rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Annars kan man lita på att det ordnar sig. Kan ingen skjutsa, ta en buss och hyr grejor på surfcentret. Och är du väl där så löser sig antagligen bostadsfrågan när folk fattar att här finns en surfare utan bostad.
Sägs det. Jag har förstås inte provat. 🙂
-
@Spray 379694 wrote:
generellt; Måste man följa brädans rekomenderade största segelstorlek eller går det att tex feta på med 9.3 segel när 8.5 är rek. max storlek?
Jo det funkar, det blir bara inte optimalt. En bräda som inte ”funkar” med större segel än 8.5 kommer inte plana tidigare med större segel än så. Den extra tyngden från den större riggen trycker ner brädan i vattnet så den kraftfulla riggen får ett större motstånd att övervinna nar brädan ska plana. Inte går det fortare heller, när man väl planar gör inte den extra segelytan speciellt mycket nytta. Däremot kommer man märka att brädan blir mindre förlåtande, ett misstag när man gippar och brädan skär ner i vattnet och antagligen kommer ett ofrivilligt bad sekunden efter.
-
Vad gäller plastbröst så har mamma ett helt lager och det kommer ut damer med färska såna i parti och minut från hennes klinik då det känns inte så himla spännande.
-
@canoya 379352 wrote:
Det är väl snarast en kombination, brädan är ju inte helt på högkant som i gammaldags freestylesegling utan lutar snarare 30-40 grader åt lä. Man vill få upp den på kanten, men väl där så vill man inte att den ska välta helt utan som du säger balanseras i lagom lutning och då behöver man stå långt ut på kanten och inte riskera att halka av, därav kryss-stropparna.
Sätter man i hela kanten så funkar den som ett stort centerbord och motverkar avdrift. Som jag förstår det så försöker man få upp den på högkant i så lite vind som möjligt just för att kryssa bättre. När man sen har full sula blir det såklart lite mycket av det goda och då gäller det att pressa ner lovartskanten igen.
Fast när jag lärde mig surfa hette det att man skulle luta även små slalombrädor aningens åt lä för att ta bättre höjd.
-
Tror du kan ta det lugnt windlover. Temperaturskillnaden jämnar ut sig rätt sakta om du inte bor väldigt nära vattnet. Det är tropisk sol och luftskruv i som ställer till det rejält.
Apropå det så undrar jag om det inte är dags att du provar lite tropisk sol. Du är väl i den åldern då mamma och pappa går att övertyga om att deras dotter har varit snäll och duktig och förtjänar en resa till Dahab, Marocko, Maui eller nåt annat trevligt surfställe. 🙂
-
Å andra sidan, aluminium som pajar brukar kunna ha grymt vassa kanter. När man seglade på alumaster varnades man ibland för att inte ha fingrarna i närheten av brottytan på en knäckt alumast.
-
@NLC 379078 wrote:
Före eller efter ? 😉 När jag körde med sittsele så upplevde jag ofta att det blev betydligt mer katapulteffekt i kastfallen. Man flög helt enkelt iväg en bit eftersom kroken hoppade ur i själva fallet. Ganska skojjigt faktiskt (så här i efterhand)
Så upplever inte jag det. Nu minns jag knappt när jag fick ett ikrokat kastfall sist, har blivit gammal och feg och krokar ur i en massa lägen där jag aldrig krokade ur förr, t.ex. när jag landar höga hopp, men jag vill minnas att jag följde med hela vägen runt och inte krokades ur halvvägs. Fast jag sparkade nästan mig själv i bakhuvudet när det kom rejäla kastfall…
-
Bara ett tillägg: På moderna segel tar man i stort sett aldrig ur lattorna. Att sätta tillbaka dem kan vara ett eländes pillande.
-
Jag tittade lite på ett gammalt longboardtest i surfsport och det som slog mig mest var Catens grymma centerbord. Nästan så det vore värt att satsa på en bara för att få det feta centerbordet. Ner i krysstropparna, upp med brädan på högkant och flyg på kryssen!
-
360:an kommer funka utmärkt, centerbord eller inte. Ett infällt centerbord bromsar lite jämfört med en slät botten och förr kunde det komma vattensprut från centerbordstrumman när det gick fort med infällt centerbord och otäta ”läppar” till trumman. Jag vet inte om dagens brädor har det problemet. Otäta läppar bromsar också.
6 kvadrat är utmärkt, dagens segel är väldigt lätta så jag tror inte frugan kommer ha problem.
4 och 7 kvadrat låter inte som nån vidare bra kombination. 7-kvadrataren kommer vara helt okontrollerbar långt innan vinden räcker för en 4.0:a.
Det som kan vara tungt är att bära själva brädan till vattnet, 360 är väl inte marknadens lättaste bräda precis, speciellt inte EVA-varianten. Däremot är det trevligt med EVA-däck för de är mjuka och sköna och det kan vara trevligt på första brädan. Å andra sidan, även om 360 EVA är tung med dagens mått mätt så var 80-talets långbrädor (om det var en sån du hade) ungefär dubbelt så tunga. Jag föreslår EVA-varianten. Centerbord är väl inte helt nödvändigt men kan ändå vara trevligt i början.
-
Själv tycker jag bommar har en tendens att vara usla. Om jag är tillräckligt stark för att spänna bomkopplingen riktigt hårt mot masten så är jag tillräckligt stark för att få bommen att glida ner under segling.
Har jag en RDM-mast kan jag ge mig fan på att jag kommer vilja ha ett shims som ligger och skräpar i prylbagen.
Mjuka bommar. Bomrör, kopplingar, framändar o.s.v. flexar som fan.
Varför inte trycka dit bomlängden i cm på bakstyckets förlängningshål? Det spar några sekunder när man riggar.
Likaså, varför inga vettiga markeringar för att minnas var man har hängseletamparna? Om tillverkaren tryckte dit en slogan eller nåt sånt på bomgummit skulle det ju vara busenkelt att komma ihåg.
-
@AlexanderLindelof 379274 wrote:
De är inte lika snälla som delfiner om man säger så…
Nåja. Deras elakhet är betydligt överdriven. Som jag har förstått saken så är de ungefär lika snälla mot människor som delfiner är, och man har fått späckhuggarna att göra ungefär samma typ av konster som delfiner gör.
Däremot är delfiner mat för späckhuggare och deras jaktmetoder går ibland ut på att överlista delfinerna. Skulle man råka ut för en hajattack så kan det vara väldigt bra att ha en i närheten eftersom vithaj och andra hajar också är mat för späckhuggare.
-
Jag tror snarare att dagens filmare har upptäckt att kameran har en slow motion-knapp. Men musiken och att Laird seglade med två kvadratmeter större segel än alla andra spelar nog in.
När första Falcon slalom släpptes så la Fanatic upp en bit oredigerad film på sin web och de bilderna hade betydligt mer fartkänsla än de ”färdiga” bilderna på promo-dvd:n hade så jag gissar att nånting saktas ner i redigeringen.
-
En gammelbräda är antagligen lite smal men funkar om du kan hantera vinglandet. I planing blir den lite trög och klumpig men kan ändå gå fort. Fast det är om det är en 380 lång gammelbräda.
Är det i stället en F2 Sputnik 270 från 1990, glöm det. 54 cm bred och tunn som en ostskiva, det kommer ta lång tid att lära sig nåt.
-
Och jag började faktiskt med att gå en kurs och kunde därför segla efter bara några timmar men trots det blev jag biten och surfar än.