Forumsvar skapade

Sida 178 av 197
  • andersbq

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:20 som svar på: Apelviken lördag?

Hepp, men det är först på eftermiddagen som det blir vinkel och mera vind. Peaken är vid 16-18 och det vrider hela tiden mot norr, ser ut som repris på lördagen för 2 veckor sedan när det var bäst vid 20-21.

• andersbq

Medlem
    7 september, 2007 vid 22:17 som svar på: 3.7 segel till 103L bräda

Vi vet ju ingenting om denna personen, kanske en tjej som är inne på första året. Kanske tepåse-nivå. Eller ett stort barn, 3,7 KAN vara bra då.
    Men för oss veteraner har ägt 50 brädor och 100 segel. (Det märkliga är att vi alla vet hur fel det är, alltså har vi prövat i tidernas begynnelse!)

• andersbq

Medlem
    6 september, 2007 vid 20:28 som svar på: SMHI vs Foreca

Hör ni gnällspikar, på lördag em blir det nordväst här i Halland, över 10 m/s!

• andersbq

Medlem
    6 september, 2007 vid 13:57 som svar på: Försäkringsfråga -pajjad bräda på resantips önskas.

Nej nej nej, du måste säga tt du själv tappat något på din bräda.
    Annars kommer ska det gå på UCPA försäkring och då blir det långbänk som heter duga.Visst kostar det dig självrisken men det är det värt. Tro mig.

• andersbq

Medlem
    6 september, 2007 vid 05:18 som svar på: långresa, hur gör man?

Jag brukar göra så här:
    1. Bestäm vad jag vill göra som huvudinriktning (typ turista, vindsurfa, surfa eller sola).
    2. Välj ett eller flera resmål som passar.
    3. Kolla in förhållandena den säsong man ska dit (t ex Maui i april ca 12 m/s)
    4. Ta med EN vindssurfingbräda som passar (t ex 75 liteters vågis), samt 3 segel (t ex 5,4, 4,7, 4,2), mast(er) och en bom.
    5. Boka flyg, men aldrig något mera. Det finns alltid billiagre & bättre sätt att bo. Möjligen att man bokar någon första natt, så att man har en adresss.
    6. Åker man till ett tillhåll för vindsurfing finns det ofta prylar att köpa, men t ex Bali så måste man ta med det mesta själv.

Har ni inte funderat på sydafrika?

• andersbq

Medlem
    5 september, 2007 vid 20:27 som svar på: långresa, hur gör man?

100 kg??? Ska ni delta PWA tävling sedan?

Och förresten Venezuela är ingen perfrkt vågställe snarare freestyle, Bali är inte heller gjutet för vindsurfing. (Vietnam har jag aldrig varit i.)

• andersbq

Medlem
    5 september, 2007 vid 18:44 som svar på: Swespeed på G

@40knots 411975 wrote:

39,44….. men det gick fan så fort på slutet. Min segelnummer var 27. BTW, dunken seglade 43,34 bertin 42.61 osv. Nästan 40 seglade över 37knop.

Och det coola var när han satte 43,34 så gippade han bara ut mot havet, för att höjda tillbaka till starten igen.

• andersbq

Medlem
    5 september, 2007 vid 16:14 som svar på: Swespeed på G

@40knots 411768 wrote:

Coola bilder :)! Leta i dina bilder och se om du hittar segel # 27, 80 eller 88. Varifrån har du att Dunken var 5 knop snabbare än alla andra?

Ska ta och dyka ner i fotolådan igen. Antar att du var med, jag stod vi målet då alla satte sina bästa tider och de flesta körde in på 37-39 knop. Vad satte du?

• andersbq

Medlem
    4 september, 2007 vid 20:02 som svar på: Swespeed på G
    Rasmus_W;410351 wrote:
    Erik Beale var ju den som först kom över 40 knop och det gjorde han på en bräda som var 33 cm bred och fan vet hur smal den kan ha varit i tailen. Den såg ut att ha grymt smal tail i alla fall. Björn skrällde ju med en fart på över 43 knop i Tarifa runt -93.

tillbaks till historien,
    1991 var det och dunken hade en thommen slalom och ett typ 5,5 NP om jag minns rätt, tog några bilder men rullen tog slut när björn satte sitt rekord… Det var grymt att se Björn på den kilometerlånga strippen, han hade typ 5 knop mer än alla andra, det syndes på långt håll, och varje runda han gjorde så följde resten efter som en lång svans.

• andersbq

Medlem
    4 september, 2007 vid 11:31 som svar på: Trummhinnan

Spräckte min för en månad sedan. Fick ej surfa (få vatten i örat) på en vecka + pencillin. Var lite lomhörd i 8 dagar men sedan släppte det och nu är det fint. Kör numera med stängda ventiler i gath-hjälmen när det ska hoppas.
    Så det är bara att titta på film och ladda mentalt i en vecka!

• andersbq

Medlem
    4 september, 2007 vid 04:36 som svar på: Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

@S19 411386 wrote:

Course på slalombrädor började man väl köra redan runt 1990… När jag började tävla 1992 kunde man i princip räkna de som körde centerbordsbräda på en hand…

Visst kördes det courseracing på slalombrädor redan 1988, men jag menar när dessa brädor var såpass utvecklade att dom verkligen fungerade som kryss/länsmaskiner, det var först 1997 som dom första riktigt breda brädorna kom.

Sedan en annan aspekt, jag slutade segla ”race” för jag gillade inte att länsa med ett jättesegel, jättefena, jättebred bräda, i vågor, i kuling i 20-25 knop. Man kan kalla mig feg. Men så är det. Visst saknar jag adrenalinet från att starterna, men inte jag gillade inte ”risken-för-kastfallskänslan.”

• andersbq

Medlem
    3 september, 2007 vid 19:39 som svar på: Nytt Tävlingsformat i Svenska cupen 2008?

Nu kan vi väl försöka reda ut historien lite. När vi tävlade i Funboard från början i Svenska Cupen 1984, så var ambitionen att segla course (kryss/slörbana), slalom och wave. Pga att vinden inte höll i 4 dagar varje gång så slutades det med wave. Sedan var det course och slalom som gällde. Visst hände det att vi inte hann igenom en hel stege, men generellt var det inte ett stort problem. (I Halmstad så genomfördes ibland SurfSports Cups uppskjutna slalom senare på hösten.) I mitten/slutet av 90-talet börjades det segla bansegling på ”slalombrädor” och HÄR någon gång dog slalomen ut. Dessa brädor utvecklades till formula 42 med kryss & läns och tävlingarna blev racetävlingar för breda brädor med STORA segel. Det goda, kan man säga, är att dessa tävlingar har kunnat genomföras på sådana ställen med sötvatten som man inte förknippar med funboard. Riktigt slalom kräver koncistent vind. Men i vårt land kan inte slalom stå på egna ben. För visst var det så i början av 90-talet, att många tröttnade på att åka land & rike runt och bara vänta på vind, festa och sedan åka hem. Så hur man än vrider det så behövs support från något håll om man vill hålla igång den roligaste tävlingsformen. Kanske idén med en mobil tävling ska återväckas?

• andersbq

Medlem
    3 september, 2007 vid 19:11 som svar på: Flyg- Vindsurfing frakt – GRATIS

http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/en_gb
    2.50 är väl generöst med dagens mått!

• Det som förvånar mig lite nu är att Ulf ”CLS” Larsson inte hade någon bra gissning på vad laminatet på min bräda bestod av. Hans kommentar var ”det är ser inte ut som kolfiber, det här är någon slags filtliknande material”. Han lagar ändå flest brädor i detta landet.

• @adde 411174 wrote:

Oh vad länge sen man läste kemi och materialläran täckte inte direkt kompistmaterial men lite snappar man väl upp…

Naish använder inte carbon (som är en polymer av akrylfiber va? Svenne vet säker detta) utan en aramid (från Teijin Twaron för att vara exakt). Kevlar, som ju egentligen är ett varumärke från DuPont, är en aramid som är rätt lik Twaron (som är Teijins varumärke).

Japp, det såg ut som kevlar i strukturen, fast svart.

Sida 178 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA