Forumsvar skapade

Sida 106 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    19 september, 2008 vid 07:54 som svar på: Äldre surfprylar, ej pråmar

@Kesse 500946 wrote:

När ser ni andra grejerna som pensionsmässiga?

När jag har en ny bräda som gör gamla brädans jobb.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2008 vid 07:53 som svar på: Hjälp att välja Segel???

Mellan 5.0-6.0 kan man i stort sett välja vad man vill. Över 6.0 börjar ”fort rakt fram” bli lite intressant även för de som inte är speedare och under 5.0 är det inte många som har annat än vågsegel. Min 5.7:a är ett freestylesegel fast jag aldrig ens försöker freestyla, 5.0,4.4 och 3.8 är vågsegel.

Fast redan vid typ 5.5 skulle jag vilja ha nåt mindre än 120 liter.

• rasmus_w

Medlem
    18 september, 2008 vid 21:23 som svar på: Skada och fallteknik

Seriöst, hur gör man för att fastna i selen? Jag har hamnat under min 9.7:a (bomlängd 256 cm), ikrokad, i december! Visst är det en stunds simmande i det kolsvarta vattnet men det är ju i princip bara att använda händerna som känselspröt och leta sig fram längs bommen.

• rasmus_w

Medlem
    18 september, 2008 vid 15:34 som svar på: Speed med kite inte lika snabbt ?

Och min spaning är att det inte verkade seglas speciellt mycket speed (i officiella sammanhang) mellan ungefär 1995 och 2003. Eventuellt borde du kanske dra bort de åren från dina 17. Har kan ju jag ha tokfel.

Å andra sidan postade jag en matlab-graf över speedrekordens utveckling genom åren för ett tag sen och av den grafen var det lite svårt att se nåt utplanande, snarare en platå, men det var lite svårt att dra slutsatser ur den. Jag antar att inlägget finns kvar.

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 11:22 som svar på: Ännu en brädvals-tråd

@Carl R 500466 wrote:

Jag tror att det du säger är mer sant för en duktig windsurfare. Ngn på min nivå är ju inte i planing hela tiden.
    Träna gippar och slag är för mig oändligt mycket lättare på en bräda som inte börjar sjunka ner precis i samma sekund man kommer ur planingen. För mina 93 kilo i somras så upplevde jag stor skillnad mellan 120 och 130 liter där 130 alltid var rolig, men 120 var rätt så arbetsamt pga den gick lägre i vattnet. (exciteride och shark)
    I det här fallet pratas det ju ännu mindre brädor och då får man väl associera till 97-litaren som jag drar rigg på med den kanske en dec under vattnet. (Var minst ett år sen den åktes senast)

Att testa grejerna först kanske är det allra bästa. Nu i helgen ska det ju vara brädtest nere i Norrköping, men tyvärr verkar det bli vindstilla.

Visst, för dig kommer en bräda på runt 105 liter att kännas ungefär som jag upplever en 86:a.

Jag kan nämna att när jag var i Hurghada i augusti så provade jag vid tillfälle en Fanatic Eagle 126 eller hur stor den nu är, med 7.2. Jag hade bra drag med 86:an och 5.7 så jag förväntade mig att 126:an skulle gå som ett spjut. Det gjorde den inte, den kändes mest bara trög och det extra draget i 7.2:an hjälpte liksom inte, seglet drog mer men det räckte liksom inte för att få igång brädan.

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 11:06 som svar på: Snyggt Jobbat Emma!!!!!!!!!!!

@MrPop 500452 wrote:

Visst är de duktiga på det, men det finns det andra som också är. Men det handlar inte om det här. Vill bara säga att det är svårare på andra håll i landet att få fram pengar för utrustning på det sättet, och att det finns eldsjälar som jobbar för att få ungdomar att börja vindsurfa under svårare vilkor än de har på öland.

Jag tror speedkenta skrev nåt om hur man gör för att få pressen intresserad och följer han sina egna råd så tolkar jag det som att han lägger ner jävligt mycket jobb på att hålla pressen underrättad och uppdaterad. Jag tvivlar rätt ordentligt på att det finns speciellt många andra klubbar som lägger den energin.

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 11:02 som svar på: Quickrelease på hängselelinorna?

@Badjanne 500448 wrote:

Finns det överhuvudtaget någon som åker skidor utan sälerhetsbindningar?????

Åker nån snowboard med bindningar som löser ut?

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 07:56 som svar på: Snyggt Jobbat Emma!!!!!!!!!!!

@MrPop 500430 wrote:

Självklart bra gjort, men detta görs på flera andra ställen i landet också. Dock är många inte lika lyckligt lottade som er som ”bara” kan få en massa utrustning för att ni håller till på Öland. Vi andra får kämpa hårdare i det tysta.

Jag tycker snarare det verkar som att Öwc är bättre än de flesta surfklubbar på att skapa publicitet kring sig själva och sporten.

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 07:48 som svar på: Ännu en brädvals-tråd

@Ulrik 500329 wrote:

Det stämmer nog, men är 100 l optimalt för mig att utvecklas på i varierande förhållanden i Sthlm (och ibland Gotland eller v-kusten)? Jag är fortfarande inte säker på svaret.

100 liter är kanon för typ 5.0-6.5 ungefär. Är 5.0:an för stor så kan man vilja ha en mindre bräda, speciellt om vattnet är skumpigt. Å andra sidan är 86 liter också lite stort med fullt drag i 4.5.

• rasmus_w

Medlem
    17 september, 2008 vid 07:45 som svar på: Ännu en brädvals-tråd

@Carl R 500323 wrote:

Fast vad vill man göra med så liten bräda då? Ha en optimal vågis eller nåt att utvecklas i varierande förhållanden på?

Den minsta bräda man klarar att hålla i planing (och då menar jag inte plana upp i enstaka byar) är ofta den roligaste. Så fort man planar så går det fortare än med en stor bräda eftersom den våta ytan är mindre. I gippar och slag reagerar den snabbare och går att pressa mycket hårdare.

En annan sak är att liten bräda betyder litet segel. Ställ en 5.7:a på en 90 liters bräda och på en 150 liters så kommer 90-litaren plana betydligt tidigare. Däremot tar 150-litaren 10 kvadrat och då planar den tidigare än 90-litaren, och med stor sannolikhet funkar 90-litaren inte alls med 6.5 eller större.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2008 vid 15:06 som svar på: Ännu en brädvals-tråd

Det blåser f*n så mycket mer och oftare på Roxen än här i Stockholm. Jag var borta från vattnet i flera år för att jag inte ville erkänna att min lättvindsbräda som var så perfekt på Roxen var för liten för att kalas lättvindsbräda i Stockholm.

Å andra sidan har windguru, foreca m.fl., och steffo, sett till att jag i alla fall ökat min tid på vattnet, och även tid på 85-litaren de senaste åren. Just nu är det bara 75-litaren som är oseglad. Plus då att jag har en kartongny 4.4 liggande.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2008 vid 14:01 som svar på: surf citat

It’s not how you rig it, it’s how you sail it! ’cause I’m a junk rigger!

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2008 vid 09:00 som svar på: Ännu en brädvals-tråd

Håller med om det där. Varför vill alla ”slippa” vattenstarta nuförtiden? På 80-talet slängde alla upphalslinan och köpte på tok för små brädor för att ”bevisa” att de kunde vattenstarta. Kör man 5.5 eller mindre så spar man nästan alltid energi på att vattenstarta, det är mer när man närmar sig 8 kvadrat som det är ungefär lika enkelt att dra rigg. Om man absolut måste så kan man dra rigg i alla fall. Det kräver lite övning men det går.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2008 vid 07:42 som svar på: Varmaste våt(torr?)dräkten

@BroderIsak 500134 wrote:

Mystic crossfire då, Är dom bra ? Titta på dom ett tag nu och är lite sugen på en sån. Men tyvärr så finns den inte att kolla på i Huvudstaden för tillfället.

Jag tyckte det stod nåt om att nån kitefirma sålde mystic i Stockholm.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2008 vid 07:40 som svar på: Köp inte Hotsails..

Ibland hjälper inte monofilm heller.

Sida 106 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA