktiskt slår av innan tanken är full… när det blir motstånd i påfyllningsröret. Men det har du redan kollat va?

Om det är på det viset så brukar man kunna få i ett par liter till genom att vänta nån sekund och sen försöka igen. Dra ut munstycket lite kan också göra susen, då brukar det ju bli så fullt att det står bensin nästan upp till tanklocket.

Sen… När tankar lite över 50 (eller om det var 60) liter, kör 40 mil och mätaren sen är inne på det röda så känns det inte som man behöver räkna så jäkla noga. Det måste ha gått minst 1 och högst 2 liter milen.

• rasmus_w

Medlem
    12 oktober, 2008 vid 14:40 som svar på: 52,86 knop med trimaran

Varför inte bara en variant på twinfin somgör det möjligt för oss att segla på lika grunt vatten som kitarna?

• rasmus_w

Medlem
    12 oktober, 2008 vid 14:35 som svar på: Bahia Feliz, bra eller dåligt i dec?

Haha, Klaus var tjurig redan 1993. Jag trodde att jag skulle orka lyfta en Mistral equipe och en fullcambrad 6.5:a över 30 cm shorebreak på väg in och det kan man ju inte utan nosen måste släpa i sanden. Resultat: seglet fastnade i brytet och jag fick en riktigt fet utskällning av honom. Om jag nånsin åker till GC igen ska jag bo i Pozo.

• rasmus_w

Medlem
    12 oktober, 2008 vid 14:32 som svar på: Sthlm söndag

@stefanlindmark 507488 wrote:

Kan det inte blåsa lite jämn vind någon helg? Hur ska en noob kunna gissa segel när byarna slår så här?

Trälhavet:

Nä inte i innerskärgården och mälaren i alla fall. Kanske i ytterskärgården eller om det blåser ostligt. Annars är Öland och Gotland heta tips om man vill uppleva jämn vind. Troligen också västkusten men det är egentligen mest öland jag har erfarenhet av. Om ölänningarna tycker det är byigt så märks det mest som att draget i seglet flyttar sig lite grann mellan händerna men man slutar inte plana och behöver inte luta sig framåt i vindhålen.

• rasmus_w

Medlem
    11 oktober, 2008 vid 21:41 som svar på: Sthlm söndag

Jag körde 5.7 och 86 liter i brevik under eftermiddagen. Ganska tveksamt drag, planing i byarna men det hade inte suttit fel med lite mer eller jämnare vind. Dessutom kanske det börjar bli dags för skor, en tå blev vit av allt guppandet.

• rasmus_w

Medlem
    11 oktober, 2008 vid 20:54 som svar på: Hur många vindsurfande par finns i Sverige?

@Badjanne 507336 wrote:

Du får starta en ny tråd i ämnet
    Surfpartner sökes

Jag är på! En Sky vill jag ha!

Sida 101 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA