Forumsvar skapade

Sida 238 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2006 vid 00:58 som svar på: Vägljud VW Caravelle – vad göra?

Bitumen är en sorts tjockolja. Blandar man bitumen med grus får man asfalt.

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2006 vid 01:56 som svar på: Sumpade prylar…

Bra att veta är också att fenor med Deep Tuttle passar, vilket har sina fördelar om man kör i lätta vindar och känner att en lite större fena skulle komma till pass. Kör själv oftast med en 62 cm fena på min T2 och det funkar rätt bra ihop med min 9.7:a.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2006 vid 03:08 som svar på: Öland vs. Västkusten v.25 (?)

Å fan, hur änge ha det varit viltcampingförbud där? Jag märkte inget sist jag var där. Men å andra sidan märks ett litet grönt tält rätt lite och är lätt att gömma jämfört med en stor bil om man har lite känsla för terräng. Jag gillar att sova ostört och gömmer alltid tältet så gott jag kan även om viltcamping är tillåten.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2006 vid 02:40 som svar på: Näsby Park???

Näsby Park är jäkla trevligt när vinden är rätt. Önskar det fanns nånstans att förvara brädorna där, det vore så jävulskt smutt att bara ta Roslagsbanan dit och sen knalla raka vägen ner till badet.

• rasmus_w

Medlem
    14 juni, 2006 vid 02:34 som svar på: Kite vs vindsurfare

Hej Fesen.

Du har missat en liten detalj. Vi vindsurfare gippar också helst. På en stor lättvindsbräda är det väl hugget som stucket, men det är otroligt svårt att plana genom ett slag men ganska lätt att göra det genom en gipp. Men på en stor bräda är det inte hela världen, brädan har mycket flytkraft och det är lätt att knalla runt masten även utan planing. På en liten bräda gäller det däremot att vara smidig som en katt och snabb som en gasell, det är rätt lite volym i nosen så den sjunker vid minsta misstag.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:09 som svar på: Gör jag något fel när jag riggar?

Känner igen bommen du har. Jag har en likadan och jag kan inte minnas att jag har det problemet. Men det kan hända att du har ett segel somska riggas med en del uthalsspäning, jag kör näsan alltid med rätt lite.

Sen kan det vara så att seglet har en tajt öppning för bommen och kommer ivägen för spännarmen och pressar ut bommen. I så fall borde du bara ha problemet när seglet är på ena sidan av masten.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 21:00 som svar på: Näsklämma?

Det där med att blåsa ut luft genom näsan funkar också bra. Att simma på rygg under vatten är en rätt bra övning.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:57 som svar på: högre hopp

Vad jag vet så behöver man bara hålla draget konstant för att få ner nosen. Nånstans läste jag att man skulle skota ut precis i landningsögonblicket så man får backvind att luta sig mot, men det låter som man skulle behöva skota ut så in i h-e, tycker jag.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 01:20 som svar på: Kite vs vindsurfare
    Ölla wrote:
    En kitelina med 100 kg spänning

Jag känner mig också lite frågande till det här. Vad är det för lina som har så hög spänning? Nån lina som går mellan bågens ändar eller så? Späningen i linorna som går från kitare till kite kan väl inte bli större än ungefär kitarens vikt delat med antal linor? Dvs han måste väga minst 200 kilo om det ska bli 100 kilos spänning i en kite med två linor.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 01:09 som svar på: högre hopp

Noslanda är tufft. Oldschool som fan (tror det var Peter Hart som skrev att om du är modig nog att noslanda så ger du dig nog på loopar i stället), men i min bok är det respekt som fan att greja en riktigt vertikal noslandning från hög höjd. Har försökt gång på gång utan att nånsin lyckas segla iväg. När nosen vänder neråt ökar ju draget i seglet accelerationen neråt. Slutresultatet brukar vara att jag driver ner brädan lodrätt ner i vattnet tills bara fenan och stropparna är ovanför och sen trillar jag av.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 01:00 som svar på: Vad har ni surfare för brädstorlekar?

Bic Techno2 148 liter som största, kör den mest med 9,7, menibland också med 7.8
    En av Anders Bringdals gamla RRD-protos från -95, 286 lång, kanske 120 liter. Troligen har han kört den som 7.0-kossa. Jag kör den med 7.8 eller 6.6.
    En gammal CLS, byggd ca 1988, runt 51-52 cm bred, volym troligen runt 65-75 liter. 5.7 och neråt men den är på tok för liten med 5.7 och lite liten även med 5.0. Däremot trevlig med bra tryck i 4.5 och mindre.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 00:43 som svar på: Näsklämma?
    fastforward wrote:
    ”Jag har aldrig sett någon segla ståendes på en inplastad frigolitbit förut – så gör inte det”

Det är klart att man får stå ut med några kallsupar under en dag men nu handlar det om varannan minut. Det är mycket troligt att jag kommer att lägga bort näsklämman allt eftersom jag blir bättre, men nu under tepåse-stadiet känns det som en bra idé.

Förra gången jag var ute hamnade jag exempelvis under seglet i vattnet ikrokad i selen – en lätt panikartad upplevelse. Det blev inte roligare av vattnet i näsan när man väl kom upp i luften heller.

Rent spontant så tycker jag snarare att det du behöver göra är att lära dig synka andningen med seglingen. Man hinner ALLTID ta ett andetag medan man flyger genom luften i ett kastfall. Sen försöker man tajma utandningen med att man slår i vattnet.

Och det går att kroka år även när man är under vattnet. Jag har varit med om att det känts läskigt en gång, då hamnade jag under min 9,7:a i nollgradigt vatten. Då är det inte bara en urkrokning, ansiktet domnar dessutom och med en 2,5 meter lång bom är det en bit att simma innan man kommer ut.

• rasmus_w

Medlem
    11 juni, 2006 vid 00:19 som svar på: Nedhalsvev
    Oåxen wrote:
    Eller varför inte göra det självklara – köp en POWER.XT-förlängare från North.

10 ggr smidigare och kan dessutom användas på vattnet!!! En investering som är väl värd att göra!

/ Patrik

Nu har jag inte testat XTR men nackdelen med vanliga power XT är väl att den snarare är en bekvämlighet än en hjälp att dra tunga nedhal. Om XTR grejar de tyngsta fomulaseglen så är väl veven överflödig, annars inte.

Sen lär det knappast dyka upp nån XT för koppmastfot av uppenbara skäl.

En annan enkel variant på vev kan byggas av en gammal mastförlängare, två koppar som sitter ihop i mastfotsänden och en metallstång man böjer till vev.

• rasmus_w

Medlem
    8 juni, 2006 vid 01:36 som svar på: Hitta nybörjarutrustning

Köp du bräda och rigg för sig. De enda prylar jag skulle rekommendera att helst köpa ihop är mast och segel. Resten kan du köpa i klump eller varje del för sg efter behag och vad som blir prisvärdast.

• rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2006 vid 23:07 som svar på: Specs. för Simmer proam 7.5 (99?)

Hm. En gissning är att Tomas Persson antagligen hade gett ett bättre svart eftersom det ofta är han som designar Simmers plattvattensegel.

Sida 238 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA