Forumsvar skapade

Sida 285 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 17:05 som svar på: Passa er för Orcinus orca ute på vattnet…

Vad jag har hört så är det normala att späckhuggare inte betraktar människor som byten. Jag har en känsla av att deras otäcka rykte mest har att göra med det faktum är att de är lika stojiga som vanliga delfiner, fast tio gånger större, samt att de kan jävlas rejält om de faktiskt blir arga. Att de sen kan käka delfiner (som vi människor tenderar att gilla) till frukost gör inte saken bättre.

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 13:48 som svar på: Hur lång förlängare?

Det stämmer att det är 2004:or. I alla fall 4.5 och 5.7, de är redan inköpta. Det kan hända att 5.0:an blir en 2005:a om ingen av butikerna har kvar 2004:or. Men tack för förlängarinfon, jag misstänkte att det kunde vara så. Men 37 borde alltså räcka eller ska jag köra på minst 40 för säkerhets skull?

Luff kan ju betyda både min luff och max luff beroende på tillverkare. Vissa är ju duktiga och anger bägge. Vissa försöker vara duktiga och anger bägge men får ändå inte till det. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 12:15 som svar på: Fredag i stockholm

Om jag sticker ut så blir det vid görvälnsbadet eftersom jag har brädan i containern där. Dessutom på torsdag eftersom det är då jag har tid. Jag har en tendens att få segla ensam men har inget emot sällskap, i söndags var batteriet dött när jag skulle köra hem från Görvälnsbadet, så jag fick traska in till jakobsberg och hitta nån kompis med startkablar.

Dessutom var 9.7 liite stort, jag såg och hörde flera träd knäckas när jag var där. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:46 som svar på: Årets dag på Torö…

Svar till:

Min erfarenhet:
    Bottensväng – Händerna brett isär.
    Uppe på läppen – Händerna ihop.

[/ QUOTE ]

Håller helt med, men inkluderar ”brett isär” att du flyttar fram framhanden? Min erfarenhet är som sagt att det brukar vara bäst att ha framhanden ungefär där hängselelinan sitter (om man inte inte har linfästena 50 cm isär som på 80-talet) och bara ändra greppet genom att flytta bakhanden framåt och bakåt.

Kollar man på Polakow, Angulo eller nån annan av ”hawaiianerna” när de bottensvänger så ser det ut som de har framhanden nånstans vid främre linfästet och bakhanden ungefär så långt bak som det finns gummi på bommen. På läppen har de händerna väldigt nära varann.

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:09 som svar på: Årets dag på Torö…

Överlag tycker jag, efter att ha studerat diverse filmer i filmtråden, att många verkar ha framhanden väldigt nära masten, och armarna generellt sett väldigt brett isär. Jag försöker undvika att segla så, ju tätare ihop man har händerna desto längre kommer man från seglet och desto upprättare hållar man det.

Jag har experimenterat en hel del med handplaceringen i år och tyckt mig märka att brädan går märkbart bättre ju tätare ihop jag har händerna. Tidigare planing, högre toppfart och bätter höjdtagning. Å andra sidan kan riggen kännas lite ”vingligare” med händerna tätt ihop så det kan bli en avvägningsfråga. Är man överriggad vandrar ju gärna buken lite och då kan man behöva ett bredare grepp, men då flyttar jag mest bakhanden, inte framhanden.

Sen gäller det här mest segling rakt fram. Ska jag gippa flyttar jag isär händerna, men bara genom att flytta bakhanden. Samma borde gälla vågridning. Enda undantaget är när jag ska flippa seglet, då åker framhanden ända fram, men bara i sista ögonblicket!

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2005 vid 10:54 som svar på: Tipps inför Surfbussbygge

Surfare är ofta på blåsiga ställen. Har nån provat att sätta en vinddriven generator på bilen? Jag förmodar att det kan vara smart att ta ner den när man kör, men annars?

• rasmus_w

Medlem
    31 december, 2004 vid 00:14 som svar på: Tsunamisar

Svar till:

Att dessa katastrofer ALLTID ska drabba de länder som inte har det fullt så bra.. Man undrar ju liksom vad som är meningen igentligen.. Ta ett land som Thailand. Hur fett med stålar har dom då?!?! Är dåligt insatt i landets ekonomi, men bilden JAG har av landet är ju att det inte har såå fett med stålar.. Tänk va detta kostar! INte bara alla dessa stackars invånare som spolats ifrån jorden, men hur många år kommer det inte att ta innan dom har kunnat bygga upp landet till den stora ”turist ort” som det var innan detta?! Och vad har dom att livnära sig på förutom turism?!?! Tror inte att folk kommer att vara rädda för att detta kommer att ske igen.

[/ QUOTE ]

Jag tror inte läget är så illa i Thailand. Landet är en demokrati med fritt informationsflöde. Tidningarna kan trycka info om katastrofen så snart den har hänt, det är fritt fram för alla att organisera räddningsarbete. Det är skillnad i en diktatur, där censuren först måste godkänna informationen om att tusentals har dött i ett land som enligt propagandan är ett paradis. Sen vill regeringen förstås veta att inte räddningsarbetarna sprider oppositionella idéer.

Dessutom är inte Thailand så enormt låglänt. Starboard, Neil Pryde och Cobra ligger till exempel i Thailand, vad jag förstår så har de klarat sig bra, folk har frågat på Starboards konferens. Ezzy har tydligen klarat sig riktigt illa, de har startat en insamlingsfond för att hjälpa de av arbetarna som har blivit av med allt.

En sista sak som jag har skrivit på många konfar idag. Ditt I-landsproblem kan hjälpa. Om nästa surfpryl du köper kommer från ett företag i nåt av de drabbade länderna, så hjälper du dem att komma på fötter. Både ekonomiskt och för att den som har jobb som väntar oftast har lättare att komma tillbaka efter en svår kris.

• rasmus_w

Medlem
    28 december, 2004 vid 14:16 som svar på: Ny OS-klass 2008!

IOK vill att folk i fattiga länder ska ha en chans, så den får inte vara byggd i nåt dyrt superlätt hitech-material. Brädan blir säkert flera hundra kronor billigare av det.

Nackdelen är väl att IOK som vanligt skapar en bräda som ingen utom de som siktar på olympisk karriär seglar.

Tänk om IOK kunde skapa en surfklass med brädor som även vanligt folk kunde tänka sig att köpa för att nöjessegla! Vilket lyft hade inte det blivit för den olympiska vindsurfingen! Nu är det bara en klass för brädor som ingen seglar, i vindar då alla stannar i land, som enligt mig är helt överflödig.

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 16:20 som svar på: HJÄÄÄÄLP!! jag skruvade för långt.

Det finns fotstroppspluggar att köpa. Jag hade ett liknande problem (gängorna i pluggen var slut) och köpte en plugg, borrade bort den gamla och fäste den nya med epoxy.

Innan du gör som jag gjorde, kolla med http://www.boardlady.com, epoxy kan vara elakt mot skummet i vissa brädor.

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 16:10 som svar på: Fotstroppsproblem

Har inte järnhandeln en skruv man letar efter så brukar Sifvert ha den, men det kostar.

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 15:23 som svar på: Fotstroppsproblem

Det borde gå att lösa genom att suga ut eller blåsa in luft genom hålet. Speciellt om brädan har luftskruv.

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 15:13 som svar på: ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

Svar till:

Nackdelen med att skaffa en 8-kvadratare är att jag blir så illa tvungen att skaffa en ny bom också. I så fall får det bli en beggad alu.

Fördelen med att skaffa kolbom är att den skulle funka till min 6.2:a och säkert även till 5.4:an. Plus att det skulle kännas lite coolt att ha en kolbom, fånigt men sant.

[/ QUOTE ]

Jag skulle vilja säga att kolbom till småsegel inte är så himla viktigt. Ska du ha en kolbom, köp en som passar segel upp till 9.0 eller så även om du inte tänkt ha så stora segel, det är när seglen är stora som kolet verkligen gör stor skillnad.

Jag tycker nytt segel verkar vara bästa valet för dig, men varför en åtta och inte en 7.5:a, eller kanske en nia om brädan kan ta det?

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 14:50 som svar på: ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

Inte riktigt sant. Är det en bra alubom håller jag med.

Däremot är skitbommar ett av mina favorit-hatobjekt. Jag hatar bommar som flexar märkbart när jag pumpar (blir säkert kortare när vinden ökar = mer buk i seglet när man vill ha mindre och vad händer med den bommen om jag landar ett hopp ikrokad?), bommar med svajiga/svampiga front- och akterbeslag och bommar som a) kräver tio tigrars styrka för att spännas fast så de inte glider eller b) glider ner efter en stunds segling hur hårt man än spänner frontbeslaget. Bommar med sunkiga cleatar i akterbeslaget så uthalet lossnar lite då och då förtjänar också ett ”hedersomnämnande” i sammanhanget.

• rasmus_w

Medlem
    27 december, 2004 vid 14:23 som svar på: ska jag satsa på 100-mast, kolbom eller segel?

Vad tror du om att försöka låna nåns prylar och testa? Känner du nån som har en 100-mast kan du ju provrigga med den och se om det blir bättre. Samma med kolbom och nyare segel.

• rasmus_w

Medlem
    25 december, 2004 vid 12:02 som svar på: GoD JuL

Jag fick en julklapp av mig själv… Ett Simmer Compact 5.7 -04. Nu ska jag bara skaffa en 400-mast och knippe crossover mellan 5.0 och 4.0 så har jag lite hårdvindsgrejor igen. smile.gif

Sida 285 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA