Forumsvar skapade

Sida 12 av 125
  • milkman

Medlem
    10 april, 2012 vid 15:46 som svar på: Quick-release?

Bra sammanfattning Pjoter.

I tillägg så brukar jag också förespråka följande. Det fungerar bra på en de kiter jag kör (gissar att get gäller alla moderna kiter). När du är ute ifrån land och inte kan bli dragen upp på nått hårt, koppla leashen till suicide. Då funkar alla trick/loppar och rotationer utan att det trasslar. När man kommit från land så finns det ju inget som man kan behöva dra i releasen för. Då tycker jag det är säkrare att man har kvar kiten i luften eller snabbt kan relauncha om man krashar. Det innebär också minimal risk för trassel, även vid tjuvutlösning.

• milkman

Medlem
    6 april, 2012 vid 19:51 som svar på: Några varma och soliga bilder från Cumbuco

Va du laddar Virena! Välkommen hem till oss. Själviskt nog så har jag hellre dig hemma!

• milkman

Medlem
    28 mars, 2012 vid 11:30 som svar på: 2 kite quiver, vad kör ni?

Beror på åkstil och bräda men hade du frågat mig i butiken så hade jag kollat om du har en snabb bräda, då skulle du kunna köra en Edge 9m och en Catalyst 6m. Då är du igång strax innan 6 m/s och håller på en bit över kuling. En Edge 11:a funkar också men är onödigt stor om du är så lätt.
    Om du har en vanlig bräda (eller inte gillar race/oldschool kiter) så skulle du kunna köra en C4 12m och en Catayst 6m.
    12an för att det är rätt kul med bra drag även i lite vind, och 6an för att den startar tidigt och är förlåtande. Överlappet blir vid 9 m/s ca.

• milkman

Medlem
    26 mars, 2012 vid 05:52 som svar på: pimp me up med ny sele!

Åk in och häng en utav selarna i butiken vetja, så vet du vad du hur de känns också. 🙂

Surfbussen.

• milkman

Medlem
    18 mars, 2012 vid 11:52 som svar på: Hur lagar man stor skada i canopin?

Gör rent ordentligt och tejpa med en bra tejp. Det behöver inte sys egentligen, men det hindrar tejpen från att börja lossna i kanterna.
    Ha lite aceton eller kemiskt ren bensin som du kan tvätta av tejpens klister från nålen ibland, ifall symaskinen strular.

• milkman

Medlem
    16 mars, 2012 vid 17:34 som svar på: Nya Blåsor

Mät hur lång kiten är tip till tip så fixar jag en bladder åt dig.

• milkman

Medlem
    14 mars, 2012 vid 21:28 som svar på: Looking for gear…

Been trying to send you an email skotten, and you show up here.. Is there a new address ore are you just ignoring me? 🙂

• milkman

Medlem
    9 mars, 2012 vid 22:15 som svar på: Köpa ny kite!

Om du bor i Stockholm så kom gärna in till oss och snacka om kite-valet. Några veckor till med begränsad öppettid, men vi har öppet imorn bland annat 🙂
    Vi kommer troligen rekommendera Ozone Catalyst om du söker prisvärt och något att växa i. Det är samma kite som vi kör i skolorna, men också den som tex Mårten Björnsson (och vi själva) kör ibland. Den känns hemma med det mesta så du kan lägga några säsonger på att hitta din åkstil innan du köper något mer spetsigt.
    Förutom att Ozone gör grymma drakar så finns det en poäng att handla utav oss. Alla resevdelar hemma, lokal support, vi kan stränderna, och det finns gott om erfarenhet rörande utrustningen på stränderna.

Lycka till hur du än gör.

• milkman

Medlem
    7 mars, 2012 vid 07:52 som svar på: Lättvindskite eller inte?

Shit, vilken pimptråd det blev. Här fyller jag på:
    Ozone Edge 9 och 11 med snabb lättvindsbräda eller racebräda funkar från ca 5ms. 13, 15 eller 17 funkar från under ca 4, kanske lägre med racebräda. Med Edge måste du dock kunna kita för att köra i lättvind – men kan du så belönar den dig.
    Ozone Zephyr finns inte att köpa billigare från 2011 för de är slut sen typ 2011… Det är denna kite som visade att det gick att göra en lättvindstub. Nya modellen är ännu bättre.

En annan erfarenhet jag gjort: En bra 12kvm i 5,5-6m/s behöver inte alls blir bättre för lägre vind som 14kvm. Den större storleken kan vara för högre vikt på åkare, inte lägre vind.

• milkman

Medlem
    5 mars, 2012 vid 17:48 som svar på: Lättvindskite eller inte?
    pelle surf;682941 wrote:
    Om man ska upp i storlek över ca 16kvm, och köra i lättvind upp till ca 6 m/s, så är det väl foil- kite som gäller? Vikten på en lei-kite, börjar väl göra sig påmind, när man kommer upp i dom storlekarna och i så lätt vind.

Nädå. Men om du ska kunna kita i nästan ingen vind alls så måste du ha en foil. Fördelen med en tub är att den känns som en tub och har riktigt brett register. Min tub-lättvindare kan jag köra mellan 4 och 10ms (fast jag byter ju gärna till en 12 så fort jag kan).

haha Pjoter.

pjoter;682937 wrote:
    Det roligaste är att vår käre vän Jens (milkman) för första gången i sitt liv!!! förespråkat en lättvindskite och själv erkänt att han oftast kör på den, trots att lättvindskiting är helt värdelöst och totalt supertråkigt (enligt hans utsago i alla trådar tills nu).

Ja det är ju en ny erfarenhet. Men inget har förändrats. Lättvind suger fortfarande – Jag ÄLSKAR när det blåser! Tänk om jag bara kunde sluta bli lurad utav >7m/s prognoser som egentligen bara var 5m/s när jag väl står på stranden.
    Men jag kan LÄTT rekommendera en lättvindskite för den som inte gillar bomkörningar!

• milkman

Medlem
    4 mars, 2012 vid 21:32 som svar på: Lättvindskite eller inte?

Nu bor jag iofs i Stockholm. Men jag hade nog 80% på lättvindskiten förra året. Den jag körde har helt galen range så måste man så kan man hoppa 12:an. (fast det är en go storlek, jag hade inte gärna struntat i den). För de som bara vill ha två kiter här så rekommenderar vi numera en 9a och en lättvindare. Det låter ju som ungefär den riggen du egentligen behöver också?
    En variant är att arbeta mot den quivern genom att köpa en 9a istället för 8an. Eller lättvindaren och sen byta 12an till 9a om det visar sig funka för dig..

• milkman

Medlem
    24 februari, 2012 vid 09:11 som svar på: DLX eller Influence

Min roligaste bräda nånsin är Nobiles 50/50, också en wakestylebräda. Fast den (lixom alla andra för wakestyle) suger rätt mycket kraft ur draken, så knappast den jag kör med mest.. Men sen kitar jag i rumpdelen av Sverige också.

• milkman

Medlem
    21 februari, 2012 vid 09:43 som svar på: Lite film från Lagaoset igår

Om man vill ha lite mer känsla och därför föredrar tunnare skor så fungerar det att ta med varmvatten och fylla på innan man kliver i. Tejpa gärna så att det inte kan komma in kallt vatten på insidan. Förutsätter naturligtvis täta skor och hur länge det håller har med hur kallt det är, hur aktiv du är, och hur tunna skor man har. (att stå still på stranden är inte aktuellt med 3mm skor ens i 10plus tex)

• milkman

Medlem
    17 februari, 2012 vid 15:15 som svar på: Fundering

Vi kan kanske vänta in rätt väder (=vind, snö och inte minus 25) så kör vi en demo/test i Gävle, berätta för kompisarna så räcker det för oss. ring/maila oss så bokar vi ett datum.

• milkman

Medlem
    17 februari, 2012 vid 11:40 som svar på: Landa själv utan något tillbehör?
    pjoter;681730 wrote:
    där linorna delar sig för högt upp. Den är helt omöjlig att få att lägga sig så

Ah.. har jag aldrig tänkt på. låter rimligt.
    Det kan också vara bra att tillägga att i hård vind är det hopplöst att självlanda utan att knäppa fast draken i nått. Stod i 12-14m/s här om dagen i australien och svor tills det dök upp en annan kitare och hjälpte mig ner.
    (kan då också meddela att det tar rätt lång tid att gräva ner brädan tillräckligt djupt för att få den att funka som ankare)

Sida 12 av 125
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA