Forumsvar skapade

Sida 231 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:48 som svar på: Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?

Dacron är hållbarare än X-ply som är hållbarare än monofilm. Tror jag. Däremot tror jag att dacronet töjer sig med tiden. Visserligen är SuperFreak och andra dacronsegel rätt välförstarkta med kevlartrådar men tids nog borde dacronet töja sig mellan trådarna, även om jag gissar att det tar såpass lång tid att somliga nog gärna säger att det inte töjer sig.

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:39 som svar på: Hur högt har ni er bom?

Safesurfer: Nu är rådet (Guy Cribb) att en kort person ska få ett finger mellan akter och bom, en väldigt lång ska få in en handsbredd.

• SWE 1 wrote:
    Vilken intressant vändning denna tråden fick! 🙂

På alla planande vindsurfingbrädor har man ju i princip krysskotat när man slörar och det beror ju på att man seglar fortare än grundvinden, man seglar helt enkelt på sin egen fartvind. Detta gäller även för många katamaraner, trimaraner, V.O.70, osv. och inte minst för isjakter som är överlägset de mest effektiva segelfarkosterna. Men att segla platt med vinden och då snabbare än vinden är det ingen farkost som gör då det är fysiskt omöjligt precis som Svanvik påpekar.
    //JIMMY
    Tja, det går som sagt att hitta de flesta av Rick Thomas utläggningar om sin MPB i Rec. Windsurfing, jag minns inte allt, men vissa saker minns jag.

– Låg skrovvikt var himla viktigt. 36 gram/liter var hans riktmärke, fenan var inlaminerad, han ansåg att fenboxar tillförde för mycket vikt.
    – Uppmätt fart var 8 knop i fyra knops vind.
    – Gamla 80-talssegel funkade bättre än nyare segel eftersom de hade tajtare akterlik och mer buk högt upp.

Jag vill minnas att hans påståenden orsakade återkommande rabalder i nysgruppen när han var igång som mest.

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:37 som svar på: Hur högt har ni er bom?

Eftersom min 9.7:as bom har ett sunkigt frontbeslag som glider så brukar jag sätta bommen högst upp eftersom jag i alla fall kommer behöva hissa upp den efter en stund. Med för hög bom brukar jag plana sent och ha dålig kontroll. Anledningen är att jag lutar seglet bakåt för att nå ordentligt och då mäste jag kliva bak innan jag planar ordentligt och då trycker jag ner häcken så brädan bromsas. När bommen åkt ner lite blir det bättre och jag planar igång bra och har bra kontroll, och efter en stund har den åkt ner till det perfekta läget. Sen hamnar den för lågt och då får jag segla i en lite hopkrupen ställning för att få tryck på mastfoten så brädan ligger plant i vattnet. Då hissar jag upp bommen igen.

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:30 som svar på: HD-trailer på FANATIC nya DVD…

Jepp, och jag lär skaffa den så fort jag har vägarna förbi skidsport. Jag kommenterade frippes prat om att lägga upp en HD-version i windows only-krypterat format. Okrypterat som funkar på alla arkitekturer borde funka lika bra med tanke på att Fanatics syfte med filmen troligen är att sälja brädor, inte att sälja filmer.

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 15:46 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    Calle_B wrote:
    Nja, och ja. Jag upplever en ganska massiv kraft från seglet eftersom det är ”motorn” i sammanhanget. Men kraften från fenan gör sig ju defenitivt påmind när hela brädan lättar och man upplever det som ”tailriding” eller ”köra på endast fenan”. Menar du att när jag (mycket sällan) skotar ut i överriggade situationer ”sugs upp” av riggen, hellre än att fenan pressar mig ur vattnet?
    Känslan av att köra på fenan kan juh även uppkomma i inskotade lägen (då mer åt ”tailriding”-hållet).
    Frågan som jag vill komma åt är kanske superenkel, för rent loooogiskt skulle fenan vilja pressa sig upp ur vattnet(vilket är dumt, efter som jag till varje pris vill behålla min 21 cm”2-vinge i vattnet).
    Fenans vingprofil är juh endast skapad för att hålla brädan stabilt i sidled, och inte skapad för att pressa upp sig ur vattnet, har jag rätt här? Frågan är alltså (efter mycket om och men): hur kan en nedåt riktad vinge, generera lyft uppåt?
    Nja. Om fenans kraft verkligen vore riktad i sidled så skulle den inte tryckas upp. Däremot så har man en tendens att luta brädan lite åt lä, och då riktas kraften lite uppåt, samt att fenan böjer sig. Allt det här pressar upp ur vattnet.

Grejen med seglet är att det under rätt omständigheter (riggen hålls upprätt och fullt inskotad) pressar ner brädan i vattnet och motverkar fenans uppåtkraft. Skotar man däremot ut så gör man det ofta på ett sånt sätt att kraften i seglet riktas lite uppåt och hjälper fenan att dra upp brädan ur vattnet. Nu kan man skota ut utan att rikta draget uppåt, men även om det bara leder till att seglet slutar pressa ner brädan kan det leda till tailwalk.

Sen kan fenan så klart pressa så hårt att seglets nedåtriktade kraft inte räcker.

Allt det här förklarar rätt bra varför vissa speed- och raceseglare lever efter principen att aldrig nånsin skota ut, eftersom resultatet av att skota ut när man seglar för fullt ofta är en ofrivillig och okontrollerad flygtur.

Jag lever själv i viss mån efter den principen, är jag toköverriggad så lovar jag i stället för att skota ut om jag vill minska draget i seglet, i såna lägen går det ofta att gå väldigt högt mot vinden och ändå plana för fullt.

Att falla av funkar iofs också för att få kontroll, faller man bara av tillräckligt (typ nästan läns om man är riktigt överriggad) brukar draget oftast bli hanterbart. Enda problemet är att man får upp sån jävla fart när man gör så. Fast det finns ju som bekant minst en kategori seglare som inte ser den saken som ett problem. 🙂

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 15:06 som svar på: HD-trailer på FANATIC nya DVD…
    frippe75 wrote:
    formatet är wmv och kodat via krypteringsnyklar till att endast fungera med den mediaspelare som finns på den person som köpt filmen…

Fast när det gäller en promofilm så ser jag inte varför man ska behöva stå ut med krypterat skit. Varför ska jag inte få se filmen bara för att jag kör Linux?

• rasmus_w

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 14:57 som svar på: Nytt segel på befintlig mast/bom ?

Om den befintliga bommen går att korta ner tillräckligt så behöver du inte köpa nån ny, det räcker med att skaffa segel och mast. Jag tycker ofta det är en fördel att köpa segel och mast ihop, det brukar betyda att de passar ihop och så får man ofta bättre pris än om man hade köpt dem separat.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2006 vid 22:04 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

Sen får sägas att jag är inne på avänkningsresonemanget. Newtons tredje lag regerar. Får jag en medicinboll kastad på mig och slår undan den, kommer jag kastas åt motsatt håll en aning. Får seglet en massa luft på sig och knuffar iväg den åt annat håll, kommer seglet självt påverkas av en lika stor kraft riktad åt motsatt håll. Undertryck i sig skapar aldrig nånsin en kraft för övrigt.

• rasmus_w

Medlem
    23 augusti, 2006 vid 21:59 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

Med enbart på fenan, menar du då att du inte upplever nån kraft från seglet utan bara från fenan? I så fall tror jag det har att göra med att du har skotat ut seglet utan att tillföra nån annan nedåtriktad kraft (typ hänga som fan i bommen), eftersom ett utskotat segel tenderar att ha kraften riktad lite uppåt, medan ett fullt inskotat i vissa fall kan ha den riktad lite neråt.

Resultatet blir hur som helst att du upplever att seglet drar rätt lite och att fenan pressar rätt mycket, eftersom bägge jobbar lite uppåt.

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 22:23 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

En fråga till om boards-testet: När förhållandena var såna att Trad-69:an funkade fullt ut, föredrog tydligen de flesta den.

Är det här generaliserbart till andra småvågisar?

• Tja, isjakter och andra isfarkoster kan såvitt jag vet segla betydligt fortare än vinden och även de gör det om jag fattat saken rätt genom att falla av men skota för kryss när farten ökar.

• rasmus_w

Medlem
    21 augusti, 2006 vid 09:18 som svar på: Vad skall jag välja för utrustning?

Jovisst är det så att man behäver tryck i masten. Problemet är väl att det kräver rätt stora segel om brädan är stor. Det är därför formulaseglarna kör 9.0 i kuling.

• rasmus_w

Medlem
    20 augusti, 2006 vid 12:14 som svar på: Svensk speedare skadad!
    Oåxen wrote:
    Stämmer inte riktigt.

Med ditt resonemang skulle även slalomskidbindningar behöva lösa ut samtiditg för att undvika skador.

Okej, jag har gissat lite på att det är den här stödjande effekten som ställer till saker. Det jag faktiskt har hört är att om man monterar vanliga slalombindningar på en snowboard och en bindning löser ut så kommer andra benet att gå av, men jag vet inte om jag har hört nån förklaring till fenomenet. Däremot kan man gissa att problemet skulle kunna vara lösbart genom att bindningarna på nåt sätt kopplas ihop.

• rasmus_w

Medlem
    20 augusti, 2006 vid 12:00 som svar på: Fanatic Newwave/Allwave/Freewave grubblerier….

Eftersom Ola nämner Boards artikel så spinner jag vidare. Det jag tyckte var intressantast var påståendet att en stubbie är en bra bräda att lära sig rida frontside i onshore på, men att när man väl lärt sig det så funkar det utmärkt att ta med sig den tekniken till en trad.

Nu är som sagt RWW lite speciell, men är det nåt som kan tänkas gälla generellt för stubbies?

Sida 231 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA