dr-masse
Forumsvar skapade
-
Yngre herr Pryde är visst gammal tävlingscyklist…
Fast – beställa cykel för över 30 000:- via nätet… eh?
-
Det är lättare att köra stort (rätt) segel på Formula. 9.8 är nog en lämplig minsta storlek, glöm de där med 7.0.
-
Det svänger runt den där proggen… modigt att redan nu börja nämna spots här…
-
dr-masse
Medlem13 augusti, 2010 vid 08:32 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaOla H.;625471 wrote:Flyg kan ju innebära rejält undertryck, i alla fal inbillar jag mig det, jag vet egentligen inte hur lågt tryck de kör i fraktavdelningen på moderna flygplan. Men hur som helst tar jag det säkra före det osäkra och tar ut luftskruven just vid flygning. Och ett bra trick: när du tar ut den, vira lite tejp runt och tryck in den hårt i mastkassetten. Då är det högst otroligt att du glömmer skruva i den på plats även om du möts av en superclean peelande 2m våg som får adrenalinet att sätta din hjärnas fokus på helt andra saker än luftskruvar och dylika teknikaliteter. Men när du efter en hetsriggning skall plutta ihop rigg och bräda och slänga dig ut i vågorna får du inte i mastfoten i kassetten – för där sitter ju luftskruven och stoppar. Förhoppningsvis räcker denna påminnelse…Starboard levererade tidigare brädorna från fabrik med luftskruven instucken på detta sätt men gör det tyvärr.
Ha, ha, det är fler än jag som hetsat ut på vattnet utan luftskruv märker jag. Eftersom ett av mina få mantran som jag faktiskt kommer ihåg lustigt nog är ”jag kommer att glömma bort det här” så går jag till och med längre och smäller dit en remsa silvertejp över luftskruvshålet + hela mastkassetten… svårt att glömma då… :tongue: ”Hmmm, den där tejpen som sitter över hela mastskenan, vad betyder det nu igen??”
-
dr-masse
Medlem13 augusti, 2010 vid 07:55 som svar på: Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är bortaJag skruvar bara ut de när jag flyger, men även det verkar inte behövas?
Åsså brukar jag öppna och stänga när brädan legat oanvänd lite längre (vintern), mest för att kolla att det är torrt å fint samt att packningen är OK. Lämnas i övrigt helt orörd, har gjort så sedan jag köpte min första bräda med luftskruv, vilket måste vara en 13-14 år sedan nu…
-
för mig är lättvind allt under typ 8 sekundmeter… mer internationellt under 16 knop eller högst 4 bft..
-
Jag är med Dala. En bräda för alla förhållanden – nej. Minst två.
Faktum är att jag, numera, skulle kunna tänka mig två brädor som volym- och storleksmässigt ligger rätt nära varandra, men som egenskapsmässigt har tydliga skillnader.
Typ en 88 liters, 58.5 bred sak med rakare bottenkurva för lättare vindar eller mer onshore. Åsså en 78-80 liters runt 56 bred med mer kurva och kontroll för mer vind, side- eller side-off.
Är ganska nära det nu, men tror att min nästa ”storvågis” kommer att vara ett litet snäpp mindre. Min nuvarande illa bräda känns tokrätt i storlek för mig (79 liter, 56 bred, grym kontroll).
-
Ja, det tycker jag verkar vettigt. Mast, förlängare och mastfot tillkommer, men det kan vara bra att köpa nytt (framförallt mastfot).
Bra storlek att komplettera med mindre, typ 6.0. Blir fint!
-
Sett över min surfkarriär vill jag inte ens tänka på det där.
-
Kul och intressant klipp! Gillade särskilt ”HAD-fräsen” (Hand Aided Design)… 😀
Även CarbonArt har ju ett klipp om hur de bygger sina brädor. Märkligt att inte Cobra lagt upp något klipp… ah?
-
Näe, det tror jag inte alls det. RRD-seglen sys på samma loft som Simmer (mig veterligen) och har nog en väldigt snarlik mastkurva som Simmer-seglen.
Så det borde vara lugnt.
-
jonteasu;625186 wrote:Hittade RRD 2011 prylar på denna sidan: http://www.windsurfingkarlin.cz/windsurfing/eshop/34-1-plovaky-RRD-2011
Dom har gjort en twinzer twintip bräda, är det verkligen bra?
Räknar man in fsw så har de sju (!) olika modeller enbart för wave…
Twinzer twintip, ja, Tabou har ju kört med det ett år, kanske funkar?
-
Planing;625097 wrote:Detta är inte fixat va? Jag har fortfarande detta problemet i Firefox 3.6.8. Ni kanske har koll på det. Tänkte bara nämna det så att det inte kommer bort.
Funkar i Chrome, i alla fall. Testade nyss.
-
Kolla aldrig på guru (GFS-modellen) samma dag som det skall blåsa i Sthlm.
Det är de lokala prognosmakarna som gäller (DMI, SMHI, Predict, Klart, Storm) med sina lokala prognosmodeller. GFS (guruns huvusakliga modell) är för grov för Sthlm/Östersjön. Däremot OK för att spana in lite trender i framtiden och se vad som kan vara på gång. Även de andra modellerna på gurun kan stämma bättre, även om jag tycker att den ena WRF:en (27) nästan alltid visar mer än vad det blir.
-
Absolut. Längd och IMCS säger hur lång (såklart…) masten är och vilken styvhet den har.
Det säger däremot ingenting om hur masten böjer sig, dvs mer i toppen eller botten och hur själva böjkurvan ser ut. Mastens prestanda i övrigt (hur snabb flex den har, framförallt) påverkar även det relationen mellan segel/mast. Jag upplever att segeltillverkarna blir allt mer noga med att anpassa sina segel efter vissa master, även i ”enklare” segel eftersom man helt enkelt ständigt får bättre och bättre koll på hur mastens egenskaper hänger ihop med hur man får ut så mycket prestanda ur ett segel som möjligt.
Rätt mast i seglet är nog den viktigaste kombon att vara lite noga med för att få ut rätt prestanda ur sina grejor.