rasmus_w
Forumsvar skapade
-
Jag är rätt skeptisk till bärplanen för att det sitter en väldigt lång hävstång mellan bärplan och bräda som gör segelhanteringen väldigt knepig. Det känns som man skulle behöva designa om dem rätt rejält, inte bara göra dem mindre, för att det ska gå fort.
-
Gynnas? De som redan har alla surfprylar de behöver, bor nära vattnet och plötsligt får massor med fritid.
Missgynnas? De som saknar vitala delar av utrustningen och plötsligt inte längre har råd att komplettera, eller som inte längre har råd att ta bilen till surfet.
För de som lyckas behålla jobben spelar det nog ingen roll. Så länge det finns ett lönekuvert varje månad är ju allting bra.
-
@Gustav1980 507146 wrote:
Rasmus, det är ingen ”surfresa. Men jag tänkte passa på när jag ändå blir bjuden på boende och resa!
Då är ju all eventuell vind en ren bonus.
Mitt problem med kanarieöarna har aldrig varit vinden eller surfingen utan det man kliver i land på. Jag har inte lyckats hitta nåt med själva ön som jag gillar.
Mistralcentret är/var (jag har inte varit där på 15 år) helt OK. I princip alla bra surfcenter funkar ungefär som Club Mistral gjorde i början av 90-talet. På den tiden ägde mistralcentren.
-
Jo, sådär. Du får garanterat vind men det är rätt ofta puckelpist och kan vara byigt. Stranden där man går i är rätt smal.
Sen är jag alltid skeptisk till enveckas surfresor. Det finns inte många ställen som är så vindsäkra att man inte riskerar att pricka in en hel veckas stiltje mitt i vindsäsongen.
-
@simpa 507056 wrote:
Får jag fråga varför man måste byta bräda om man t.ex kör med en 110 litersbräda, som i det här fallet, jag flyter på? En till fråga, behöver man inte rigga om, om man kör med en Kona? Verkar ju helt fantastiskt, billigt med endast ett segel!
Du måste gå från din 110-litare för att vinden snittar på 24-27 m/s och vågorna är över masthöjd. Då blir du tvungen att plocka fram 70-litaren och 3.7:an. Det behöver inte kona-småbarnsföräldern, för alla vindar är konavindar. Eller nåt.
-
Glader: Det är för den delen en ganska mycket intressantare analys än slungpratet. Kitaren har ju tokmycket kraft till förfogande, får viss hjälp av kitens lyftkraft (fast jag gissar att man inte vill bli lyft mer än nödvändigt av kiten eftersom den kraften hade kunnat användas till att driva en framåt i stället) och väger lika lite som en vindsurfare.
-
@xhib 506630 wrote:
Kör ni med samma bomhöjd oberoende av segelstorlek?
Somliga höjer/sänker bommen lite beroende på om de är över- eller underriggade, men det handlar om hur mycket drag man har i seglet, inte hur många kvadrat det är.
-
Har för mig att mastkurvor har en viss tendens att följa segeldesigners. Gamla Neil pryde och Gaastra som är designade av Barry Spanier passar t.ex. antagligen hyfsat ihop med maui sails master, gissningsvis håller Don Montague på och förändrar gaastras mastkurvor så de blir mer lika de gamla Naishmasterna och så vidare.
Däremot är det inte bara böjkurvan som spelar in utan även mastens diameter.
-
@Ola H. 506297 wrote:
Åker man till ett ställe där det inte går att köpa ny mast så är det väl inte fel att ha två. Annars är väl största fördelen att man kan rigga två segel samtidigt vilket ofta kan vara praktiskt. Många gånger har jag riggat ned (fast lämnat storseglet uppe), kört ett tag och sedan har det dött igen. Inte många har då ork att rigga om. ofts guppas det vidare på för små segel. Men med det stora färdiguppriggad blir man mer förändringsbenägen.
För mig är problemet oftast att jag är lite för förtjust i små segel. Jag seglar gärna med stora segel tills jag blir påmind om det. Ökar vinden riggar jag gärna om till nåt mindre men avtar den känns det sällan lockande att gå tillbaka till nåt större.
-
@NIKKE 506288 wrote:
Då kan jag köpa den bagen från prolimit!
Vad man möjligen kan säga är att den typen av bagar inte är speciellt användbara till nåt annat än att flyga med grejorna IMO. Oftast är surfprylar lättare att stuva om de inte ligger i en och samma bag.
-
Också intressant att se att gamla mylarsegel från tidigt 90-tal (-91 eller -92? -90 var väl året när NP hade cambers i vågseglen?) fortfarande kan prestera.
-
Jepp. Det känns som det krävs en bättre seglare för att göra 40 knop på ett kasst spot än för att göra det på ett bra. Iofs tror jag det är att ta i rejält att kalla Weymouth för kasst, men det verkar ju inte vara i samma klass som t.ex. Sotavento, Luderitz eller sandy point.
-
rasmus_w
Medlem7 oktober, 2008 vid 16:58 som svar på: Letar efter ett crossover 3.7 och eller sc-6 370 mast3.7-vind kan vara rätt brutala förhållanden. Jag har en känsla av att en rdm i den längden troligen blir ”billigare” än en sdm i längden.
-
@Gnutten 506225 wrote:
Tänk på att vissa pumpar också har en begränsning på hur mycket pengar de kan dra på ett kontokort. Brukar vara någonstans runt 800 kr. Men skilljer beroende på besinstation och vilken bank du har.
Tack! Det där var absolut en av de viktiga pusselbitarna (och en sak jag misstänkt). Det förklarar nog rätt mycket av konstigheterna jag sett. En gång tankade jag ”fullt” och åkte sen till macken bredvid och tankade i 10-20 liter till.