rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Känns som att en del har svårt att segla med en hand på bommen. Så himla svårt är det inte att lossa kardborrespännet och sen mata linan bakåt lite.
Om jag nån gång ska provsegla någons bräda brukar jag ofta hinna segla nästan en minut innan jag känner behovet av att flytta linorna 2 dm bakåt.
Sen håller jag inte med Rabbit. Jag flyttar väldigt ofta ett fäste i taget. OM främre fästet känns rätt och inte det bakre så flyttar jag bara det bakre.
-
@Oscar 409422 wrote:
Varför hacka på Kona…grym bräda för familjer och dom som vill börja tävla i racing efter att ha lärt sig grunderna.
Inget större fel på Kona vad jag kan se. Däremot tycker jag vissa som marknadsför den överdriver lite. Att t.ex. skriva ”kör kona så kan ni alltid segla” i en tråd som handlar om att många tycker det är jobbigt att segla formula i 16 m/s känns t.ex. inte riktigt seriöst. Jag tror säkert att det går att segla Kona i såna vindar men det lär inte vara ett dugg roligare än att segla formula i samma vind. Kona har en övre vindgräns som alla andra brädor. Eller rättare sagt, alla brädor har två övre vindgränser: en när det inte är kul längre och en när det inte längre är möjligt.
-
@vivace282 409372 wrote:
Förmodligen är det materialhets om man tävlingsseglar wave, freestyle, speed och slalom dvs inte bara hets i formula. Hoppas det funkar med två klasser men jag tror att det är svårt. För dålig uppfostran av tävlingsseglare i surfsverige.
Alltid detta snack om materialhets och pengarna som krävs för att hänga med i det rejset. Jag förstår men vill ändå tillägga att jag tycker material är kul! Jag tycker det är grymt ballt att vindsurfingupplevelsen blir så totalt annorlunda bara för att man ställer sig på en vågbräda i stället för en slalom och så vidare.
Däremot kan man tänka sig en och annan intressant frågeställning dyka upp.
Om man nu får regga en formula och en slalombräda, får man då välja vilken man vill använda i seglingarna? Om jag som är en liten kille har svårt att hantera formulan i ett blåsigt formularejs, får jag då ta slalombrädan i stället? Omvänt, om en tung kille har svårt att hålla fart i ett slalomrejs, får han då segla med sin formula?
Sen tycker jag det verkar som att en hel del av formulaseglarna har en slalombräda som de försöker sätta görvälnrekord med när det blåser rejält, så jag tror inte alla är ointresserade av slalom.
-
Rabbit: Jo, du har nog rätt. Fast min erfarenhet säger mig att det nog inte är hängselelinorna det kommer an på. I allmänhet räcker det med att det hänger nåt tungt i bommen (typ en gubbe) för att masten ska missa nosen. Det är när man släpper bommen som masten brukar braka rakt ner i nosen med stor kraft.
-
Kör ni konarejs i 16 m/s? Hur stor är riggen? Oavsett storlek tvivlar jag inte på att ni kan, men däremot på att det är kul. Jag har försökt segla med tio kvadrat i nån okänd vindstyrka som räckte för att knäcka träd och efteråt var jag rätt glad att jag fortfarande bottnade när jag bestämde mig för att ge upp.
-
Lite nyfiken… Hur står sig en Warp-X mot en Mega Cat eller Equipe?
-
Håller med. Varför ens fundera på att ha grejor i uppsala när man har Roxen inpå knuten. Roxen sparkar rumpa med alla surfställen i stockholms/uppsalaområdet utom Torö.
-
OKejdå. Släpp inte riggen när du får kastfall. Jag har en Haga-sesion med väldigt mycket sandbankskontakt i färskt minne och eftersom vartenda kastfall gick för fort för att jag skulle hinna kroka ur så slog masten inte i nosen en enda gång. Däremot märkte jag att jag hade en hade en tendens att landa på masten de gånger jag inte stod i stropparna när det small.
-
-
Gissning: Weymouth eller Namibia. Tror det är den tiden på året. I alla fall vad gäller weymouth.
-
Men ar du att du fick dra eller trycka med bakhanden? Om linorna sitter längre bak så åker masten automatiskt fram en liten bit. Dessutom, om du har linorna långt bak så skotar seglet automatiskt in sig för fullt och botar därmed nybörjarfelet att hålla på och segla halv-inskotat, vilket leder till sen planing, att man seglar sakta och att brädan känns nervös och svårkontrollerad vid minsta antydan till rejäl fart.
På köpet får du som du gissar lite mer kraft att hantera, men det är bara att vänja sig, eller ta ett mindre segel. Fördelen är att det är kraft som pressar ner brädan mot vattnet så den glider fram snällt och fint och nästan seglar sig själv, och att det går betydligt fortare. Att skota in ordentligt är första steget mot att bli en bra speed/slalomseglare.
-
Antingen gör den där runda öglan att det alltid är grymt enkelt att hitta in med kroken eller så dinglar den och far och är aldrig på rätt ställe. Den som testar får veta vilket som stämmer.
Sen är det ingen tvekan om att det är en grunka som kräver perfekt balans i riggen, vi som gillar att sätta linorna en bit isär för att kunna använda krokens friktion för att fintrimma (aka rejsmuschar/wannabees) göre oss icke besvär.
-
rasmus_w
Medlem25 augusti, 2007 vid 15:15 som svar på: Intressant artikel om Design of waveboards i Boards AugDet är tio nummer per år, ett per månad utom jan/feb och nov/dec.
Konstigt det där, att det alltid ges ut färre vindsurfingtidningar på vintern när man längtar efter surf som mest. På sommar/höst kan man ju segla själv i stället för att bara läsa om det.
Jaja, det är jag som är konstig, ni som är normal, eller nåt. 🙂