rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Alla cambersegel funkar inte alls så, det finns varianten där lattan går rakt in i cambern. Visserligen inte så vanlig längre men den har sina fördelar, som att man kan reglera cambertrycket genom att ändra lattspänningen i stället för att hålla på och shimsa.
-
Det kan vara kul att gå på kurs! Nya infallsvinklar, nya bekantskaper, antagligen ett nytt surfställe.
-
1: Skota in! På i stort sett alla bilder utom de sista ser seglet inte ut att vara speciellt inskotat. Flytta framhanden bakåt och kanske också linorna, försök segla med ganska raka armar. Man ser på många av bilderna att nosen pekar rakt upp och det betyder säklert att häcken gräver ner sig i vattnet och bromsar. Ett hårdare inskotat segel löser det problemet. Dessutom brukar det få brädan att lova upp.
Ett annat sätt att få brädan att lova är att bara pressa med hälarna, en planande bräda svänger på samma sätt som en skateboard när man lutar den. Pressa med tårna så faller brädan av. Fast på en 75 cm bred bräda är det snarare flytta bakfoten tvärs över brädan och pressa ned läkanten för kung och fosterland som gäller om man vill falla av på det viset. En liten 70-litare däremot, den svänger bara man vickar lite på tårna. 🙂
Nästa sak som kan hjälpa höjdtagningen är fart. Om du låter bli att släppa seglet efter de där 10-20 sekunderna och i stället låter farten öka lite till så kommer det bli mycket enklare att lova och att ta höjd.
Till sist: försök undvika att böja kraftigt på armarna som i bild 8. Att bara sträcka på armarna och trycka seglet ifrån dig hade kanske räddat dig ur den situationen.
-
Låter som det där sprattlet under fötterna man känner när man råkar trampa på en flundra. Undras vem som blir räddast, jag eller fiskstackarn…
-
Du bör ha X9. Om jag inte missminner mig så är X6 lite tjockare och redan där blir det problem.
-
Svårt att säga om det är rätt på din beskrivning, men jo, många camberlösa segel blir mer eller mindre helt platta när inte vinden skapar buk i dem och det är meningen. Lattorna ska ligga vid sidan om masten så att de kan åka bak en aning så det kan bli buk.
Givetvis har det sina nackdelar, det betyder ju att buken försvinner när vinden är svag och man verkligen behöver buk, men å andra sidan går seglet att ”stänga av” vinket gör seglet lättare att bolla med och väldigt många tricks blir svåra eller omöjliga med ett segel som alltid har drag, som ett cambersegel.
”Skallen spricker”-känslan (Ice cream head tror jag det kallas på utrikiska) känner alla till och första gångerna man trillar i så brukar den dyka upp, men efter ett tag har kroppen vant sig och känslan försvinner.
-
@Rooster 461478 wrote:
Vilka fantastiska miljöinnovationer är det som det höga bensinpriset har bidragit till i Sverige? Etanolfiaskot som gjort att en stor del av Sveriges mackar fått stänga p g a att dom blivit tvingade till nya pumpinvesteringar? Och som fått Sverige att ensidigt i Europa satsa på ett bränsle som snarare skapar mer utsläpp och problem än det motverkar…
Eller finns det fler i pipen…?
Det som vore bäst är förmodligen stora investeringar i stationära kraftverk och att folk skaffar nån typ av el/hybridbilar. Även om de kraftverken är kol/oljeeldade så har man i ett stationärt kraftverk mycket större möjligheter att ta hand om utsläppen än i en bil. Om det sen är el från bridreaktorer, vattenkraft eller nåt sånt så är det ännu bättre. Ånga kan också vara en bra grej, bränsleekonomin är överlägsen ottomotorn.
Etanolen är ett intressant experiment i stor skala och jag tycker det är lite väl tidigt att bedöma om det är ett bra alternativ eller inte. Produktionen är ju än så länge ganska primitiv, har inte utvärderats ordentligt, om det ens går, och bättre produktionsmetoder ligger bakom hörnet. Kanske är det ett stickspår, kanske inte. Det kan vara en chans för U-länderna att få bättre betalt för sina jordbruksprodukter.
-
Förbjuda all import från U-länderna låter väldigt dumt. Vad är det som är bra med att tvinga dem till evig fattigdom och misär? U-länderna släpper ut väldigt lite koldioxid per capita, det är i I-världen vi släpper ut mycket. Men även här finns skillnader. I USA är utsläppen per person dubbelt så höga som i europa, trots att levnadsstandarden är ungefär densamma. http://www.gapminder.org/video/gap-cast/gapcast-10—energy.html
Sen pratas det så gärna om överbefolkningsproblemet i världen, tills vi kommer till vårt eget kära Sverige, då är det plötsligt katastrof om befolkningen inte ökar. Tydligen ska alla länder utom Sverige minska sina befokningar. Undras om folk tänker likadant i alla länder? Befolkningen tenderar att skena så länge ett land är fattigt och kvinnorna outbildade. När välståndet börjar komma, stannar befolkningsökningen, men å andra sidan ökar resursutnyttjandet per person. Tittar man på europa, minskar befolkningen i de flesta länder.
Jag ser definitivt möjligheter med Sveriges energipolitik. Driva Sverige i konken vore ju såklart dumt, men att visa att välfärd och ekonomisk tillväxt går att kombinera med minskad oljekonsumtion är ju en bra idé, och när en liter bensin kostar 30 spänn plus skatt så är chansen hyfsad att rätt många är avis på oss.
-
@andersbq 461021 wrote:
enda anledningen att ladda på med racegrejorna i hopp är om man är på en fotosession med en helikopter + att grejorna man seglar helst inte är ens egna! Annars är det nog lite smartare att ta sitt vågkitt…
Nåja. Vill man hoppa RIKTIGT HÖGT så tror jag faktiskt inte det finns nånting som slår ett fullrace-kit. Det man vill ha för att hoppa högt är ju trots allt samma saker man vill ha för att slå fartrekord. Nackdelen är ju så klart att om man inte är en seglare i Dunkens eller Robbys klass så lär brädorna paja ofta.
-
De RS5 jag sett har sett ut ungefär sådär. Toklöst akterlik en bit ner, sen blir det plötsligt tajt. Kanske börjar det tajta längre ner, men i princip har det sett ut som på första bilden.
-
Jag ser till att de får torka och att de är såpass rena att de inte skitar ner sin omgivning. Jag lossar också på luftskruven.
-
Haha. Tullaren var surfare och undrade varför en 90 liters (?) bräda vägde 30 kilo. Eller, det var 30 kilo pulver i den så antagligen vägde den ännu mer.
-
@Rooster 460379 wrote:
Kul att se att han kör med upphalningslina i vågorna. Skall han dra rigg på den brädan…? :tongue:
Robby har vad jag vet inga som helst problem att dra rigg på en 60 liters vågis.
-
Om man fuskar lite och använder balsaträ så blir det nog en hyfsad bräda.
Annars, ett skal av nåt lite lättare/klenare träslag, nåt lager kryssfanér, lite mer av det klenare träslaget och sen ett lager kryssfanér till, så har du en ihålig bräda i träsandwich. Med rätt val av trä kanske det funkar.