Forumsvar skapade

Sida 119 av 290
  • rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2008 vid 12:41 som svar på: Äldre slalombräda runt 110-120 liter?

Jag drömde om en Vivace 282 Carbon ett tag, fast i slutänden blev det en RRD-proto. Tyvärr trasig nu och fan vet om jag kommer orka laga den, jag har ju i alla fall tänkt köpa en ny slalombräda innan året är slut.

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2008 vid 00:16 som svar på: Äldre slalombräda runt 110-120 liter?

Om man måste segla med ett urgammalt segel (du kör väl MKIV?) på en modern bräda så tror jag att ett fullracesegel är det bästa valet. Visserligen har det hänt enormt mycket sen -93 men ett racesegel från den tiden är i alla fall stabilt och twistar som ett modernt segel. Som jämförelse har vågsegel från den tiden ofta helt tajta akterlik och skulle troligen funka riktigt illa på en modern vågis.

Jag har kört en hel del med racesegel från tidigt 90-tal (Da Kine Da compe och Gaastra Race F1) på en modern freeride och det funkar rätt bra även om det känns lite konstigt med den korta bommen och den grunda buken.

• rasmus_w

Medlem
    12 juni, 2008 vid 21:09 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

@dr Masse 474478 wrote:

Ja, och det är väl helt självklart?!? Du har ju blivit tyngre?!?

Vi pratar väl, hoppas jag, brädans egenskaper under segling (även när man inte planar) och inte när när man står still och drar rigg.

Som sagt, in erfarenhet är att även under segling så spelar volymen roll. Givetvis inte i planing och inte i nästan-planing men när farten börjar sjunka ordentligt så påverkar brädans form mest hur fort den sjunker. För att ta det till sin spets så skulle en 1 cm tjock bräda vara ganska rejält svårseglad även om vinden räcker till planing, hur bred den än är, precis som att det går att konstruera brädor med 200 liters volym som är riktigt svåra att stå och dra rigg på.

Plus då att även när man har riktigt bra drag så händer det att man står helt stilla korta ögonblick och då märks också volymen.

• rasmus_w

Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:57 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

@Goose 474587 wrote:

har du varit stamkund på McD?

Snarare sovit typ fyra timmar/natt. Sånt blir man också tjock av.

• rasmus_w

Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:28 som svar på: BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

Seriöst, Masse. När jag först provade freewave 86 förra sommaren vägde jag 68-70 kilo. Brädan flöt som en kork, slå och dra rigg var busenkelt. I Oktober slutade jag vara arbetslös och nu väger jag ca 76-78 kilo (plus att jag bara kört med vintermundering, det lägger på några kilo och gör mig segare i rörelserna jämfört med shortyn) och framförallt det där med att dra rigg är riktigt svårt och slutar jag plana så har jag svårt att stå kvar på brädan.

• rasmus_w

Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:52 som svar på: Bris i Götet idag?

@Knatte 473374 wrote:

Japp! Det vart gött drag i går…. Jäkligt kul att testa Isonicen 87:an eftre 1.5år i malpåse. Jäklig go bräda måste jag säga 🙂

Du börjar kunna köra på riktigt igen? Kul!

• rasmus_w

Medlem
    8 juni, 2008 vid 11:17 som svar på: Marocko på sensomaren?

@frippe75 473126 wrote:

Men!!!! Har man bott i Sverige i dryga 30 så vet man ju hur det är i en lite by i småland utan att ha varit i alla. eller?

Din jämförelse är lika bra som att en Kines åker till Sverige ifrån Kina för att besöka sin kusin som har en kinarestaurang i Norrköping och stannar 3 dagar för att sedan åka hem och bocka av Europa ….

Säkert, men allt jag vet om sommaren i norrlands inland grundar sig t.ex. på hörsägen.

Om kinesen är i norrköping i tre dagar så har han faktiskt börjat utforska europa. Klart han inte är klar, men han har börjat. Varje resa börjar med ett steg.

• @surfmeister 473176 wrote:

Har varit hos ortoped och sjukgymnast och fått diagnosen överbelastad gluteal muskulatur, muskelfästen etc och beskedet att det i värsta fall att kan ta år innan det blir helt bra……..dock har jag tränat/stretchat enl sjukgymnastens program under hela våren (fördel att det inte har blåst….) och känner mig hyffsat bra och hoppas att trenden håller i sig. Har även nuförtiden inlägg i skorna och går kontinuerligt med joggingskor. Har bestämt mig att inte segla långa non-stop pass framgent då min kropp uppenbarligen inte pallar med det längre; man börjar bli gammal!

Jag säger inte att det här gäller för dig, men sånt här kan bero på förkortade muskler och det kan vara rätt lurigt att bena ut eftersom det inte är den förkortade muskleln som gör ont utan alla muskler som kontinuerligt försöker rätta till den felställning som uppstår på grund av den förkortade muskeln.

Ett vanligt och välkänt exempel är när man har armarna framför kroppen nästan hela dagarna typ när man sitter framför datorn (eller surfar eller cyklar eller tränar för mycket bänkpress osv), då blir efterhand bröstmusklerna för korta och axlarna permanent parkerade lite längre fram än de borde vara. Man får lite puckelryggig hållning och nackmusklerna jobbar för allt vad de är värda med att dra axlarna bakåt och till sist har man jävulskt ont i nacke och axlar och behöver massage nästan jämt, men det som löser problemet är stretchande av bröstmusklerna.

Det här är ungefär lika vanligt runt höfterna, sätesmuskler, höftböjare och så vidare blir lätt lite korta om man tillbringar hela dagen i samma ställning och hux flux så gör det ont nånstans. Jag hade för nåt år sen grymt ont i ländryggen och det visade sig bero på att vissa av sätesmusklerna behövde massor av stretching.

• rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2008 vid 15:37 som svar på: Marocko på sensomaren?

@frippe75 472952 wrote:

Notera dock gärna att augusti verkar vara Italienarnas månad i Marocko. Galet med folk.

Vi har alltid åkt och åker även i år dagarna efter midsommar. Perfekt varje år.
    Mellan halvmast och mast 3.6 – 4.5 (ibland 5.3). Tänk bara på att windguru inte har midfierad vind för Marocko (Moulay Bouzerktoune). Du får lätt lägga på 4-6 m/s under sommarmånaderna Jun-Aug. Om det bara blåser. Typ 7 m/s så är det lätt 4.5 vid stranden.

Att bocka av hela Afrika från din semesterlista bara för att du varit i Marocko känns ju lite fel.. Tror inte du kan jämföra Marocko med Sydafrika….
    Kanske kan du bocka av tunisien och egypten….

Det ante mig att det kan vara mycket folk där i augusti, men det känns helt enkelt inte realistisk att komma iväg tidigare än så. Jag har just köpt en Fanatic Newwave 75 så jag har en bräda som antagligen funkar om det skulle råka blåsa ”3.3 fullpower” och jag håller på och letar efter en surfbuss men mitt minsta segel är fortfarande 4.5.

Har du sett hela Sverige? Det har inte jag, och jag tror att jag kommer dö innan jag har hunnit sett hela afrika. Men några veckor i Marocko känns som ett bra sätt att börja utforskandet.

Är det nån som surfat på Victoriasjön? Jag gissar att man får passa sig för såväl krokodiler som flodblindhet och snäckfeber (och victoriafallen) men sjön är ju stor nog för att kunna ha jämna vindar om det skulle råka blåsa.

• rasmus_w

Medlem
    4 juni, 2008 vid 15:18 som svar på: Fråga ang. epoxy mast

Ett tips är att försöka hitta nån som säljer segel och mast. Dels för att man kan få paketpris, dels för att säljer antagligen säljer en mast och ett segel som passar ihop.

• rasmus_w

Medlem
    4 juni, 2008 vid 08:08 som svar på: "Segelplugg"

Kolla med nån surfbutik. Det har mycket riktigt funnits olika diameter på plugg och hål. I princip brukar Mast och segel från samma tillverkare och av ungefär samma årsmodell funka bra, blandar man fabrikat blir det värre.

Sen är det i allmänhet bra om pluggen sitter ganska hårt men det finns ju gränser, man ska inte behöva rörtång.

• rasmus_w

Medlem
    3 juni, 2008 vid 11:19 som svar på: Tiga Freeride (Blocket)

Ja det är precis som du skriver. Men på en 130 liters bräda kan skillnaden i vikt mellan olika konstruktioner lätt bli fem kilo och det gör skillnad. Trots allt, en kanonkul och en badboll kan ha samma volym men antagligen flyter badbollen bättre.

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:56 som svar på: …Ännu en nyburgar tråd…

Nej största grejen med segel är väl att de åldras. Ett segel från 2001 kan ju ha en shape som känns hyfsat modern men chansen är hyfsad att seglet hunnit se ganska mycket sol och monofilmen börjar bli väldigt skör. Det behöver ju inte vara så men ju äldre segel desto större chans att alla panelerna spricker på en gång när du tar första pumptaget…

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2008 vid 09:54 som svar på: Hur små brädor kan man dra rigg på?

Det går alltså att dra rigg fast brädan sjunkit ner till knädjup eller mer. Jag har själv gjort det nån gång i forntiden när jag ville testa om jag kunde, typ…

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:30 som svar på: Hur små brädor kan man dra rigg på?

60 liter? Robby Naish väger runt 80 om jag fattat det rätt och han drar rigg på 60 liters vågisar.

Sida 119 av 290
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA