rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Svenne wrote:Då är sannolikheten stor att du inte använder epoxi utan polyester eller vinylester. Epoxi innehåller inte lösningsmedel.
Ja har för mig att vissa epoxiprodukter kan innehålla lösningsmedel, minns inte om det är epoxilacker eller epoxilim eller båda. Lamineringsepoxi gör det däremot inte. -
Skidsport och Surfers äger väl ett importbolag ihop eller nåt sånt va?
-
Ezzy wave maui edition -89 tyckte jag var nästan lika coolt som ur-combat, fast det var ett typiskt ”odesignat” segel.
-
När looparna kom har jag för mig att man skilde lite på loopar och rollar ändå? De raka kallaes väl loopar och de skruvade rollar?
Å andra sidan funderar jag på om nån har gjort en helt rak bakåtloop nånsin. De flesta bakåtar jag har sett har liksommest varit ett rakt upphopp och sen har seglaren glidit ner i en spiralrörelse.
-
donpedro wrote:Ser ut som något hydrofoil aktigt fast på en segelbåt. Började väl utvecklas av vågsurfare för att kunna rida större vågor eftersom detta gör att du inte börjar studsa i svängarna på choppen.
Bärplan har funnits på båtar långt innan vindsurfingen var påtänkt. En av de första segelbåtarna som gick riktigt fort hette Monitor och byggdes nån gång under 50-talet. Här finns mer info: http://www.foils.org/baker.htm -
Apropå det, sist jag seglade upptäckte jag att gängan var lite dåligt åtdragen, jag kunde dra skruven ett halvt varv ytterligare genom att sätta tumnaglarna i skruvspåret. Vad är oddsen att den fortfarande är torr inuti?
Inte för att jag tror att jag gitter torka ur brädan förrän säsongen är över iofs…
-
Kanske skulle tillägga att än så länge kör jag barfota, gillar inte skor och kör inte med dem förrän temperaturen kräver det, så stoppa in i skorna hjälper inte just nu.
-
SWE 1 wrote:Vad är det för ”nya” 10 kvadratsriggar som har betydligt mer bottendrag? En sån måste jag testa!
😀
Tja, Årets North Warp fanns ju i en formula- och en slalomversion som bägge var ungefär 10 kvadrat, fast formulaversionen sades vara 10.0 och slalomen 9.9. Skillnaden var tydligen främst skärningen, slalomversionen var tänkt som största slalomsegel och formulaversionen som hårdvindssegel för formula. Jag gissar att formulaverisonen dessutom kryssar nåt snäpp bättre. -
Själv tycker jag ett enkelt sätt att slipa till fenorna är att segla på lite för grunt vatten på Haga eller nåt annat ställe där det är sandbotten. Helst inte på reven där det plötsligt blir tvärgrunt utan nånstans där man mest känner att det går lite trögare i några segkunder innan farten ökar igen…
-
Finns massor av knep. De flesta bygger på att du lägger på nån färg och strör salt eller socker på innan den torkat. När brädan sen blir blöt smälter saltet/sockret och kvar blir groparna som blir det nya halkskyddet. Vanligen brukar väl bordsalt anses ha rätt kornstorlek för ett lagom vasst halkskydd, medan socker och grovt salt blir för vasst. Vanliga varianter på färg är väl klarlack eller ett tunt lager epoxi.
-
Tja, tittar du bara på det ekonomiska så är det ju alltid bättre att hyra på korta resor och ta med på längre, men sen handlar det ju en del om var du har för kit själv. Är dina egna prylar inte adekvata för stället du ska till (typ om din enda bräda är på 150 liter och du ska till pozo) så är ju saken given.
Är du väl inkörd på dina grejor och gillar dem så talar det för att ta med. Känns de trötta och slitna och du funderar på nytt så är hyra ett bra sätt att testa lite nya prylar.
Sen kan hyrprylar vara lite sunkiga. Vänligt är t.ex. att folks solkräm har bildat en hinna på brädan och gjort däcket snorhalt, och jag åker i alla fall inte till tropiska vatten för at segla med skor. Sen kan det vara extraförstärkta brädor som väger ett kilo tyngre än standardmodellerna, det kan ju också ha sina sidor. Glöm att få hyra brädor i märkets lättaste deluxe-carbon-material, här är det ASA och hinkplast som gäller.
-
Jag vet att du inte vill inse det Jimmy, men meterbreda brädor har en avskräckande effekt på många. Jag har hört så många säga att det är mer jollesegling än surfing och så vidare. Därför har man satt gränser vid 80 cm bredd och 10 kvadrats rigg. Dessutom har det lett till att man har tagit fram nya tiokvadratsriggar med betydligt mer bottendrag än motsvarande formulariggar.
Boards testade lite slalombrädor nyligen och de tyckte att brädorna över 70 cm bredd kändes lite småtrista att segla och ansåg att den som inte siktade på eliten gjorde klokast i att köpa en bräda med ungefär den bredden och lkanske 8 kvadrats segel som störst, eftesom det var ett roligare kit.
Sen finns det en hel del som förespråkar Slalom 21, så dina önskemål är inte helt ovanliga.
-
Dessutom har han seglat en massa på Roxen, en sjö som vid hårt väder excellerar i att bjuda på riktigt skum chop vad jag vill minnas, så han kan både skump och byigt…
-
rasmus_w
Medlem21 september, 2006 vid 14:43 som svar på: Maila filen till RTK när man inte e så snabbjaja. Varför räkna på sakerna. Om det kommer en vindby och jag känner att seglet ”dör” fast vattenytan blir alldeles svart, så släpper jag ut bakhanden tills jag känner att draget ökar. Oftast handlar det om kanske 5-10 cm.
Det är skillnad på att överskota när man redan har tokdrag och att ha ett redan överskotat segel när draget ökar.
Fast egentligen är kontentan att en konstant skotvinkel bara är en bra idé om vinden är perfekt jämn. Är det det allra minsta byigt eller för den delen choppigt så måste man variera skotvinkeln en aning för att hela tiden ha mesta möjliga drag.
Och sen är det inget snack om att en del seglar konstant överskotat för att kunna säga att de klarar att hålla ett stort segel.
-
Så hette det ju så länge tvådelade dräkter var vanliga, som jag minns. Brallorna kallades ”Long John”, jackan ”Bolero”. Jag har kvar en sån dräkt, sliten som fan, men av nån anledning har den inte rämnat totalt, som mina nyare dräkter har tenderat göra efter några års användning.
