Forumsvar skapade

Sida 233 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 23:43 som svar på: Hur vet man?

Finns massa olika kännetecken. Rent generellt så är du överriggad när du inte längre har kontroll på grejorna. I princip så handlar det om att seglet inte längre klarar att behålla sin form, kraften flyttar sig längre bak i seglet så du måste trycka med framhanden och dra med bakhanden för att hålla seglet inskotat. Det ena brukar leda till det andra och har du så mycket drag i seglet så har brädan en tendens att flyga åt alla håll och göra vad den kan för att kasta av dig.

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 20:09 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!
    SWE 496 wrote:
    Ehhhhhhhh???? Vänta lite nu Rasmus…Han frågar vad som behövs för att kunna surfa, inte att tävla.

Ja? Okej, 2-3 segel kanske är för att tävla och inte för att segla, annars ser jag inte vad som är ”tävlingsspecat”. ”Bra att ha” är inte samma sak som ”nödvändigt”, jag har mer än en gång önskat att jag kunde ha flera segel riggade samtidigt, trots att jag inte tävlar.

Att jag skrev en del om förlängaren beror på att jag avverkade två förlängare innan jag hittade en (streamlined) som funkade till formulasegel. Den första höll inte och den andra åt upp en dyr spectratamp i månaden.

Fenor? Som sagt, minst en men jag har aldrig känt mig rädd för att byta fena om jag tror att det leder till roligare segling.

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:59 som svar på: Fenbox

US-box, utan tvekan.

• rasmus_w

Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:58 som svar på: Vill åka snabbare?

Hej Vega.

Om du ska köpa nåt, köp ett extra segel. En 7.5:a är perfekt som nästa storlek upp från 6.0. Vad gäller fena så testa först med den du har. Får du en massa spinout och andra problem, köp till en längre.

Vill du plana ännu tidigare så är det nog en större bräda som gäller, plus matchande större segel.

Glöm bara inte att hösten är på väg, och då kommer snart dagar när din 6.0:a och 115-litare känns väldigt stora.

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 16:33 som svar på: Total nybörjare behöver tips råd och hjälp!
    Spray wrote:
    Ok, men vad är det som ingår i en helt komplett formulautrustning? Alltså, vad är det som krävs för att kunna surfa?

Till alla:
    Är det här bra grejor till ett vettigt pris?

För en komplett utrustning behöver du en bräda, 2-3 segel , mast till seglen, och här är det viktigt att kolla upp så masten du får med är den som hör ihop med seglet, att köpa till en ny mast kostar nästan som hela begagnatpaketet. Du behöver minst en bom men det är bra att ha master och bommar så allt kan ligga riggat. Du behöver en bra mastförlängare som har stora rullar så tampfriktionen blir så låg som möjligt och som är stark nog att hålla för de väldiga krafterna när seglet är riggat. Du behöver mastfot och en eller flera bra fenor.

Som jag ser det så verkar det vara ett bra paket till ett bra pris. Köp om skicket verkar bra. Hur du kollar det har vivace282 redan berättat.

• rasmus_w

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:50 som svar på: Troubleshooting av duckjipp
    big_jeppe wrote:
    OK jag köper absolut att riggen kommer dra mer om man tappat mycket fart, men behöver man verkligen så små segel som du säger? Efter att jag började skriva denna tråd så kollade jag lite på guy cribbs sida. Han menar på att man kan ducka nästan vilken segelstorlek som helst, men han rekomenderar 5-6 m2 för den som håller på att lära sig.
    Nej det där är en funktion av brädans matchning med riggen. För mig betyder 5.7 att brädan (51-52 cm bred vågis) är för liten och då sjunker den igenom lite för mycket och då tappar jag fart, jag behöver 5.0 eller mindre för att ha en hyfsad chans att behålla farten hela vägen.

Din bräda är säkert större än min men att du får problem med pungdrag kan vara ett tecken på att din rigg är lite i största laget för brädan du använder. I princip har nog ”Cribban” rätt, med 5-6 kvadrat händer saker lagom fort men då krävs det att brädan funkar bra med den segelstorleken.

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 12:12 som svar på: Troubleshooting av duckjipp

Annars betyder ofta pungdrag i seglet att man tappat fart. Jag brukar råka ut för det där när jag försöker duckgippa med 5.7, det är lite för lite fart och vind för att brädan ska komma runt bra. Med 4.5 däremot glider brädan så lätt så lätt runt hela gippen och seglet känns fjäderlätt hela gippen igenom. Med 5.0 funkar det men inte mer än så.

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 12:03 som svar på: vattenstart

Sen, som sagt: Det är inget fel på att dra rigg. Det är i många fall ett bättre sätt att komma upp på seglet än att vattenstarta, speciellt om vinden är byig kan vattenstarter vara rätt frustrerande, just som man nästan är uppe försvinner allt drag i seglet och det är bara att vänta på nästa vindby.

Speciellt gäller det här med stora segel. När jag seglar med min 9.7:a i Stockholmsområdet drar jag nästan alltid rigg, med samma segel på Öland vattenstartar jag nästan jämt.

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 11:58 som svar på: Olyckor inom vindsurfing

Sen kan man göra som jag gjorde förra sommaren. Bestämde mig för att göra ett hopp, meni upphoppet fick jag för mig att det nog skulle gå galet så jag bestämde mig för att kliva av och tog bakfoten ur stroppen, men i stället blev det ett kanonhopp, högt och fint, så jag bestämde mig för att inte hoppa och försökte stoppa tillbaka bakfoten i stroppen, vilket lyckades, så när som på lilltån, som hamnade mot stroppens bakkant, just i landningen. Pang! Aj vad ont det gjorde i den tån i några dagar!

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 23:17 som svar på: Olyckor inom vindsurfing

Vad jag vet är väl fotskador det enda som händer någorlunda regelbundet, och det var nåt jag fick för mig långt innan freestylefolket började sparka foten i mastförlängaren 20 ggr/timme eller hur ofta de nu gör det.

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 23:10 som svar på: vattenstart

Ett litet tillägg: I princip är det viktigare att få upp seglet i luften än att få allt i rätt läge. Okej, det finns ett och annat puckat läge där man har seglet uppe men inte kan kliva på, men i princip har få upp seglet prio 1.

Och är läget riktigt jävla hopplöst är det ofta ett tecken på att man har hamnat i en situation där det är smidigare att dra rigg än att vattenstarta. Är då brädan för liten så man inte klara att dra rigg, hoppar man ändå upp och drar i upphalningstampen så man river med sig riggen över på lovartsidan, sen slänger man upp seglet i luften så fort man kan.

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 12:26 som svar på: Starboard Go erfarenheter?
    surfarsmurfen wrote:
    HEJ, den begagnade Go:n finns inte kvar så jag ska åka och kolla på de här grejorna ikväll, http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=83&products_id=993

igentligen är det lite för lite volym men jag ska kika på dem ändå.

nån som kan kommentera priset eller utrustningen, är det hårdvindsgrejor eller går det att plana i lättare vindar också?
    Det är hårdvindsgrejor utan tvekan. I 10-12 är de nog rätt bra, och med lite teknik kommer du igång i 8 m/s.

Jag tror du kommer få lite svårt i början, men antagligen kommer du igång rätt kvickt och jag tror brädan är kapabel att ta segel upp till 7 eller kanske t.o.m. 7.5 kvadrat, det ger ännu lite tidigare planing. Brädan är hur som haver stor och bred nog att bära din vikt utan problem.

Jag ska nog ta och inte avråda dig. I princip är det ett bra köp eftersom vi närmar oss hösten, och det är då man får användning för små grejor. Däremot kommer du antagligen vilja komplettera med en större bräda framåt våren, men har du lärt dig segla en så här liten bräda så kommer du ha lätt att kliva på en lite mer avancerad stor bräda, kanske till och med en slalom eller en riktig formula.

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:55 som svar på: Klepper 272
    Jester wrote:
    Och om Rasmus tycker en bräda är antik, då är den GAMMAL!!!

😉
    Haha, jo det stämmer. Framförallt om man redan är duktig tycker jag att en del snack om hur viktigt det är med moderna brädor och hur svårseglade äldre brädor är, kan vara lite överdrivet. Visst, på det stora hela är ju moderna brädor lättare att segla men pressar man gränserna finns det fortfarande brädor som kräver sin seglare. Jag tror t.ex. inte att en F2 missile XS är en barnlek att segla ens för en ganska duktig småbrädeseglare.

Samma sak med de allra smalaste vågbrädorna. Boards har i sitt augustinummer långtidstestat (testpersoner runt 75-80 kilo) JP RWW 74 och 69 och radical wave 74 och 69. Radical 69:an var för det mesta ren frustration att segla men de dagar som förhållandena var såna att den funkade så ville i princip ingen segla nån annan bräda än den. Jag känner igen det där i min antika vågis. Med lagom drag i 4.5 är den hur kul som helst, men när det blåser mindre än så börjar den så sakteliga kännas allt jobbigare att segla. Och med så lite bredd får man alltid veta om man har en bra eller dålig dag, misstag och klantighet tolereras inte.

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 16:38 som svar på: Klepper 272
    Knatte wrote:
    Det var just 272 som lade grunden till konkursen, då hållbarheten var lika med noll och tror även fenkassetten var tveksam kvalitet. I vilket fall som helst dukade de under i reklammationer på denna modell:laugh:
    Var det inte snarare det nya epoximaterialet som kom -89 snarare? Har för mig att den gula 272:an var ok, men att den gröna -89:an och de andra 89:orna sprack när de torkade i solen och annat hemskt.

Men som sagt, de där 80-talarna är nästan alltid ett kliv tillbaka vad gäller seglingsteknik och sånt, masten sitter ju nästan vid nosen, och fotstropparna nästan där mastfoten sitter idag.

• rasmus_w

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 15:52 som svar på: Klepper 272

Antik till max. Leta upp nåt nyare. Lite liten för att vara nybörjarvänlig och väldigt antik.

Sida 233 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA